Astăzi, 09 iulie 2025, a fost înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, sub nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025, Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.). Acesta intră în vigoare de la data înregistrării și este încheiat pentru o perioadă de 2 ani.
Pentru o corectă informare a membrilor de sindicat, subliniem faptul că semnarea contractului colectiv de muncă era necesară, deoarece:
I. Pe de o parte, de la data de 05 iulie 2025 – dată de la care C.C.M.U.N.S.C.I.P. anterior (înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S. sub nr. 1199/5.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023) și-a încetat efectele [în conformitate cu dispozițiile exprese ale art. 183 alin. (6) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social] – în absența contractului colectiv de muncă la nivel de sector, SALARIAȚII DIN ÎNVĂȚĂMÂNT NU MAI BENEFICIAZĂ DE O SERIE DE DREPTURI REGLEMENTATE EXCLUSIV DE ACESTA DE ANI DE ZILE, între care:
- zilele de concediu de odihnă (21, 24, 28 zile) ce se acordă în raport de vechimea în muncă personalului didactic auxiliar, personalului administrativ; precizăm că, în absența CCMUNSNCIP s-ar putea acorda doar numărul minim de zile de concediu reglementat de Codul muncii – 20 de zile lucrătoare/an calendaristic;
- zilele libere plătite în cazul unor evenimente familiale deosebite sau în alte situații (căsătoria salariatului sau a copilului, deces soț, soție, părinte etc., schimbarea locului de muncă ș.a.);
- concediul de odihnă suplimentar pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- învoirea colegială;
- recunoașterea ca vechime în învățământ a perioadei în care angajații se află în concediu fără plată pentru rezolvarea unor situații personale;
- posibilitatea cadrului didactic de a beneficia de concediul fără plată de un an școlar o dată la 10 ani chiar și cumulat, în doi ani școlari (în situația în care nu și-au valorificat la timp acest drept);
- posibilitatea personalului didactic auxiliar și a personalului administrativ/ contractual de a beneficia de concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ;
- organizarea și funcționarea comisiei paritare de la nivelul inspectoratelor școlare și al unităților de învățământ etc.
II. Pe de altă parte, în urma negocierilor purtate cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării – pe baza proiectului de contract colectiv elaborat de Direcția Generală Economică din cadrul ministerului (care propunea eliminarea mai multor drepturi stabilite în favoare salariaților din învățământ prin vechiul contract colectiv de muncă), dar avându-se în vedere și proiectul elaborat de F.S.L.I. și F.S.E „SPIRU HARET” – s-a convenit asupra unor CLAUZE FAVORABILE SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT (inclusiv prin păstrarea unor dispoziții ce se doreau a fi eliminate), precum și asupra UNOR DREPTURI SUPLIMENTARE (în plus față de cele prevăzute în CCMUNSNCIP anterior), de care aceștia nu pot beneficia decât după semnarea și înregistrarea contractului colectiv de muncă la nivel de sector, între care:
1. menținerea clauzei privind desfășurarea activităților care alcătuiesc norma didactică (altele decât cele de predare-învățare-evaluare) și în afara locului de muncă (biblioteci, centre de informare și documentare, casele corpului didactic, domiciliu etc.), precum și on-line – art. 14 alin. (4) [pe care ministerul le propunea a se desfășura doar în spațiul școlar];
2. dreptul salariaților angajați cu fracție de normă/post de a fi încadrați, la cerere, cu normă/post întreagă/întreg sau pe fracție mai mare de normă/post, dacă apar norme sau fracțiuni de norme vacante din aceeași specialitate sau specialități înrudite, respectiv posturi ori fracțiuni de posturi de același fel și dacă întrunesc condițiile pentru ocuparea acestora, fără a depăși un post întreg sau o normă întreagă – art. 18;
3. menținerea dreptului angajaților care renunță la concediul legal pentru creșterea copilului în vârstă de până la 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani de a beneficia de reducerea duratei normale de lucru cu 2 ore/zi, fără ca aceasta să le afecteze salariile de bază și vechimea în învățământ/muncă – art. 23 alin. (1) [această clauză era propusă spre eliminare de către M.E.C.];
4. inserarea dreptului salariaților care îngrijesc pacienți cu afecțiuni oncologice de a beneficia de concediu și indemnizație pentru îngrijirea pacientului, pe o perioadă de cel mult 45 de zile calendaristice într-un interval de 1 an, pentru fiecare pacient – art. 24 alin. (7);
5. acordarea unui număr de 25 de zile de concediu de odihnă (pentru o vechime în muncă între 5 și 15 ani) + extinderea categoriilor de beneficiari ai acestui concediu: personal didactic de conducere, de îndrumare și control din inspectoratele școlare, personal didactic de conducere din unitățile de învățământ și unități de educație extrașcolare, inclusiv casele corpului didactic și centrele de resurse și asistență educațională, personal didactic auxiliar și personal administrativ – art. 28 alin. (2) [mărindu-se numărul de zile și extinzându-se categoriile de beneficiari];
6. inserarea clauzei ce stabilește că personalul didactic de predare care, pe parcursul unui an școlar, își desfășoară activitatea succesiv în mai multe unități/instituții de învățământ în baza unor contracte individuale de muncă distincte, are dreptul la concediu de odihnă la fiecare dintre acestea, proporțional cu perioada lucrată, iar concediul de odihnă și indemnizația aferentă se acordă de către fiecare unitate/instituție în parte, în timpul vacanțelor școlare intermodulare existente în perioada lucrată – art. 28 alin. (5);
7. acordarea concediului de odihnă suplimentar între 3 și 7 zile și personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control (nu doar personalului didactic auxiliar și administrativ) – art. 28 alin. (10) [propunerea ministerului era de eliminare a concediului de odihnă suplimentar];
