Astăzi, 09 iulie 2025, a fost înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, sub nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025, Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.). Acesta intră în vigoare de la data înregistrării și este încheiat pentru o perioadă de 2 ani.
Pentru o corectă informare a membrilor de sindicat, subliniem faptul că semnarea contractului colectiv de muncă era necesară, deoarece:
I. Pe de o parte, de la data de 05 iulie 2025 – dată de la care C.C.M.U.N.S.C.I.P. anterior (înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S. sub nr. 1199/5.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023) și-a încetat efectele [în conformitate cu dispozițiile exprese ale art. 183 alin. (6) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social] – în absența contractului colectiv de muncă la nivel de sector, SALARIAȚII DIN ÎNVĂȚĂMÂNT NU MAI BENEFICIAZĂ DE O SERIE DE DREPTURI REGLEMENTATE EXCLUSIV DE ACESTA DE ANI DE ZILE, între care:
- zilele de concediu de odihnă (21, 24, 28 zile) ce se acordă în raport de vechimea în muncă personalului didactic auxiliar, personalului administrativ; precizăm că, în absența CCMUNSNCIP s-ar putea acorda doar numărul minim de zile de concediu reglementat de Codul muncii – 20 de zile lucrătoare/an calendaristic;
- zilele libere plătite în cazul unor evenimente familiale deosebite sau în alte situații (căsătoria salariatului sau a copilului, deces soț, soție, părinte etc., schimbarea locului de muncă ș.a.);
- concediul de odihnă suplimentar pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- învoirea colegială;
- recunoașterea ca vechime în învățământ a perioadei în care angajații se află în concediu fără plată pentru rezolvarea unor situații personale;
- posibilitatea cadrului didactic de a beneficia de concediul fără plată de un an școlar o dată la 10 ani chiar și cumulat, în doi ani școlari (în situația în care nu și-au valorificat la timp acest drept);
- posibilitatea personalului didactic auxiliar și a personalului administrativ/ contractual de a beneficia de concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ;
- organizarea și funcționarea comisiei paritare de la nivelul inspectoratelor școlare și al unităților de învățământ etc.
II. Pe de altă parte, în urma negocierilor purtate cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării – pe baza proiectului de contract colectiv elaborat de Direcția Generală Economică din cadrul ministerului (care propunea eliminarea mai multor drepturi stabilite în favoare salariaților din învățământ prin vechiul contract colectiv de muncă), dar avându-se în vedere și proiectul elaborat de F.S.L.I. și F.S.E „SPIRU HARET” – s-a convenit asupra unor CLAUZE FAVORABILE SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT (inclusiv prin păstrarea unor dispoziții ce se doreau a fi eliminate), precum și asupra UNOR DREPTURI SUPLIMENTARE (în plus față de cele prevăzute în CCMUNSNCIP anterior), de care aceștia nu pot beneficia decât după semnarea și înregistrarea contractului colectiv de muncă la nivel de sector, între care:
1. menținerea clauzei privind desfășurarea activităților care alcătuiesc norma didactică (altele decât cele de predare-învățare-evaluare) și în afara locului de muncă (biblioteci, centre de informare și documentare, casele corpului didactic, domiciliu etc.), precum și on-line – art. 14 alin. (4) [pe care ministerul le propunea a se desfășura doar în spațiul școlar];
2. dreptul salariaților angajați cu fracție de normă/post de a fi încadrați, la cerere, cu normă/post întreagă/întreg sau pe fracție mai mare de normă/post, dacă apar norme sau fracțiuni de norme vacante din aceeași specialitate sau specialități înrudite, respectiv posturi ori fracțiuni de posturi de același fel și dacă întrunesc condițiile pentru ocuparea acestora, fără a depăși un post întreg sau o normă întreagă – art. 18;
3. menținerea dreptului angajaților care renunță la concediul legal pentru creșterea copilului în vârstă de până la 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani de a beneficia de reducerea duratei normale de lucru cu 2 ore/zi, fără ca aceasta să le afecteze salariile de bază și vechimea în învățământ/muncă – art. 23 alin. (1) [această clauză era propusă spre eliminare de către M.E.C.];
4. inserarea dreptului salariaților care îngrijesc pacienți cu afecțiuni oncologice de a beneficia de concediu și indemnizație pentru îngrijirea pacientului, pe o perioadă de cel mult 45 de zile calendaristice într-un interval de 1 an, pentru fiecare pacient – art. 24 alin. (7);
5. acordarea unui număr de 25 de zile de concediu de odihnă (pentru o vechime în muncă între 5 și 15 ani) + extinderea categoriilor de beneficiari ai acestui concediu: personal didactic de conducere, de îndrumare și control din inspectoratele școlare, personal didactic de conducere din unitățile de învățământ și unități de educație extrașcolare, inclusiv casele corpului didactic și centrele de resurse și asistență educațională, personal didactic auxiliar și personal administrativ – art. 28 alin. (2) [mărindu-se numărul de zile și extinzându-se categoriile de beneficiari];
6. inserarea clauzei ce stabilește că personalul didactic de predare care, pe parcursul unui an școlar, își desfășoară activitatea succesiv în mai multe unități/instituții de învățământ în baza unor contracte individuale de muncă distincte, are dreptul la concediu de odihnă la fiecare dintre acestea, proporțional cu perioada lucrată, iar concediul de odihnă și indemnizația aferentă se acordă de către fiecare unitate/instituție în parte, în timpul vacanțelor școlare intermodulare existente în perioada lucrată – art. 28 alin. (5);
7. acordarea concediului de odihnă suplimentar între 3 și 7 zile și personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control (nu doar personalului didactic auxiliar și administrativ) – art. 28 alin. (10) [propunerea ministerului era de eliminare a concediului de odihnă suplimentar];
8. acordarea a 5 zile lucrătoare pentru decesul cumnaților – art. 29 alin. (1) lit. d);
9. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite – ziua votării – pentru salariații care au calitatea de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau de operatori de calculator ai acestora – art. 29 alin. (1) lit. j);
