Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Temeiul acordării indemnizației de instalare este în continuare reprezentat de art. 23 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 privind salarizarea personalului din unitățile bugetare, cu modificările și completările ulterioare, precum și de art. 35 alin. (1) lit. b) din Contractul Colectiv de Muncă Unic La Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a, nr. 1/26.07.2023).
Textele menționate prevăd:
HG nr. 281/1993 – Art. 23 (1) „La încadrarea într-o unitate din ALTĂ localitate decât cea de domiciliu, în PRIMUL an de activitate după absolvirea studiilor, personalul de specialitate beneficiază de o INDEMNIZAȚIE DE INSTALARE echivalentă cu UN SALARIU DE BAZĂ corespunzător funcției, gradului sau treptei profesionale în care urmează a fi încadrat; în cazul medicilor si farmaciștilor, indemnizația de instalare se acordă, după terminarea stagiaturii sau a internatului, de unitatea sanitară unde s-au încadrat prin concurs.”
C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. – Art. 35 „(1) Personalul din învățământ beneficiază, conform prevederilor legale în vigoare, și de următoarele drepturi: (...) b) o indemnizație de instalare, în cuantum de un salariu de bază, potrivit art. 23 din H.G. nr. 281/1993, cu modificările ulterioare;”.
Dispozițiile C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. produc efecte și sunt obligatorii pentru toate instituțiile/unitățile din sectorul de activitate învățământ preuniversitar – conform dispozițiilor art. 115 din acesta și art. 101 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare.
Precizăm totodată că Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” s-a adresat de-a lungul timpului Ministerului Justiției, Ministerului Educației și Ministerului Finanțelor, solicitând precizări referitoare la condițiile de acordare a indemnizației de instalare și sursa de finanțare a acesteia.
Prin adresa nr. 85627/2015, cu titlul de „opinie juridică neangajantă”, Ministerul Justiției a comunicat F.S.E. „SPIRU HARET” faptul că: „prin sintagma «primul an de activitate după absolvirea studiilor» din cuprinsul art. 23 alin. 1 din HG nr. 281/1993, (se) are în vedere primul an în care personalul de specialitate desfășoară activitate, după absolvirea studiilor, indiferent de perioada scursă până la momentul în care începe desfășurarea activității, sub condiția ca aceasta să fie prima desfășurată de solicitant sub orice formă recunoscută de lege (contract de muncă, PFA etc.)”.
Față de prevederile legale menționate, pentru a beneficia de plata indemnizației de instalare trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
În ceea ce privește sursa de finanțare, Ministerul Finanțelor a comunicat în două rânduri (în anul 2015 și anul 2019) că finanțarea indemnizației de instalare pentru personalul din învățământul preuniversitar de stat se asigură de către unitățile administrativ-teritoriale, încadrând-o în categoria de cheltuieli aferentă titlului „Bunuri și servicii”. La rândul său, Ministerul Educației, prin circulară scrisă sau note telefonice, a comunicat inspectoratelor școlare că sumele acordate de unitățile de învățământ cu titlu de indemnizație de instalare nu reprezintă cheltuieli cu salariile și nu se plătesc utilizând aplicația EduSal.
Procese în instanță
În măsura în care indemnizația de instalare nu a fost acordată membrilor de sindicat ce se încadrează în condițiile cumulative prevăzute de textele legale mai sus menționate, dar au solicitat în scris acest lucru unității de învățământ la care sunt/au fost încadrați și ne-au sesizat la timp acest aspect, S.I.P. Județul Hunedoara s-a adresat instanțelor de judecată și a obținut de fiecare dată sentințe favorabile.
Pentru deschiderea unor noi acțiuni în instanțele de judecată sunt necesare:
La aceste documente se atașează, completate, după caz, documentele atașate acestui articol, după care întreaga documentație se înaintează către S.I.P. Județul Hunedoara.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adeverință | 113.919 | APPLICATION/PDF | 2020-03-27 14:54:36 |
2 | Împuternicire | 169.795 | APPLICATION/PDF | 2020-03-27 14:53:26 |