8. acordarea a 5 zile lucrătoare pentru decesul cumnaților – art. 29 alin. (1) lit. d);
9. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite – ziua votării – pentru salariații care au calitatea de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau de operatori de calculator ai acestora – art. 29 alin. (1) lit. j);
10. acordarea unei zile libere plătite/săptămână, dar nu mai multe de 30 de zile pe an calendaristic, pentru salariații cu afecțiuni medicale grave sau afecțiuni cronice, confirmate prin documente medicale, ce necesită tratament medical periodic efectuat în regim de internare de zi – art. 29 alin. (1) lit. k);
11. menținerea clauzei privind considerarea ca vechime în învățământ a concediilor fără plată pentru interese personale care nu depășesc 20 de zile lucrătoare pe an calendaristic (clauză propusă pentru eliminare de către minister) – art. 32 alin. (1);
12. inserarea dreptului personalului didactic titular de a beneficia de concediu fără plată cu o durată totală de 3 ani într-un interval de 7 ani, dacă solicită să se specializeze sau să își continue studiile – art. 32 alin. (3);
13. instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și administrativ/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație – art. 32 alin. (6);
14. acordarea sporului de 15% din salariul de bază aflat în plată pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat – art. 35 alin. (1) lit. d);
15. acordarea majorării de 10% (dirigenția) personalului didactic de predare pensionat încadrat pe post în educația timpurie și învățământul primar în regim de plata cu ora – art. 35 alin. (1) lit. e);
16. consacrarea dreptului personalului didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă și științifică de a primi diplome, decorații, ordine, medalii, titluri, în conformitate cu dispozițiile art. 218 din Legea nr.198/2023 – art. 37 alin. (2);
17. reglementarea ca abatere disciplinară a refuzului nejustificat de eliberare a fluturașului de salariu – art. 38 alin. (3);
18. reglementarea expresă că reprezintă abatere disciplinară neacordarea, cu vinovăție, de către conducătorii unităților/instituțiilor de învățământ a drepturilor reglementate de acest contract colectiv de muncă – la art. 39 alin. (2);
19. instituirea obligației conducerilor unităților de învățământ preuniversitar de stat de a solicita autorităților administrației publice locale să asigure condiții de muncă corespunzătoare în spațiile școlare aflate în proprietatea și/sau administrarea autorităților locale – art. 44 alin. (1);
20. prevederea obligației unităților de învățământ preuniversitar/speciale de stat de a solicita, de la consiliul local/consiliul județean, fondurile pentru efectuarea tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sănătății angajaților – art. 48 alin. (4);
21. inserarea procedurii pentru declararea bolilor profesionale – art. 51 alin. (2);
22. menținerea dreptului personalului din învățământ de a beneficia de decontarea navetei – art. 53 alin. (1) [ministerul dorea restrângerea beneficiarilor acestui drept, exclusiv la personalul didactic de predare și condiționarea plății de inexistența unei locuințe puse la dispoziție de autoritățile locale];
23. consacrarea posibilității de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea acestuia prin concurs, dar nu mai mult de 90 de zile – art. 62 alin. (2);
24. inserarea unei clauze care permite ca, în situația în care, la nivelul unității/instituției există un post administrativ vacant sau temporar vacant, acesta să poată fi ocupat și de un salariat din unitate care îndeplinește condițiile de studii pentru încadrarea pe respectivul post, la cererea sa și cu aprobarea consiliului de administrație, prin modificarea încadrării și încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă, de modificare a felului muncii, a salariului și a fișei postului, până la revenirea titularului pe post sau, după caz, până la ocuparea postului prin concurs, dar nu mai mult de 90 de zile – art. 62 alin. (3);
25. inserarea unor clauze aplicabile salariaților din învățământ rezerviști voluntari care sunt concentrați pentru instruire, inclusiv cu privire la remunerarea corespunzătoare a personalului didactic de predare care suplinește rezervistul voluntar – art. 69 alin. (6);
26. prevederea expresă a dreptului personalului didactic de predare care asigură suplinirea angajaților aflați în incapacitate temporară de muncă de a fi remunerat corespunzător din prima zi de suplinire – art. 69 alin. (7);
27. neinserarea, la art. 74, a obligației ordonatorilor de credite ai unităților/instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat de a întreprinde toate măsurile necesare pentru îndeplinirea țintelor trimestriale pentru cheltuielile totale, inclusiv prin reducerea numărului de posturi finanțate și bugetele acestora și, respectiv, disponibilizarea, în condițiile legii, a unei părți din personalul încadrat, conform art. 18 alin. (5) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 (clauză propusă de minister, asupra căreia acesta a insistat în mod deosebit);
28. eliminarea, de la art. 3 alin. (4), a clauzei propuse de minister privitoare la obligația părților semnatare ale CCMUNSNCIP de a garanta respectarea drepturilor beneficiarilor primari ai educației – clauză de natură să producă îngrădirea drepturilor sindicale și care nu are legătură cu obiectul contractului colectiv de muncă, raportat la dispozițiile art. 1 pct. 17 și art. 100 alin. (5) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare;
29. menținerea prevederii potrivit căreia angajații nu au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziției de autoritățile administrației publice locale – art. 83 [ministerul propusese instituirea obligației însoțirii preșcolarilor/elevilor];
30. reglementarea obligației inspectoratelor școlare și unităților/instituțiilor prevăzute în Anexa nr. 3 de a înregistra toate cererile depuse la acestea de către angajați și/sau organizațiile sindicale afiliate federațiilor sindicale semnatare ale contractului – art. 117 alin. (2).