10. acordarea unei zile libere plătite/săptămână, dar nu mai multe de 30 de zile pe an calendaristic, pentru salariații cu afecțiuni medicale grave sau afecțiuni cronice, confirmate prin documente medicale, ce necesită tratament medical periodic efectuat în regim de internare de zi – art. 29 alin. (1) lit. k);
11. menținerea clauzei privind considerarea ca vechime în învățământ a concediilor fără plată pentru interese personale care nu depășesc 20 de zile lucrătoare pe an calendaristic (clauză propusă pentru eliminare de către minister) – art. 32 alin. (1);
12. inserarea dreptului personalului didactic titular de a beneficia de concediu fără plată cu o durată totală de 3 ani într-un interval de 7 ani, dacă solicită să se specializeze sau să își continue studiile – art. 32 alin. (3);
13. instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și administrativ/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație – art. 32 alin. (6);
14. acordarea sporului de 15% din salariul de bază aflat în plată pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat – art. 35 alin. (1) lit. d);
15. acordarea majorării de 10% (dirigenția) personalului didactic de predare pensionat încadrat pe post în educația timpurie și învățământul primar în regim de plata cu ora – art. 35 alin. (1) lit. e);
16. consacrarea dreptului personalului didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă și științifică de a primi diplome, decorații, ordine, medalii, titluri, în conformitate cu dispozițiile art. 218 din Legea nr.198/2023 – art. 37 alin. (2);
17. reglementarea ca abatere disciplinară a refuzului nejustificat de eliberare a fluturașului de salariu – art. 38 alin. (3);
18. reglementarea expresă că reprezintă abatere disciplinară neacordarea, cu vinovăție, de către conducătorii unităților/instituțiilor de învățământ a drepturilor reglementate de acest contract colectiv de muncă – la art. 39 alin. (2);
19. instituirea obligației conducerilor unităților de învățământ preuniversitar de stat de a solicita autorităților administrației publice locale să asigure condiții de muncă corespunzătoare în spațiile școlare aflate în proprietatea și/sau administrarea autorităților locale – art. 44 alin. (1);
20. prevederea obligației unităților de învățământ preuniversitar/speciale de stat de a solicita, de la consiliul local/consiliul județean, fondurile pentru efectuarea tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sănătății angajaților – art. 48 alin. (4);
21. inserarea procedurii pentru declararea bolilor profesionale – art. 51 alin. (2);
22. menținerea dreptului personalului din învățământ de a beneficia de decontarea navetei – art. 53 alin. (1) [ministerul dorea restrângerea beneficiarilor acestui drept, exclusiv la personalul didactic de predare și condiționarea plății de inexistența unei locuințe puse la dispoziție de autoritățile locale];
23. consacrarea posibilității de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea acestuia prin concurs, dar nu mai mult de 90 de zile – art. 62 alin. (2);
24. inserarea unei clauze care permite ca, în situația în care, la nivelul unității/instituției există un post administrativ vacant sau temporar vacant, acesta să poată fi ocupat și de un salariat din unitate care îndeplinește condițiile de studii pentru încadrarea pe respectivul post, la cererea sa și cu aprobarea consiliului de administrație, prin modificarea încadrării și încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă, de modificare a felului muncii, a salariului și a fișei postului, până la revenirea titularului pe post sau, după caz, până la ocuparea postului prin concurs, dar nu mai mult de 90 de zile – art. 62 alin. (3);
25. inserarea unor clauze aplicabile salariaților din învățământ rezerviști voluntari care sunt concentrați pentru instruire, inclusiv cu privire la remunerarea corespunzătoare a personalului didactic de predare care suplinește rezervistul voluntar – art. 69 alin. (6);
26. prevederea expresă a dreptului personalului didactic de predare care asigură suplinirea angajaților aflați în incapacitate temporară de muncă de a fi remunerat corespunzător din prima zi de suplinire – art. 69 alin. (7);
27. neinserarea, la art. 74, a obligației ordonatorilor de credite ai unităților/instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat de a întreprinde toate măsurile necesare pentru îndeplinirea țintelor trimestriale pentru cheltuielile totale, inclusiv prin reducerea numărului de posturi finanțate și bugetele acestora și, respectiv, disponibilizarea, în condițiile legii, a unei părți din personalul încadrat, conform art. 18 alin. (5) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 (clauză propusă de minister, asupra căreia acesta a insistat în mod deosebit);
28. eliminarea, de la art. 3 alin. (4), a clauzei propuse de minister privitoare la obligația părților semnatare ale CCMUNSNCIP de a garanta respectarea drepturilor beneficiarilor primari ai educației – clauză de natură să producă îngrădirea drepturilor sindicale și care nu are legătură cu obiectul contractului colectiv de muncă, raportat la dispozițiile art. 1 pct. 17 și art. 100 alin. (5) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare;
29. menținerea prevederii potrivit căreia angajații nu au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziției de autoritățile administrației publice locale – art. 83 [ministerul propusese instituirea obligației însoțirii preșcolarilor/elevilor];
30. reglementarea obligației inspectoratelor școlare și unităților/instituțiilor prevăzute în Anexa nr. 3 de a înregistra toate cererile depuse la acestea de către angajați și/sau organizațiile sindicale afiliate federațiilor sindicale semnatare ale contractului – art. 117 alin. (2).
Ținând seama de faptul că la data de 05 iulie 2025 și-a încetat efectele C.C.M.U.N.S.C.I.P. înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S. sub nr. 1199/5.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, organizațiile sindicale din învățământ au negociat și semnat un nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.), înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, sub nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025. Prevederile noului contract colectiv de muncă intră în vigoare de la data înregistrării (9 iulie) și sunt operabile pentru o perioadă de doi ani.
