Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
S.I.P. Județul Hunedoara, o organizație a și pentru membrii de sindicat, încearcă, prin deciziile adoptate de organele sale de conducere să vină în sprijinul membrilor săi de sindicat și în momentele în care aceștia se confruntă cu dificultăți care nu se leagă în mod direct de activitatea profesională.
În acest sens, începând cu anul 2014 S.I.P. Județul Hunedoara a inițiat și dezvoltat un program social menit să vină în sprijinul membrilor de sindicat. Funcționarea acestui program social este reglementată prin Statutul S.I.P. Județul Hunedoara, respectiv prin Anexa V a acestuia.
În prezent, sumele alocate acestui program social, în conformitate cu Statutul S.I.P. Județul Hunedoara, Anexa V, pot reprezenta cel mult 10% din totalul veniturilor organizației, fiecare membru de sindicat putând beneficia de un ajutor social o singură dată pe an, cu excepția ajutorului de deces sau a situațiilor deosebite.
Se pot acorda ajutoare sociale pentru:
a. deces;
b. refacerea sănătății;
c. alte situații.
Pentru a beneficia de ajutor social, un membru de sindicat trebuie:
a. să fie membru al organizației de minimum 6 luni;
b. să aibă achitată la zi cotizația de membru;
c. să fie în una din situațiile în care se poate acorda un ajutor social.
Pentru acordarea unui ajutor social se înaintează, prin liderul de grupă sindicală, respectiv liderul organizației de zonă, în atenția Biroului Executiv, următoarele documente:
a. cerere vizată de liderul grupei sindicale - modelul este atașat prezentului articol;
b. acte justificative (certificat de naștere, căsătorie, deces, medicale, declarație pe propria răspundere autentificată de notar etc.) în xerocopie, funcție de tipul de ajutor social solicitat;
c. copie B.I./C.I.
Biroul Executiv analizează și, după caz, aprobă cererile de ajutor social în fiecare lună.
Se pot acorda ajutoare sociale pentru deces după cum urmează:
a. decesul membrului de sindicat;
b. decesul soțului/soției/copilului membrului de sindicat;
c. decesul unui alt membru al familiei aflat în întreținerea acesteia (părinți, socri etc.).
Se pot acorda ajutoare sociale pentru refacerea sănătății membrului de sindicat după cum urmează:
a. afecțiuni grave, operații complexe, spitalizare peste 28 zile etc.;
b. afecțiuni, intervenții cu grad de dificultate mediu, spitalizare peste 14 zile etc.;
Se pot acorda ajutoare sociale și pentru alte situații, bine motivate.
Cuantumul ajutoarelor sociale acordate, la nivel de categorie de ajutor social, se stabilește de către Biroul Executiv, cu încadrarea în fondurile alocate. Acest cuantum, pe fiecare tip de ajutor social, poate fi identificat în cadrul documentelor atașate acestui articol (Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale începând cu...).
În funcție de evoluția veniturilor S.I.P. Județul Hunedoara, Biroul Executiv decide, în conformitate cu prevederile statutare, asupra tipurilor de ajutoare care se acordă, precum și asupra cuantumului ajutoarelor sociale acordate.
Între documentele atașate acestui articol, pot fi consultate listele cu ajutoarele sociale acordate de S.I.P. Județul Hunedoara începând cu anul 2014.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Ajutoare sociale acordate în anul 2024 | 725.942 | APPLICATION/PDF | 2025-01-17 13:03:00 |
2 | Ajutoare sociale acordate în anul 2023 | 720.691 | APPLICATION/PDF | 2025-01-17 15:01:32 |
3 | Ajutoare sociale acordate în anul 2022 | 834.022 | APPLICATION/PDF | 2025-01-17 15:01:04 |
4 | Ajutoare sociale acordate în anul 2021 | 905.635 | APPLICATION/PDF | 2021-04-28 16:10:36 |
5 | Ajutoare sociale acordate în anul 2020 | 847.510 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:44:49 |
6 | Ajutoare sociale acordate în anul 2019 | 764.380 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:45:38 |
7 | Ajutoare sociale acordate în anul 2018 | 800.579 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:46:22 |
8 | Ajutoare sociale acordate în anul 2017 | 351.497 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:47:02 |
9 | Ajutoare sociale acordate în anul 2016 | 204.351 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:47:48 |
10 | Ajutoare sociale acordate în anul 2015 | 163.023 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:48:26 |
11 | Ajutoare sociale acordate în anul 2014 | 160.691 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:48:59 |
12 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale începând cu 01.09.2019 | 239.645 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:40:45 |
13 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale începând cu 01.04.2018 | 215.394 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:41:41 |
14 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale începând cu 01.09.2017 | 190.398 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:42:37 |
15 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale începând cu 01.09.2016 | 170.334 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:43:16 |
16 | Cerere pentru acordarea ajutorului social | 47.729 | APPLICATION/PDF | 2020-02-28 13:43:57 |