Ținând seama de faptul că la data de 05 iulie 2025 și-a încetat efectele C.C.M.U.N.S.C.I.P. înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S. sub nr. 1199/5.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, organizațiile sindicale din învățământ au negociat și semnat un nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.), înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, sub nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025. Prevederile noului contract colectiv de muncă intră în vigoare de la data înregistrării (9 iulie) și sunt operabile pentru o perioadă de doi ani.
Negocierile purtate au reușit menținerea majorității drepturilor existente și anterior în contractele colective de muncă de la nivelul învățământului (informații suplimentare în ceea ce privește prevederile puse sub semnul întrebării de Ministerul Educației și Cercetării se regăsesc în informarea federațiilor sindicale atașată acestui articol).
Dintre modificările survenite subliniem:
1. stipularea dreptului personalului didactic de predare care asigură suplinirea angajaților aflați în incapacitate temporară de muncă de a fi remunerat corespunzător din prima zi de suplinire – art. 69 alin. (7);
2. menținerea parțială a concediului de odihnă suplimentar între 3 și 7 zile (de la 5-10 zile) pentru personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control, personalului didactic auxiliar și administrativ – art. 28 alin. (10);
3. acordarea majorării de 10% (dirigenția) personalului didactic de predare pensionat încadrat pe post în educația timpurie și învățământul primar în regim de plata cu ora – art. 35 alin. (1) lit. e);
4. menținerea clauzei privind desfășurarea activităților care alcătuiesc norma didactică (altele decât cele de predare-învățare-evaluare) și în afara locului de muncă (biblioteci, centre de informare și documentare, casele corpului didactic, domiciliu etc.), precum și on-line – art. 14 alin. (4)
5. acordarea a 5 zile lucrătoare libere plătite pentru decesul cumnaților – art. 29 alin. (1) lit. d);
6. inserarea procedurii pentru declararea bolilor profesionale – art. 51 alin. (2);
7. reafirmarea expresă a faptului că reprezintă abatere disciplinară neacordarea, cu vinovăție, de către conducătorii unităților/instituțiilor de învățământ a drepturilor reglementate de acest contract colectiv de muncă – la art. 39 alin. (2);
8. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite – ziua următoare votării – pentru salariații care au calitatea de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau de operatori de calculator ai acestora – art. 29 alin. (1) lit. j);
9. acordarea suplimentară a unei zile de concediu de odihnă pentru personalul cu vechime cuprinsă între 5 și 15 ani (de la 24 la 25 de zile) – art. 28 alin (2).
Pentru o informare mai exhaustivă asupra modificărilor survenite se poate consulta informarea atașată acestui articol sau textul propriu-zis al Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar.
Addenda
Pentru o corectă informare, ținând seama de „interpretările” care sunt vehiculate on-line, inclusiv de „specialiști” (cu trimitere la art. 3 al contractului colectiv de muncă), trebuie amintit faptul că Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, la art. 105, relativ la negocierea colectivă în sistemul bugetar, precizează:
„(1) Prin contractele/acordurile colective de muncă încheiate pentru angajații/lucrătorii din sistemul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi salariale ale căror acordare și cuantum sunt prevăzute de legislația în vigoare pentru categoria respectivă de personal.
(2) Prin excepție de la prevederile art. 97, contractele colective de muncă în sistemul bugetar se negociază, în condițiile legii, după aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale ordonatorilor de credite, în limitele și în condițiile stabilite prin acestea.
(3) Drepturile salariale din sistemul bugetar se stabilesc prin lege în limita bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate, care nu pot constitui obiect al negocierilor și nu pot fi modificate prin contracte colective de muncă. În cazul în care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale între limite minime și maxime, drepturile salariale concrete se determină prin negocieri colective.
(4) Clauzele cuprinse în contractele colective de muncă încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (1)-(3) sunt lovite de nulitate.
(5) Răspunderea pentru încheierea contractelor colective de muncă cu nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) revine angajatorului, care este obligat la recuperarea sumelor acordate necuvenit.”
Totodată, Legea nr. 153/2017 cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice stipulează încă de la art. 1, alin (4), faptul că „prin contractele colective de muncă/acordurile colective de muncă și contractele individuale de muncă nu pot fi negociate salarii sau alte drepturi de natură salarială în bani sau în natură care excedează sau contravin prevederilor prezentei legi”.
Ca atare, interpretările potrivit cărora sindicatele din educație au acceptat o prevedere abuzivă, menită, conspirațional, să limiteze eventualele acțiuni de protest ale membrilor de sindicat, denotă nu numai ignoranța legislativă, ci se înscrie într-o optică antisindicală în linia acțiunilor concertate de manipulare a salariaților din educație.
Cu alte cuvinte, spre dezamăgirea diverșilor chibiți, „trădarea” se amână...
Revenim asupra conținutului acestui articol, care pare să fi tulburat apele până la cele mai înalte nivele...
Mai precis, este vorba de informația potrivit căreia „din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, în noile condiții 49 dintre acestea își pierd personalitatea juridică”. Afirmația, motivată de prevederile art. LIII din Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare („Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel: a) cu minimum 500 de elevi; b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari; c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari; d) cu minimum 200 de antepreșcolari; e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.”), este departe de a justifica o interpretare potrivit căreia aceste unități de învățământ s-ar desființa.