Negocierile purtate au reușit menținerea majorității drepturilor existente și anterior în contractele colective de muncă de la nivelul învățământului (informații suplimentare în ceea ce privește prevederile puse sub semnul întrebării de Ministerul Educației și Cercetării se regăsesc în informarea federațiilor sindicale atașată acestui articol).
Dintre modificările survenite subliniem:
1. stipularea dreptului personalului didactic de predare care asigură suplinirea angajaților aflați în incapacitate temporară de muncă de a fi remunerat corespunzător din prima zi de suplinire – art. 69 alin. (7);
2. menținerea parțială a concediului de odihnă suplimentar între 3 și 7 zile (de la 5-10 zile) pentru personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control, personalului didactic auxiliar și administrativ – art. 28 alin. (10);
3. acordarea majorării de 10% (dirigenția) personalului didactic de predare pensionat încadrat pe post în educația timpurie și învățământul primar în regim de plata cu ora – art. 35 alin. (1) lit. e);
4. menținerea clauzei privind desfășurarea activităților care alcătuiesc norma didactică (altele decât cele de predare-învățare-evaluare) și în afara locului de muncă (biblioteci, centre de informare și documentare, casele corpului didactic, domiciliu etc.), precum și on-line – art. 14 alin. (4)
5. acordarea a 5 zile lucrătoare libere plătite pentru decesul cumnaților – art. 29 alin. (1) lit. d);
6. inserarea procedurii pentru declararea bolilor profesionale – art. 51 alin. (2);
7. reafirmarea expresă a faptului că reprezintă abatere disciplinară neacordarea, cu vinovăție, de către conducătorii unităților/instituțiilor de învățământ a drepturilor reglementate de acest contract colectiv de muncă – la art. 39 alin. (2);
8. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite – ziua următoare votării – pentru salariații care au calitatea de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau de operatori de calculator ai acestora – art. 29 alin. (1) lit. j);
9. acordarea suplimentară a unei zile de concediu de odihnă pentru personalul cu vechime cuprinsă între 5 și 15 ani (de la 24 la 25 de zile) – art. 28 alin (2).
Pentru o informare mai exhaustivă asupra modificărilor survenite se poate consulta informarea atașată acestui articol sau textul propriu-zis al Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar.
Addenda
Pentru o corectă informare, ținând seama de „interpretările” care sunt vehiculate on-line, inclusiv de „specialiști” (cu trimitere la art. 3 al contractului colectiv de muncă), trebuie amintit faptul că Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, la art. 105, relativ la negocierea colectivă în sistemul bugetar, precizează:
„(1) Prin contractele/acordurile colective de muncă încheiate pentru angajații/lucrătorii din sistemul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi salariale ale căror acordare și cuantum sunt prevăzute de legislația în vigoare pentru categoria respectivă de personal.
(2) Prin excepție de la prevederile art. 97, contractele colective de muncă în sistemul bugetar se negociază, în condițiile legii, după aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale ordonatorilor de credite, în limitele și în condițiile stabilite prin acestea.
(3) Drepturile salariale din sistemul bugetar se stabilesc prin lege în limita bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate, care nu pot constitui obiect al negocierilor și nu pot fi modificate prin contracte colective de muncă. În cazul în care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale între limite minime și maxime, drepturile salariale concrete se determină prin negocieri colective.
(4) Clauzele cuprinse în contractele colective de muncă încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (1)-(3) sunt lovite de nulitate.
(5) Răspunderea pentru încheierea contractelor colective de muncă cu nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) revine angajatorului, care este obligat la recuperarea sumelor acordate necuvenit.”
Totodată, Legea nr. 153/2017 cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice stipulează încă de la art. 1, alin (4), faptul că „prin contractele colective de muncă/acordurile colective de muncă și contractele individuale de muncă nu pot fi negociate salarii sau alte drepturi de natură salarială în bani sau în natură care excedează sau contravin prevederilor prezentei legi”.
Ca atare, interpretările potrivit cărora sindicatele din educație au acceptat o prevedere abuzivă, menită, conspirațional, să limiteze eventualele acțiuni de protest ale membrilor de sindicat, denotă nu numai ignoranța legislativă, ci se înscrie într-o optică antisindicală în linia acțiunilor concertate de manipulare a salariaților din educație.
Cu alte cuvinte, spre dezamăgirea diverșilor chibiți, „trădarea” se amână...
Revenim asupra conținutului acestui articol, care pare să fi tulburat apele până la cele mai înalte nivele...
Mai precis, este vorba de informația potrivit căreia „din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, în noile condiții 49 dintre acestea își pierd personalitatea juridică”. Afirmația, motivată de prevederile art. LIII din Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare („Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel: a) cu minimum 500 de elevi; b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari; c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari; d) cu minimum 200 de antepreșcolari; e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.”), este departe de a justifica o interpretare potrivit căreia aceste unități de învățământ s-ar desființa.
Evident totodată, cunoaștem prevederile Legii nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar, potrivit cărora „prin excepție (...) în unitățile administrativ-teritoriale în care numărul total al beneficiarilor primari nu se încadrează în prevederile alin. (1), se organizează o singură unitate de învățământ cu personalitate juridică” (art. 16), de unde și o anumită mirare privind anumite reacții relativ disproporționate, cu atât mai mult în contextul în care educația cunoaște un „asalt” care pune sub semnul întrebării locurile de muncă și veniturile salariaților.
Oricum, o afirmăm în mod explicit, actualele măsuri nu conduc la desființarea respectivelor unități de învățământ, ele urmând să continue a funcționa (ceea ce nu înseamnă că nu poate urma o reorganizare care să pună sub semnul întrebării structurile acestor unități de învățământ) cu personalitate juridică, deocamdată... Fiindcă, pe de altă parte, „amenințarea” unei viitoare reorganizări administrative revine periodic, fără a fi de îndepărtat nici unele „gânduri” legate de o eventuală organizare a unităților de învățământ fără o dependență strictă de administrațiile teritoriale.