Evident totodată, cunoaștem prevederile Legii nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar, potrivit cărora „prin excepție (...) în unitățile administrativ-teritoriale în care numărul total al beneficiarilor primari nu se încadrează în prevederile alin. (1), se organizează o singură unitate de învățământ cu personalitate juridică” (art. 16), de unde și o anumită mirare privind anumite reacții relativ disproporționate, cu atât mai mult în contextul în care educația cunoaște un „asalt” care pune sub semnul întrebării locurile de muncă și veniturile salariaților.
Oricum, o afirmăm în mod explicit, actualele măsuri nu conduc la desființarea respectivelor unități de învățământ, ele urmând să continue a funcționa (ceea ce nu înseamnă că nu poate urma o reorganizare care să pună sub semnul întrebării structurile acestor unități de învățământ) cu personalitate juridică, deocamdată... Fiindcă, pe de altă parte, „amenințarea” unei viitoare reorganizări administrative revine periodic, fără a fi de îndepărtat nici unele „gânduri” legate de o eventuală organizare a unităților de învățământ fără o dependență strictă de administrațiile teritoriale.
Vineri, 11 iulie, începând cu orele 11:00, s-a derulat la sediul Instituției Prefectului – Județul Hunedoara o discuție informală având ca temă impactul măsurilor fiscal-bugetare preconizate de Guvernul României în domeniul educației.
La întâlnire, organizată la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, alături de reprezentanții din partea sindicatului au participat:
- domnul Constantin Fulga (prefectul județului Hunedoara) și domnul Marius Muntean (secretar general al Instituției Prefectului – Județul Hunedoara), din partea Instituției Prefectului;
- domnul Alin Țambă (vicepreședinte al Consiliului Județean Hunedoara), din partea Consiliului Județean;
- doamna Maria Ștefănie (inspector școlar general), doamna Zsofia Szasz-Barra (inspector școlar general adjunct) și doamna Camelia Beșleagă (inspector școlar), din partea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara;
- domnul Cristian Resmeriță (Senatul României), doamna Natalia Intotero (Camera Deputaților), doamna Vetuța Stănescu (Camera Deputaților), doamna Ana-Maria Gavrilă (Camera Deputaților), domnul Puiu Toma (Camera Deputaților) și domnul Tiberiu Claudiu Bârstan (Camera Deputaților).
Discuțiile purtate, în baza materialului propus de S.I.P. Județul Hunedoara (atașat acestui articol) au subliniat, dincolo de fricțiunile și așteptările politice, abordarea strict contabilă și nestudiată a educației, măsurile aflate în curs de adoptare având darul de a afecta exclusiv negativ învățământul preuniversitar românesc.
Fără a insista asupra acestor consecințe în acest articol (sintetic ele se regăsesc în materialul atașat – la informațiile furnizate acolo s-ar putea adăuga, de exemplu, faptul că din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, în noile condiții 49 dintre acestea își pierd personalitatea juridică), concluzia pe care ne încumetăm să o desprindem (și în baza informațiilor dobândite în cursul discuțiilor) este că situația reală din sistemul educațional nu este cunoscută, iar măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate, lipsind orice studiu de impact al acestora (nici măcar instituțiile abilitate să furnizeze date reale asupra învățământului preuniversitar, precum inspectoratele școlare, nu au fost consultate).
De asemenea, estimăm că aceeași absență a oricărei consultări în adoptarea măsurilor fiscal-bugetare a caracterizat și relația Guvernului României cu parlamentarii din coaliția guvernamentală. Totuși, parlamentarii prezenți au asumat comunicarea pe canelele politice proprii a aspectelor semnalate de S.I.P. Județul Hunedoara, fiind enunțată chiar ideea unei scrisori deschise asumate politic care să vină în sprijinul educației, învățământului preuniversitar românesc.
CAPITOLUL I – DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1 Această organizație va fi cunoscută ca SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR JUDEŢUL HUNEDOARA (S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA).
Art. 2 S.I.P. Județul Hunedoara este persoană juridică română în baza înscrierii la Judecătoria Deva, unde este înregistrat sub nr. 22/PJ/1992.
Art. 3
a) S.I.P. Județul Hunedoara este o organizație sindicală independentă față de organele de stat, față de partidele politice și față de oricare alte organizații politice și religioase.
b) S.I.P. Județul Hunedoara se declară continuator al „Asociaţiei Învăţătorilor din Hunedoara” căreia i s-au preluat şi actualizat obiectivele şi direcțiile generale de acțiune.
Art. 4 Sediul S.I.P. Județul Hunedoara este în Deva, str. Gheorghe Barițiu nr. 2 A, corp B - mansardă.
Art. 5 În funcţie de interesele bunei desfăşurări a activităţii, Biroul Executiv poate decide schimbarea sediului la o altă adresă, cu îndeplinirea obligațiilor prevăzute de lege.
CAPITOLUL II – VIZIUNE, MISIUNE, OBIECT DE ACTIVITATE
Art. 6 S.I.P. Județul Hunedoara, conștientă de caracterul necesar al organizațiilor sindicale într-o societate democratică, va apăra și promova sub toate aspectele interesele membrilor organizației sindicale.
Art. 7 Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Art. 8 S.I.P. Județul Hunedoara, în realizarea misiunii sale, își stabilește ca obiect de activitate următoarele:
a) utilizarea mijloacelor specific sindicale pentru promovarea și apărarea intereselor membrilor organizației sindicale;
b) reprezentarea juridică a membrilor organizației sindicale în toate aspectele implicate de activitatea profesională a acestora;
c) organizarea și desfășurarea de activități comerciale, prin înființarea unor societăți comerciale, în beneficiul membrilor organizației sindicale;
d) organizarea și desfășurarea de cursuri de pregătire și dezvoltare profesională, precum și activități de formare continuă pentru membrii organizației sindicale;
e) editarea și tipărirea de publicații proprii sau ale membrilor organizației sindicale;
f) organizarea de case de ajutor reciproc în beneficiul membrilor organizației sindicale;
g) acordarea de ajutoare sociale membrilor organizației sindicale.
CAPITOLUL III – CALITATEA DE MEMBRU
Art. 9 Poate deveni membru al S.I.P. Județul Hunedoara orice angajat din învățământ (personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal nedidactic/administrativ), în condițiile recunoașterii acestui statut.
Art. 10
a) Persoana, angajată în învățământ, care solicită dobândirea calității de membru al S.I.P. Județul Hunedoara trebuie să adreseze o cerere în scris structurii organizatorice sindicale existente la nivel de unitate, prevăzută în Anexa I, iar aceasta o va transmite la sediul central al S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Mutarea într-o altă unitate a membrului de sindicat, atrage după sine necesitatea completării unei cereri de transfer.
c) Admiterea cererii de înscriere este condiționată de completarea unui acord de reținere/plată a cotizației de membru de sindicat.
d) În cazul membrilor de sindicat care își desfășoară activitatea în mai multe unități, acordul de reținere/plată a cotizației de membru de sindicat va fi completat pentru fiecare dintre unități.
Art. 11 Personalul de conducere, îndrumare și/sau control poate dobândi calitatea de membru de sindicat al S.I.P. Județul Hunedoara, fără a putea deține funcții de conducere în cadrul organizației, indiferent de nivel, atât timp cât deține funcții de conducere în cadrul administrației.
Art. 12
a) Orice membru al S.I.P. Județul Hunedoara poate cere retragerea din sindicat. Cererea de retragere, vizată de liderul structurii organizatorice existente la nivel de unitate, se adresează conducerii județene a S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Retragerea nu oferă dreptul la nici un fel de despăgubiri.
c) Din momentul pierderii calității de membru de sindicat, indiferent de cauză, încetează orice obligații ale S.I.P. Județul Hunedoara în raport cu membrul de sindicat sau ale membrului de sindicat în raport cu organizația sindicală.
d) Redobândirea calității de membru de sindicat, după o renunțare prealabilă la această calitate sau excluderea din organizația sindicală, din motive care nu sunt imputabile organizației, se poate face după plata unei taxe de (re)înscriere care va fi stabilită de Biroul Executiv în funcție de nivelul salariilor și al cotizațiilor.
e) În situația în care se solicită recuperarea unor drepturi retroactive, taxa de (re)înscriere va fi egală cu cotizația de membru din perioada pentru care se solicită recuperarea.
Art. 13 Nimeni nu poate fi constrâns să facă parte sau nu, ori să se retragă sau nu din organizația sindicală.
Art. 14 Calitatea de membru se pierde prin:
a) retragerea persoanei prin libera voință a acesteia;
b) neplata cotizației pe o perioadă de mai mult de 3 luni dintr-un an calendaristic sau întârzieri repetate în achitarea acesteia;
c) după epuizarea modalităților prevăzute la capitolul VI.
Art. 15 Structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara sunt cele prevăzute în Anexa nr. I.
CAPITOLUL IV – DREPTURILE MEMBRILOR S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA
Art. 16 Organizarea și desfășurarea activității proprii în deplină autonomie și cu respectarea prezentului statut.
Art. 17 Alegerea în mod liber a delegaților pentru Conferința Județeană, a reprezentanților în organele de conducere, participarea acestora la luarea și îndeplinirea deciziilor.
Art. 18 Dreptul de a fi informați asupra tuturor aspectelor activității sindicatului și dreptul de a-și exprima liber opiniile în toate organismele sindicatului.
Art. 19 Exercitarea dreptului de control asupra activității, prin votul delegaților și reprezentanților în organele de conducere ale organizației sindicale.
Art. 20 Participarea la elaborarea unor proiecte de acte normative de interes local sau general.
Art. 21 Să fie sprijiniți material în exercitarea profesiei, inclusiv prin organizarea și realizarea de programe de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Art. 22 Să beneficieze de rezultatele activității organizației sindicale, precum și de inițiativele și serviciile asigurate de aceasta.
Art. 23 Să se retragă oricând din sindicat fără a arăta motivele retragerii.
Art. 24 Membrii organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara precum și orice membru de sindicat cu o activitate sindicală deosebită pot primi indemnizaţii şi prime conform precizărilor din Anexa nr. II.
CAPITOLUL V - ÎNDATORIRILE MEMBRILOR S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA
Art. 25 Să cunoască și să respecte Statutul S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 26 Să se informeze asupra tuturor aspectelor activității organizației sindicale.
Art. 27 Să participe la ședințele de sindicat, precum și la inițiativele și activitățile organizației sindicale.
Art. 28 Să achite cotizația stabilită.
Art. 29 Să nu întreprindă acțiuni de natură a aduce prejudicii sindicatului sau celorlalți membri ai sindicatului.
Art. 30 Să contribuie la sporirea prestigiului şi popularităţii sindicatului; să încurajeze salariaţii din învăţământ să devină membri ai sindicatului.