Vineri, 11 iulie, începând cu orele 11:00, s-a derulat la sediul Instituției Prefectului – Județul Hunedoara o discuție informală având ca temă impactul măsurilor fiscal-bugetare preconizate de Guvernul României în domeniul educației.
La întâlnire, organizată la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, alături de reprezentanții din partea sindicatului au participat:
- domnul Constantin Fulga (prefectul județului Hunedoara) și domnul Marius Muntean (secretar general al Instituției Prefectului – Județul Hunedoara), din partea Instituției Prefectului;
- domnul Alin Țambă (vicepreședinte al Consiliului Județean Hunedoara), din partea Consiliului Județean;
- doamna Maria Ștefănie (inspector școlar general), doamna Zsofia Szasz-Barra (inspector școlar general adjunct) și doamna Camelia Beșleagă (inspector școlar), din partea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara;
- domnul Cristian Resmeriță (Senatul României), doamna Natalia Intotero (Camera Deputaților), doamna Vetuța Stănescu (Camera Deputaților), doamna Ana-Maria Gavrilă (Camera Deputaților), domnul Puiu Toma (Camera Deputaților) și domnul Tiberiu Claudiu Bârstan (Camera Deputaților).
Discuțiile purtate, în baza materialului propus de S.I.P. Județul Hunedoara (atașat acestui articol) au subliniat, dincolo de fricțiunile și așteptările politice, abordarea strict contabilă și nestudiată a educației, măsurile aflate în curs de adoptare având darul de a afecta exclusiv negativ învățământul preuniversitar românesc.
Fără a insista asupra acestor consecințe în acest articol (sintetic ele se regăsesc în materialul atașat – la informațiile furnizate acolo s-ar putea adăuga, de exemplu, faptul că din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, în noile condiții 49 dintre acestea își pierd personalitatea juridică), concluzia pe care ne încumetăm să o desprindem (și în baza informațiilor dobândite în cursul discuțiilor) este că situația reală din sistemul educațional nu este cunoscută, iar măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate, lipsind orice studiu de impact al acestora (nici măcar instituțiile abilitate să furnizeze date reale asupra învățământului preuniversitar, precum inspectoratele școlare, nu au fost consultate).
De asemenea, estimăm că aceeași absență a oricărei consultări în adoptarea măsurilor fiscal-bugetare a caracterizat și relația Guvernului României cu parlamentarii din coaliția guvernamentală. Totuși, parlamentarii prezenți au asumat comunicarea pe canelele politice proprii a aspectelor semnalate de S.I.P. Județul Hunedoara, fiind enunțată chiar ideea unei scrisori deschise asumate politic care să vină în sprijinul educației, învățământului preuniversitar românesc.
În decembrie 1989, poporul român răstoarnă regimul comunist. Cum era și normal, trebuiau schimbate structurile care au contribuit la menținerea vechiului regim, printre acestea numărându-se și sindicatele. Acestea nu mai puteau fi „cureaua de transmisie” a conducerii politice, devenind independente față de organele de stat, față de partidele politice, față de oricare alte organizații. În acest context, în țară iau ființă zeci de organizații sindicale libere, iar la nivel central sunt puse bazele federațiilor și confederațiilor sindicale.
În unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara primele noi grupe sindicale apar în primăvara anului 1990 și sunt constituite mai ales prin efortul suplinitorilor și navetiștilor, interesați în mai mare măsură de modificarea legislației privind titularizarea în învățământ și mișcarea personalului didactic. Se constituie structuri sindicale la nivelul localităților, nu însă și la nivel județean, deși majoritatea problemelor necesitau negocieri cu conducerea Inspectoratului Școlar Județean. Astfel, sindicatele formate la nivelul localităților se afiliază direct la federațiile sindicale existente la nivel național. O caracteristică a acestei perioade o reprezintă lipsa unui cadru normativ care să delimiteze activitatea sindicatelor și de asemenea lipsa unor reglementări proprii ale acestora (procese verbale ale ședințelor, hotărâri, regulamente, statute).
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara (S.I.P. Județul Hunedoara) a luat naștere la începutul anului 1992 prin unificarea sindicatelor din municipiile Deva și Hunedoara. În martie este elaborat primul statut al organizației, iar sindicatul este înregistrat în registrul persoanelor juridice de la Judecătoria Deva. În același an aderă la noua organizație și sindicatele din zona centrală a județului: Hațeg, Călan, Simeria, Orăștie, în timp ce sindicatele din Valea Jiului și din zona Brad continuă să funcționeze ca sindicate independente afiliate direct unor federații sindicale naționale.
Un moment important în istoria S.I.P. Județul Hunedoara îl reprezintă anul 1996. Funcționarea defectuoasă a sindicatelor din unitățile de învățământ din Valea Jiului, lipsa de informații, lipsa unor rezultate în activitatea sindicală, pe de o parte, precum și obținerea de către S.I.P. Județul Hunedoara a unor sporuri specifice pentru angajații din Valea Jiului și din zona Brad, pe de altă parte, îi determină pe aceștia să adere la sindicatul județean. Începând din acest moment în învățământul preuniversitar hunedorean există un singur sindicat.
Sărbătorirea Zilei Mondiale a Educației a devenit o tradiție în județul Hunedoara, iar acest lucru se datorează S.I.P. Județul Hunedoara. Începând din 1996, în fiecare an, 5 octombrie a fost un prilej de sărbătoare pentru dascălii hunedoreni: zile libere sau zile metodice, acțiuni educative, manifestări sportive, culturale etc. Din anul 2007 ne-am propus, și credem că până acum am reușit, să facem din această zi o adevărată sărbătoare prin care să atragem atenția asupra acestei profesii cu un statut ingrat, dar și să implicăm într-o măsură mai mare cadrele didactice în afirmarea și recunoașterea propriului statut. „Săptămâna educației” care, în organizarea S.I.P. Județul Hunedoara, precede Ziua Mondială a Educației grupează din acest moment o serie de manifestări cuprinzând expoziții de pictură și desene, simpozioane, dezbateri publice, caravane sindicale, acțiuni sportive, festivități etc.