Art. 31 Să acorde sprijin celorlalţi membri ai sindicatului.
CAPITOLUL VI – SANCŢIUNI
Art. 32 Pentru nerespectarea obligațiilor statutare, se prevăd următoarele sancțiuni:
a) atenționarea;
b) suspendarea temporară;
c) excluderea.
Art. 33 Decizia cu privire la sancțiunea aplicabilă se poate lua, după caz, de către Biroul Executiv sau Consiliul Liderilor cu 2/3 din totalul voturilor exprimate.
Art. 34 Membrul de sindicat sancționat poate depune contestație, după caz, la organul de conducere ierarhic superior.
CAPITOLUL VII – COTIZAŢIILE
Art. 35
a) Cotizația lunară plătită de fiecare membru al S.I.P. Județul Hunedoara este de până la 1% din salariul brut realizat.
b) Cuantumul cotizației va fi stabilit de către Biroul Executiv după consultarea Consiliului Liderilor.
Art. 36 Modalitatea de colectare a cotizației, în funcție de posibilitățile existente și de legislația în vigoare, va fi decisă, după consultarea membrilor de sindicat, de către Biroul Executiv.
Art. 37 Cotizațiile colectate se vor vira/depune în conturile S.I.P. Județul Hunedoara, astfel încât să se asigure funcționarea organizației în sensul realizării misiunii asumate și îndeplinirii obiectului de activitate stabilit.
CAPITOLUL VIII – ORGANELE DE CONDUCERE / CONTROL
Art. 38 Organele de conducere/control ale S.I.P. Județul Hunedoara sunt: Conferința Județeană, Consiliul Liderilor, Biroul Executiv, respectiv Comisia de Cenzori.
Art. 39 Conferința Județeană este organul suprem de conducere al sindicatului.
Art. 40
a) Conferința Județeană este constituită din delegații desemnați de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara în conformitate cu norma de reprezentare de 1 delegat la 25-40 membri.
b) Biroul Executiv decide, întemeiat, asupra normei de reprezentare.
c) În condiții excepționale poate decide o altă normă de reprezentare, dar nu mai mare de 1 delegat la 40 membri.
Art. 41
a) Conferința Județeană se întrunește în ședințe ordinare, o dată la 4 ani sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie.
b) Conferința Județeană se convocă de către Consiliul Liderilor sau de către Biroul Executiv, cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor Consiliului Liderilor.
c) Conferința Județeană își desfășoară lucrările conform Regulamentului din Anexa IV.
Art. 42
a) Data, locul organizării și ordinea de zi ale Conferinței Județene se stabilesc cu cel puțin 30 de zile înainte.
b) În cazuri excepționale, Conferința Județeană poate fi convocată cu 15 zile înainte, cu o ordine de zi cunoscută de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 43 Conferința Județeană se poate desfășura și poate lua hotărâri numai în condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din delegații desemnați de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 44 Hotărârile în cadrul Conferinței Județene se iau cu majoritatea simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 45 Conferința Județeană are următoarele competențe:
a) aprobă sau modifică statutul S.I.P. Județul Hunedoara;
b) hotărăște asupra principiilor, orientărilor fundamentale ale activității sindicale;
c) analizează și hotărăște asupra activității desfășurate de Consiliul Liderilor, Biroul Executiv și Comisia de Cenzori;
d) validează hotărârile Consiliului Liderilor de afiliere sau dezafiliere la federații de ramură;
e) se pronunță asupra contestațiilor persoanelor ale căror cereri de înscriere/reînscriere au fost respinse sau care au fost sancționate;
f) alege prin vot secret, pentru un mandat de patru ani, președintele și secretarul general ai S.I.P. Județul Hunedoara pe baza candidaturilor depuse înaintea începerii lucrărilor Conferinței sau pe baza propunerilor făcute de delegații la Conferința Județeană; vor fi reținute doar candidaturile sau propunerile pentru membrii de sindicat cu activitate sindicală recunoscută, neimplicați politic și care anterior să nu fi adus prejudicii morale și materiale sindicatului;
g) validează prin vot secret cei trei vicepreședinți ai S.I.P. Județul Hunedoara pe baza propunerilor din rândul membrilor Biroului Executiv făcute de președintele ales.
h) alege membrii Comisiei de Cenzori.
Art. 46 Consiliul Liderilor este organul de conducere colectivă al sindicatului între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene.
Art. 47 Consiliul Liderilor este format din liderii sindicali ai structurilor organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 48 Membrii Biroului Executiv sunt membri de drept ai Consiliului Liderilor.
Art. 49 Consiliul Liderilor se întrunește în ședințe ordinare o dată la trei luni sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea Președintelui, a Biroului Executiv cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor săi.