Un alt moment important în istoria organizației sindicale județene este reprezentat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din anul 1998 care aduce o serie de modificări importante statutului organizației: organul de conducere cu cea mai mare putere de decizie, între conferințele județene, devine Consiliul Județean al S.I.P. Județul Hunedoara, care este constituit din liderii organizațiilor sindicale afiliate precum și alți reprezentanți aleși de organizațiile afiliate în mod proporțional cu numărul de membri; membrii aleși în organele de conducere nu pot desfășura și activități politice; organizațiile sindicale afiliate sunt conduse de consilii locale constituite din liderii grupelor sindicale din unitățile de învățământ din zona respectivă; se elaborează regulamente de funcționare pentru organele de conducere, precum și regulamentul financiar.
Anul 2000 aduce cu sine o amplificare a nemulțumirilor membrilor de sindicat legat de unele disfuncționalități în organizarea și activitatea federației naționale pe ramură (F.E.N.), Statutul federației, conducerea autoritară și nedemocratică. Drept urmare, Conferința Județeană extraordinară a S.I.P. Județul Hunedoara din acest an hotărăște afilierea la o altă federație sindicală din ramura învățământ.
Federația Sindicatelor din Învățământ „Spiru Haret”. De ce „Spiru Haret”? Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET”, plecând de la valorile promovate de către cel care a fost și rămâne cel mai bun ministru al educației, Spiru Haret, a reușit să devină una dintre cele mai importante forțe sindicale ale școlii românești. În istoria recentă (de după 1989) a învățământului național, tulburată de nenumărate tatonări, experimente și încălcări de drepturi, orchestrate de echipele ministeriale care s-au succedat după criterii și interese politice, Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” s-a remarcat prin angajamentul față de emanciparea școlii, câștigarea și apărarea drepturilor membrilor ei, promovarea intereselor salariaților învățământului. Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” este o federație sindicală a profesorilor, condusă de profesori, pentru profesori.
Un rol important în privința informării membrilor de sindicat îl deține site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) creat în anul 2002. Acesta este alimentat constant cu știri/articole referitoare la activitatea sindicatului și a federației din care facem parte, probleme de interes profesional, poziția autorităților și a guvernanților, alte probleme ce pot prezenta interes pentru membrii de sindicat.
Pentru o informare corectă, pe site sunt postate și alte puncte de vedere emise de oameni politici, ziariști, publiciști, scriitori etc.
Pentru a veni în sprijinul membrilor de sindicat în cunoașterea legislației în vigoare, la rubrica „Legislație” sunt postate acte normative sistematizate pe mai multe domenii: legislație generală, legislație specifică învățământului, legislație privind salarizarea, contracte colective de muncă, proiecte în dezbatere, iar la rubrica „Consultații juridice” se oferă informații privind „demersurile juridice” efectuate, modul de aplicare a unor prevederi legale, răspunsuri la cele mai frecvente întrebări adresate de membrii de sindicat.
În anul 2020, site-ul organizației este refăcut în totalitate, astfel încât să reflecte atât progresele tehnice, cât și întreaga diversitate a activităților și a problemelor sindicale.
Astfel, site-ul se constituie într-un adevărat centru de documentare și informare pe probleme profesionale, sindicale, de natură juridică etc. pentru membrii de sindicat interesați.
În anul 2004 S.I.P. Județul Hunedoara se adresează instanțelor de judecată pentru că drepturile membrilor săi au fost încălcate, iar negocierile sau protestele nu au dat rezultate. Au fost câștigate peste 400 de procese referitoare la modul de calcul a salariilor și plata retroactivă a unor drepturi salariale pentru întreg personalul didactic și didactic auxiliar. În continuare, în perioada 2005-2006, s-au obținut în instanță: reducerea cu 2 ore a normei didactice pentru învățătorii, educatoarele și institutorii cu gradul I și vechime peste 25 de ani. Pentru colegii noștri din mediul rural s-a obținut decontarea cheltuielilor cu naveta la locul de muncă. Tot pe calea instanțelor de judecată s-a reușit punerea în aplicare a unor drepturi prevăzute de lege și de contractele colective de muncă: ajutorul social cuvenit pentru nașterea unui copil, indemnizația care se acorda pentru pensionarea la limită de vârstă, sporul pentru condiții vătămătoare (sporul de ecran, sporul pentru bibliotecari), recunoașterea tranșelor suplimentare de vechime (30, 35, peste 40 de ani) etc.
La începutul lunii septembrie 2006 este inaugurat Clubul Educatorilor. Acesta a fost gândit și realizat ca un spațiu în care angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, să beneficieze de o serie de servicii specifice activității didactice. Pe lângă o sală de reuniuni de 30 de locuri, amenajată cu notebook, videoproiector, ecran de proiecție ș.a., Clubul Educatorilor dispune și de birouri, sală IT, acces la Internet pe rețeaua proprie de calculatoare, spații pentru discuții, negociere, studiu. De asemenea, dascălii pot consulta aici peste 20.000 de acte normative, grupate pe 300 de domenii și emise de 92 de organe abilitate, legislație școlară, precum și colecția revistei „Tribuna învățământului”. Astfel, angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, li se asigură în acest centru consiliere pe teme profesionale, sindicale și juridice. Mai mult, el este amplasat în apropierea unor instituții importante ca Inspectoratul Școlar Județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Psihopedagogică, Casa Corpului Didactic ș.a., ceea ce permite o economie de timp pentru profesorul grăbit, venit la Deva cu probleme de specialitate.
Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din toamna anului 2006 stabilește un nivel calitativ superior al activității sindicatului județean. Este elaborată o nouă strategie care concretizează obiectivele și mijloacele de acțiune ale organizației pentru perioada următorilor patru ani. Pentru eficientizarea activității se hotărăște înființarea unor noi departamente (imagine, juridic, contabilitate, consiliere) și angajarea de personal de specialitate (contabil cu normă întreagă, jurist, consilieri). Pentru crearea unor facilități de formare profesională și sindicală, dar și de petrecere a timpului liber, Conferința stabilește ca obiectiv preluarea în proprietate a Casei Învățătorului de la Vața de Jos. Crearea unei Case de ajutor reciproc sau preluarea celor existente în unele localități pentru a asigura servicii de împrumut în condiții avantajoase pentru membrii de sindicat este un alt deziderat stabilit pentru acest mandat.
În privința Casei Învățătorului de la Vața de Jos demersurile noastre în justiție au fost respinse ca tardive, iar imobilul nu a putut fi preluat în proprietate, rămânând doar în folosință.
În toamna anului 2008 s-a realizat preluarea Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, transformarea ei în Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, pe scurt C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara și extinderea ei în tot județul. A fost modificat modul de încasare a contribuțiilor și ratelor la împrumuturi prin reținerea directă de pe statul de plată. Dobânda practicată la împrumuturi a fost redusă progresiv, astfel: 12% - 2008, 8% - 2009, 6% - 2010, 5% - 2011, 4,68% - 2012. În prezent se practică dobânzi cuprinse între 2,34 - 2,50 %, pentru membrii de sindicat, funcție de perioada pentru care este contractat împrumutul.
În toamna anului 2008 a fost înființat departamentul juridic al SIP Hunedoara. Este angajat un consilier juridic, iar acest lucru se va observa în calitatea demersurilor juridice viitoare ale sindicatului și în drepturile obținute, mai ales cele bănești. Pe parcursul următorilor ani au fost promovate și câștigate în instanțele de judecată acțiuni privind: ajutorul financiar de 100 euro pentru cumpărarea de carte de specialitate (50 euro neacordați în anul 2009 și 70 euro neacordați în anul 2010), diferențe salariale (33% lunar) în perioada octombrie 2008-decembrie 2009, diferențe salariale (33% lunar) în anul 2010, diferențe salariale pentru perioada ianuarie-mai 2011, decontarea navetei, eliberarea diplomelor absolvenților Universității „Spiru Haret”, sporul pentru condiții de muncă, indemnizația de doctorat etc.
La începutul anului 2010 o mare parte din drepturile prevăzute de contractele colective de muncă câștigate prin negocieri au fost anulate prin mai multe acte normative succesive ale guvernelor Boc. De la mijlocul anului salariile personalului din învățământ sunt diminuate cu 25%. Perioada este caracterizată de tensiuni sociale și mișcări de protest la nivel național. Eșecul mișcărilor de protest (mai ales acela al grevei generale din învățământ din iunie 2010), lipsa dialogului social, promovarea unor pachete de legi prin „asumarea răspunderii” de către guvern (Legea educației naționale, Legea pensiilor), dar mai ales o serie de măsuri îndreptate împotriva sindicatelor (modificarea Legii dialogului social, creșterea pragului de reprezentativitate, interdicția de a colecta cotizația direct de pe statul de plată, anularea degrevărilor liderilor sindicali din educație) au creat un cadru în care activitatea sindicatelor nu numai că a fost mult îngreunată, dar a fost pusă la încercare însăși supraviețuirea unor organizații.
În acest context Conferința ordinară din februarie 2011 și Conferința extraordinară din noiembrie 2011 au adoptat o serie de măsuri care să asigure funcționarea în continuare a sindicatului: colectarea cotizației de membru manual, iar ulterior pe baza unor contracte cu băncile prin debitare directă de pe cardul de salarii, colectarea întregii cotizații de către organizația județeană, diminuarea salariilor și indemnizațiilor angajaților și colaboratorilor, reducerea ajutoarelor sociale și a cheltuielilor materiale. Prin solidaritatea și efortul membrilor, organizația a traversat cu bine această perioadă păstrându-și structura și înregistrând pierderi numerice mici.
Schimbările politice din primăvara anului 2012, o serie de modificări legislative și reluarea dialogului social readuc normalitatea în activitatea sindicală. După cinci ani, în vara anului 2012 se reușește negocierea unui nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate Învățământ Preuniversitar. Chiar dacă criza economică și lipsa unui buget decent pentru educație nu au permis obținerea unor drepturi salariale suplimentare, Contractul a avut meritul de a asigura un cadru general mai bun în ceea ce privește desfășurarea activității profesionale și sindicale și o notă de optimism pentru viitor.
La finalul anului 2012 a fost înființată agenția de turism SIP Tour. Aceasta este o agenție de turism având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. Principalul obiectiv este acela de a ne asigura că toți membrii de sindicat/turiștii noștri vor beneficia de cele mai bune tarife și condiții de călătorie și petrecere a vacanțelor. În afara ofertelor / serviciilor prezentate, se pot solicita și alte oferte / servicii particularizate conform solicitărilor membrilor de sindicat. Față de prețurile de catalog afișate, membrii de sindicat beneficiază de reduceri.
Ținând cont de tendințele actuale și de amploarea luată de comunicarea pe rețelele de socializare, începând cu anul 2013 au fost create și întreținute două conturi de Facebook ale organizației. Aici sunt postate periodic informații, știri, articole, fotografii, clipuri video despre și din viața organizației, încercându-se, și în acest mod, să se realizeze comunicarea cu membrii și să se mențină interesul pentru activitatea organizației.
De asemenea, a fost creat și un canal propriu pe YouTube unde sunt postate filme/clipuri video despre activitatea organizației, precum și cele realizate în cadrul inițiativei „O nouă atitudine”.
Centrul de Resurse și Formare S.I.P. Județul Hunedoara, creat sub titulatura „Magister” în anul 2020, a venit în întâmpinarea a două dintre obiectivele din cadrul Strategiei S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2015-2019, și anume crearea unor compartimente pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat, pe de o parte, iar pe de altă parte, asigurarea unui nivel ridicat de pregătire a membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și profesionale.