Art. 50
a) Consiliul Liderilor se poate desfășura și poate lua hotărâri numai in condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din membrii săi.
b) Hotărârile se iau cu majoritate simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 51 Consiliul Liderilor are următoarele competențe:
a) conduce sindicatul între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene;
b) îndeplinește hotărârile adoptate de Conferința Județeană;
c) reglementează și rezolvă probleme de interes general;
d) poate decide cu 2/3 din voturi declanșarea unui conflict de muncă;
e) se pronunță asupra contestațiilor persoanelor sancționate;
f) se pronunță asupra activității Biroului Executiv și a membrilor acestuia;
g) în cazul în care constată încălcări ale statutului sau neîndeplinirea sarcinilor poate decide cu 2/3 din voturile valabil exprimate excluderea și înlocuirea unui membru al Biroului Executiv;
h) în cazul în care se decide înlocuirea președintelui S.I.P. Județul Hunedoara, numește cu minim 2/3 din voturi un președinte interimar care va avea ca principală misiune organizarea în termen de maxim 3 luni a unei Conferințe Județene extraordinare;
i) în cazul în care se decide înlocuirea unui membru al Biroului Executiv, numește cu minim 2/3 din voturi un lider de zonă interimar, până la următoarea ședință a Consiliului de zonă în care se va alege un nou lider;
j) poate decide convocarea unei Conferințe Județene ordinare sau extraordinare cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea scrisa a 1/3 din numărul membrilor;
k) examinează și se pronunță trimestrial asupra situației financiare a sindicatului;
l) convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
m) împuternicește Biroul Executiv să poarte discuții privind modalitatea de asociere în federații pe ramură;
n) hotărăște asupra modalităților de afiliere sau dezafiliere la/de la o federație de ramură;
o) membrii Consiliului Liderilor nu desfășoară activități politice în cadrul organizației.
Art. 52 Biroul Executiv este organul de conducere al sindicatului între două ședințe ordinare ale Consiliului Liderilor.
Art. 53 Biroul Executiv este format din președinte, secretar general, trei vicepreședinți și liderii structurilor organizatorice de zonă.
Art. 54 Funcțiile în cadrul Biroului Executiv se ocupă pentru un mandat de 4 ani, astfel:
a) Președintele și secretarul general sunt aleși prin vot secret de Conferința Județeană pe baza candidaturilor depuse înaintea începerii lucrărilor Conferinței sau pe baza propunerilor făcute de delegații la Conferința Județeană.
b) Cei trei vicepreședinți sunt validați prin vot secret de Conferința Județeană pe baza propunerilor din rândul membrilor Biroului Executiv făcute de președintele ales.
c) Liderii structurilor organizatorice de zonă sunt aleși prin vot secret de și dintre liderii grupelor sindicale din zona respectivă.
Art. 55 Biroul Executiv se întruneşte în şedinţe ordinare, o dată pe lună, sau în şedinţe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea scrisă a 1/3 din numărul membrilor săi.
Art. 56 Biroul Executiv se poate desfăşura şi poate lua hotărâri numai în condiţiile în care sunt prezenţi cel puţin 2/3 din membrii săi. Hotărârile se iau cu majoritate simplă a voturilor valabil exprimate cu excepţia celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 57 Biroul Executiv are următoarele competențe:
a) asigură conducerea sindicatului între ședințele Consiliului Liderilor;
b) îndeplinește hotărârile adoptate de Consiliul Liderilor și de Conferința Județeană;
c) reprezintă sindicatul în negocieri, medieri, concilieri, litigii de muncă, revendicări etc. cu organele administrației de stat și în relațiile cu mass-media;
d) aprobă angajarea personalului necesar bunei desfășurări a activității;
e) asigură și răspunde pentru derularea execuției bugetare;
f) fixează salariile, indemnizațiile și plafonul cheltuielilor;
g) convocă Consiliul Liderilor și Conferința Județeană în ședințe ordinare și extraordinare;
h) adoptă sigla oficială și antetul care să fie imprimate și reproduse;
i) decide schimbarea sediului la o altă adresă;
j) analizează și propune Consiliului Liderilor acorduri de colaborare cu alte sindicate în scopul realizării obiectivelor de interes comun ale membrilor de sindicat;
k) adoptă sancțiuni sau propune Consiliului Liderilor pentru sancționare, după caz, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara care încalcă prevederile statutului sau aduc prejudicii sindicatului;
l) decide asupra modalităților concrete de realizare a obiectului de activitate al S.I.P. Județul Hunedoara;
m) convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
n) membrii Biroului Executiv nu desfășoară activități politice în cadrul organizației.
Art. 58 Competențele membrilor Biroului Executiv sunt:
(1) Președintele S.I.P. Județul Hunedoara:
a) propune spre validare Conferinței Județene cei trei vicepreședinți;
b) coordonează și conduce activitatea Biroului Executiv;
c) realizează legătura operativă a organelor de conducere ale sindicatului în relațiile cu terți;
d) are specimen de semnătură în bancă și aprobă cheltuielile specifice în normele de competență financiară ale sindicatului;
e) prezintă lunar Biroului Executiv și trimestrial Consiliului Liderilor situația financiară a sindicatului;
f) dispune în scris delegarea membrilor de sindicat pentru realizarea unor sarcini specifice activității sindicale;
g) angajează pe funcții salariații organizației, dispune sancționarea și concedierea acestora cu aprobarea Biroului Executiv
h) convocă lunar și ori de câte ori este nevoie Biroul Executiv;
i) convocă trimestrial și ori de câte ori este nevoie Consiliul Liderilor;
j) convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
k) în situația în care din motive obiective președintele nu-și poate exercita prerogativele pe o perioadă mai lungă de timp, acesta delegă secretarului general și sau unuia dintre vicepreședinți competențele ce îi revin potrivit legii și prezentului Statut;
l) orice alte competențe care îi revin potrivit legii, prezentului statut sau hotărârilor organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara.
(2) Secretarul general al S.I.P. Județul Hunedoara:
a) asigură legătura permanentă cu grupele sindicale și organizațiile de zonă, informarea operativă a acestora, inventariază problemele și le înaintează organelor de conducere;
b) organizează ședințele Biroului Executiv și Consiliului Liderilor, coordonează întocmirea proceselor verbale, redactarea hotărârilor și comunicarea acestora în teritoriu;
c) coordonează întocmirea documentelor, seturilor de materiale etc. necesare membrilor organelor de conducere și comisiilor de negociere;
d) gestionează și sistematizează circulația informațiilor în cadrul S.I.P. Județul Hunedoara, coordonează evidența documentelor scrise intrate sau ieșite din S.I.P. Județul Hunedoara;
e) orice alte competențe care îi revin potrivit legii, prezentului statut sau hotărârilor organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara.
(3) Vicepreședinții S.I.P. Județul Hunedoara:
a) pe probleme profesionale;
b) pe probleme sociale;
c) pe probleme de imagine și promovare.
Art. 59 Președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți exercită conducerea operativă a S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 60 În situația în care din motive de forță majoră președintele se află în imposibilitatea de a-și exercita prerogativele acestea revin de drept secretarului general.
Art. 61 Comisia de Cenzori este organ unic de control în probleme economico-financiare şi de patrimoniu ale sindicatului.
Art. 62
a) Comisia de Cenzori este compusă din 5 membri, care nu pot face parte și din alte organe de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara, aleși pentru un mandat de 4 ani de Conferința Județeană;
b) Locurile vacantate în timpul exercitării mandatului vor fi ocupate prin decizie a Consiliului Liderilor.
Art. 63 Comisia de Cenzori se întruneşte anual şi ori de câte ori este nevoie la solicitarea Președintelui, a Biroului Executiv sau a Consiliului Liderilor.
Art. 64 Comisia de Cenzori are următoarele competențe:
a) verifică anual și ori de cate ori este nevoie, la solicitarea Biroului Executiv sau a Consiliului Liderilor, activitatea financiară și patrimoniul sindicatului;
b) prezintă anual și ori de câte ori este nevoie rapoarte asupra activității, în ședințele Biroului Executiv, Consiliului Liderilor sau Conferinței Județene.
CAPITOLUL IX – PATRIMONIUL
Art. 65 Patrimoniul S.I.P. Județul Hunedoara este compus din bunuri mobile și imobile, din sume bănești aflate în conturile sindicatului, precum și din societățile comerciale sau de altă natură înființate sau aflate sub autoritatea organizației sindicale.
Art. 66 Patrimoniul S.I.P. Județul Hunedoara provine din cotizații, poate fi dobândit cu titlu gratuit sau oneros sau poate proveni din orice activități aducătoare de profit desfășurate de organizația sindicală cu respectarea legislației în vigoare.
Art. 67 Bunurile mobile sau imobile ale sindicatului vor fi înregistrate anual de o comisie de inventariere numită de preşedinte şi verificate de Comisia de Cenzori.
Art. 68 Patrimoniul sindicatului este indivizibil și netransmisibil cu excepția situațiilor prevăzute la articolul 72.
CAPITOLUL X – DIVIZAREA, COMASAREA, DIZOLVAREA ORGANIZAȚIEI; DISTRIBUIREA, TRANSMITEREA ȘI LICHIDAREA PATRIMONIULUI
Art. 69 Divizarea, comasarea sau dizolvarea S.I.P. Județul Hunedoara se poate face numai de către Conferința Județeană, în prezența a 3/4 din numărul delegaților desemnați de structurile organizatorice, în condițiile prezentului statut, în baza unei hotărâri adoptate cu 2/3 din numărul voturilor valabil exprimate.
Art. 70 Operațiile legate de divizare, comasare sau dizolvare se vor efectua de către o comisie numită de Conferinţa Judeţeană. Comisia întocmeşte o documentaţie privind distribuirea, transmiterea sau lichidarea patrimoniului sindicatului. Decizia finală va fi luată de Conferința Județeană.
Art. 71 În cazul dizolvării S.I.P. Județul Hunedoara, patrimoniul se va împărți între structurile organizatorice proprii, proporțional cu partea de contribuție la realizarea acestuia.
Art. 72 În termen de 5 zile de la dizolvare, Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara este obligat să solicite instanței judecătorești competente, cea care a operat înscrierea în registrul special al sindicatelor ca persoană juridică, să facă mențiunea dizolvării organizației sindicale.
CAPITOLUL XI – DISPOZIȚII FINALE
Art. 73 În situații obiective, cum ar fi: calamități, intemperii, epidemii, pandemii, urgențe, alte situații excepționale, ședințele organelor de conducere și ale structurilor organizatorice la orice nivel se pot desfășura on line, prin mijloace electronice de comunicare, în sistem de videoconferință.
Art. 74 S.I.P. Județul Hunedoara își elaborează reglementări proprii (anexe ale Statutului), aprobate de către Biroul Executiv.
Art. 75 Acest Statut a fost adoptat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din data de 29.04.2015, modificat și completat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din data de 22.11.2023 și intră în vigoare imediat după adoptare.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Statutul S.I.P. Hunedoara | 268.964 | APPLICATION/PDF | 2020-05-15 18:24:53 |
2 | Anexa I - Structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara | 167.840 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:01:44 |
3 | Anexa II - Drepturile bănești | 187.339 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:02:27 |
4 | Anexa III - Drepturi bănești pe perioada delegării și deplasării | 167.737 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:03:06 |
5 | Anexa IV - Regulament de organizare a conferinței județene | 196.836 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:03:42 |
6 | Anexa V - Regulament de acordare a ajutoarelor sociale | 186.126 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:04:21 |
7 | Anexa VI - Regulament de desfășurare a ședințelor de alegeri | 238.057 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:04:57 |