În acest sens, în consonanță cu principiile formării continue, a fost demarat un proces de acreditare și implementare a unor programe de formare continuă, acestea fiind furnizate cu titlu gratuit membrilor de sindicat.
În prezent (2025) sunt acreditate și implementate următoarele programe de formare:
- Metode și strategii moderne de predare-învățare-evaluare;
- Stilurile de învățare în activitatea didactică;
- Întotdeauna caracterul.
Totodată a fost creată platforma on-line destinată activităților de formare (https://magister.siphd.ro), atât în ceea ce privește managementul acestora, cât și în ceea ce privește desfășurarea efectivă a acestor activități.
Precum în cazul tuturor celorlalte servicii asigurate de S.I.P. Județul Hunedoara, se va încerca, în cadrul unui interval de timp, să se asigure accesul la cursurile de formare care vor fi organizate, în funcție de interese, a tuturor membrilor de sindicat.
Cursurile de formare organizate sunt puse la dispoziția membrilor de sindicat cu titlu gratuit sau cu costuri minime, selecția realizându-se, în fiecare caz, în baza unor criterii specifice, fără a ignora nivelul de implicare financiară.
Anul 2023 rămâne în istoria „educației românești” ca anul uneia dintre cele mai dure acțiuni de protest de după Revoluție, greva generală care a paralizat sistemul educațional pentru mai bine de trei săptămâni.
Pornind de la 0, fiindcă asta era oferta guvernamentală pentru 2023, s-au obținut următoarele:
1. acceptarea, prin ordonanță de urgență, a principiului de salarizare revendicat de sindicate pentru educație, respectiv stabilirea salarizării pentru profesorul debutant cu studii superioare la nivelul salariului mediu pe economie și realizarea în concordanță a grilelor de salarizare pentru întreg personalul din învățământ în viitoarea lege a salarizării;
2. acordarea, prin ordonanță de urgență, începând cu 1 ianuarie 2024, pentru întreg personalul din învățământ, a unei creșteri salariale de 50% din diferența între salariile care vor fi în plată la finalul anului și cuantumurile salariale ce vor fi prevăzute în viitoarea lege de salarizare;
3. creștere salarială imediată (începând cu 1 iunie) cu 1.300 lei a salariilor de bază pentru toate funcțiile didactice (ceea ce conduce la creșteri salariale la salariile de încadrare cuprinse între 23% și 31%, la care se adaugă influențele venite dinspre diferitele drepturi de natură salarială de care se beneficiază) și cu 400 de lei pentru toate funcțiile nedidactice (creștere salarială care se cumulează cu cea provenită din aplicarea legii de salarizare în vigoare);
4. deblocarea Legii nr. 153/2017, prin ordonanță de urgență, fapt de care a beneficiat întreg sistemul bugetar, în cazul sistemului educațional fiind vorba de aplicarea integrală pentru personalul nedidactic a grilelor de salarizare prevăzute de Legea nr. 153/2017;
5. acordarea, prin ordonanță de urgență, a unor prime pentru dezvoltarea carierei, cu ocazia zilei de 5 octombrie (până în anul 2027), din fonduri europene, cuantumul acestora urmând să fie de 1.500 lei pentru toate funcțiile didactice și de 500 lei pentru funcțiile nedidactice.
Acestea sunt, la o primă vedere, câștigurile majore. Totuși, chiar dacă unele idei apar doar în documente precum declarația politică publicată în Monitorul Oficial sau în preambulul unor acte normative, nu se poate trece sub tăcere faptul că guvernanții și societatea românească au ajuns să conștientizeze cu adevărat că educația are nevoie de mult mai multă atenție decât cea pe care s-au obișnuit să o acorde.
S.I.P. Județul Hunedoara a fost, pe toată perioada celor trei săptămâni, în topul cantitativ și calitativ al participării la proteste la nivel național.
❖
În prezent S.I.P. Județul Hunedoara reunește peste 5.000 membri (conform recensământului din ianuarie 2025) grupați în 13 filiale care acoperă toate zonele județului. Gradul de sindicalizare al personalului din învățământul hunedorean este de peste 80%. S.I.P. Județul Hunedoara este una din organizațiile sindicale puternice (numeric și prin acțiuni) din învățământ și nu numai. El veghează la respectarea legalității și a drepturilor membrilor săi. Se situează de partea dreptății și este deschis unei colaborări sincere și loiale cu toți partenerii. Se declară pentru o reformă corectă, temeinică și grabnică a învățământului românesc.
Convinși că împreună suntem mai puternici, S.I.P. Județul Hunedoara este afiliat la Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, federație de ramură și la Confederația Națională a Sindicatelor Libere din România „Frăția”, confederație națională.
❖
La nivelul S.I.P. Județul Hunedoara sunt constituite, în subordonarea directă a Biroului Executiv și a președintelui, mai multe COMPARTIMENTE/SERVICII: administrativ-secretariat, contabilitate, juridic, Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, agenția de turism SIP Tour și Centrul de Resurse și Formare „Magister”.
a) Serviciul administrativ-secretariat
Asigură fluxul informațional printr-o comunicare rapidă și eficientă cu personalul de conducere al sindicatului, sindicatele de zonă, cu membrii de sindicat, cu serviciul administrativ de la nivelul federației, cu unitățile școlare, I.S.J. Hunedoara, alte instituții și organizații.
Asigură primirea și înregistrarea corespondenței, redactarea și expedierea corespondenței în termenele stabilite, evidența actelor, repartizarea pe dosare și urmărirea soluționării în termen, primirea și transmiterea de comunicări telefonice, monitorizarea curățeniei în încăperile sediului.
De asemenea, serviciul administrativ-secretariat, în colaborare cu serviciul contabilitate, asigură efectuarea plăților prin ordine de plată, efectuarea încasărilor și a plăților prin casă, completarea registrului de casă.
La începutul fiecărui an se realizează evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea lui, arhivarea tuturor documentelor S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Serviciul contabilitate
Se preocupă, împreună cu organele de conducere ale sindicatului, de asigurarea resurselor financiare necesare desfășurării activității și de buna lor gospodărire.
Sunt întocmite lunar situații privind cotizațiile și alte încasări, situații privind plățile și cheltuielile, statele de plată, declarațiile lunare privind obligațiile de plată față de buget. Toate aceste situații sunt prezentate și supuse aprobării lunar Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. De asemenea, sunt realizate balanțele și bilanțul contabil anual și se asigură transmiterea actelor la administrația financiară.
Împreună cu serviciul administrativ-secretariat se realizează anual evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea acestuia.
c) Serviciul juridic
Serviciul juridic al S.I.P. Județul Hunedoara asigură asistența juridică și reprezentarea în instanță atât a organizației sindicale județene, cât și a membrilor de sindicat, elaborând cererile de chemare în judecată.
Serviciul juridic asigură consultanța juridică necesară organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara în cadrul diferitelor comisii, negocieri, dezbateri, întâlniri de lucru la nivelul inspectoratului școlar, prefecturii, Ministerului Educației și participă direct la acestea. De asemenea, se asigură consultanța juridică pentru membrii de sindicat pe teme privind mobilitatea personalului, încadrare, salarizare, pensionare etc.
d) C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara
Preluarea și reorganizarea de către S.I.P. Județul Hunedoara a Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, astfel încât a luat naștere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara a condus la o creștere rapidă a numărului membrilor, ceea ce a permis realizarea într-o măsură mult mai mare a scopului existenței acestui gen de organizație.
Astfel, profesionalismul dovedit, venind în sprijinul real al membrilor, a condus la o creștere permanentă a numărului acestora și totodată a permis mărirea constantă a cuantumului maxim al împrumuturilor acordate (în anul 2025 fiind de 50.000 lei), ratele dobânzilor practicate înregistrând o reducere semnificativă (în prezent ele se situează, în funcție de cuantumul împrumutului și de durată, sub 2,50%), fapt care justifică aprecierea că ele sunt „fără concurență”. Mai mult, pentru a proteja fondurile sociale ale membrilor, acestea sunt bonificate anual în funcție de rezultatele economico-financiare.
e) SIP TOUR Hunedoara
Este o agenție de turism înființată de S.I.P. Județul Hunedoara, având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. A fost creată pentru a asigura orice tip de servicii turistice, la cele mai bune tarife și condiții, membrilor de sindicat.
Asigurând întreaga gamă de servicii turistice pentru membrii de sindicat și familiile acestora, totodată furnizând asistență și servicii specifice unităților de învățământ pentru organizarea excursiilor școlare, dar și servicii de organizare a unor evenimente, SIP TOUR are capacitatea, dovedită în perioada trecută din momentul înființării, de a răspunde oricăror solicitări din domeniul turistic.
f) Centrul de Resurse și Formare „Magister”
Centrul de Resurse și Formare al S.I.P. Județul Hunedoara, denumit generic „Magister”, a cărui dezvoltare a demarat în anul 2015, vine în întâmpinarea a două dintre obiectivele din cadrul Strategiei S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2015-2019, și anume crearea unor compartimente pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat, pe de o parte, iar pe de altă parte, asigurarea unui nivel ridicat de pregătire a membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și profesionale.
Precum în cazul tuturor celorlalte beneficii pe care S.I.P. Județul Hunedoara le oferă membrilor săi, constituirea centrului reprezintă încercarea ca, în cadrul unui interval de timp, să se asigure accesul la cursurile de formare care vor fi organizate, în funcție de interese, tuturor membrilor de sindicat.
Cursurile de formare organizate sunt puse la dispoziția membrilor de sindicat cu titlu gratuit, până în anul 2025 reușindu-se derularea a trei programe de formare continuă (Metode și strategii moderne de predare-învățare-evaluare, Stilurile de învățare în activitatea didactică, Întotdeauna caracterul), fiind în curs de implementare un al patrulea program (Carieră didactică și dezvoltare personală), numărul cursanților care au parcurs aceste programe depășind 2.500.
g) Programe și parteneriate
Animați de dorința de a veni în sprijinul membrilor de sindicat sub cât mai multe aspecte, în ultima perioadă au fost demarate o serie de negocieri care au condus la încheierea, prin aportul susținut al F.S.E. „Spiru Haret”, a unei serii de parteneriate și contracte prin care sunt oferite diverse beneficii. Dintre acestea sunt de amintit înțelegerile cu Editura Karina, MOL România, SYNEVO România, Lensa, Clinica Sante, Orange România, Lukoil România, Catena etc.
❖
Conceput pe principii democratice, S.I.P. Județul Hunedoara a participat efectiv la mutațiile din învățământul românesc: titularizarea, mișcările de personal, diminuarea numărului de ore din norma didactică, reducerea normei pentru cei cu gradul I și vechime peste 25 de ani, obținerea unor sporuri specifice, majorări și indexări salariale, încheierea primului Contract Colectiv de Muncă și apoi renegocierea lui, elaborarea diferitelor acte normative având ca obiect educația etc. Prin reprezentanții săi, S.I.P. Județul Hunedoara a formulat propuneri, a participat la întâlniri, discuții, mese rotunde, simpozioane, dar a fost și inițiatorul unor astfel de evenimente în încercarea de a sensibiliza clasa politică și reprezentanții administrațiilor centrale și locale, dar și de conștientizare a acestor probleme în rândul propriilor membri.
În câteva rânduri este greu să prezentăm tot ceea ce este S.I.P. Județul Hunedoara. Dar cu siguranță, fiecare dintre noi făcând sindicatul să fie ceea ce este, așa încât...
Împreună putem reuși!