Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Misiune
Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Obiective
O1 Desfășurarea activităților specifice domeniului sindical astfel încât organizația să răspundă cât mai eficient la problemele generate de modificările cadrului legislativ.
O2 Creșterea capacității de dialog și negociere a S.I.P. Județul Hunedoara la nivel local, județean, național și internațional.
O3 Colaborarea și consultarea reciprocă, pe principii de egalitate și independență, cu toate forțele sociale și politice pentru promovarea intereselor membrilor de sindicat.
O4 Dezvoltarea compartimentelor existente: administrativ-secretariat, contabilitate, juridic, C.A.R., turism, formare continuă și profesională.
O5 Crearea unor compartimente noi pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat (servicii de editare și tipografice).
O6 Asigurarea unui nivel ridicat de informare al membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și cele profesionale.
O7 Dezvoltarea și consolidarea colaborării cu alte organizații sindicale din țară și din țările vecine.
O8 Asigurarea și utilizarea eficientă a resurselor financiare, precum și identificarea de noi surse financiare pentru funcționarea adecvată a organizației.
O9 Crearea unei imagini pozitive a sindicatului și promovarea acesteia.
Mijloace de realizare - acțiuni
A1 Adaptarea structurilor organizatorice în funcție de schimbările determinate de modificări ale cadrului legislativ și de creșterea eficacității organizaționale.
A2 Întâlniri lunare sau ori de câte ori este nevoie ale structurilor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara (Biroul Executiv, Consiliul Liderilor, Consilii de zonă).
A3 Organizarea corespunzătoare a ședințelor grupelor sindicale din unitățile de învățământ (ordine de zi, prezentarea unei informări scrise, dezbatere reală a problemelor supuse atenției, transmiterea informațiilor în ambele sensuri).
A4 Dezvoltarea punctelor de informare sindicală create în toate unitățile de învățământ.
A5 Informarea curentă a membrilor de sindicat pe teme profesionale, sindicale, legislative prin informări scrise, buletinul informativ „Magister”, site, Facebook și e-mail.
A6 Monitorizarea curentă de către liderii de sindicat a activității organelor de conducere din unitățile școlare și asigurarea transparenței și legalității actului de conducere al unității de învățământ (afișarea ordinii de zi, publicarea hotărârilor, accesul la procesele verbale etc.).
A7 Realizarea de sondaje de opinie, anchete sociologice, referendum-uri pentru o mai bună cunoaștere a punctelor de vedere ale membrilor de sindicat.
A8 Organizarea unor cursuri de educație și formare sindicală pentru liderii de sindicat.
A9 Organizarea de evenimente (mese rotunde, simpozioane, conferințe etc.) pentru informarea corectă a partenerilor sociali și a opiniei publice.
A10 Schimburi de experiență cu structuri sindicale din alte județe și de la nivel național.
A11 Organizarea unor „caravane sindicale” (lideri proprii, lideri de la alte sindicate din învățământ sau din alte domenii, juriști etc.).
A12 Participarea reprezentanților S.I.P. Județul Hunedoara la toate formele dialogului social cu ceilalți parteneri (consilii locale, primării, I.S.J., Prefectură, Consiliul Județean etc.) și promovarea intereselor membrilor de sindicat.
A13 Declanșarea de acțiuni sindicale în cazul în care transpunerea în practică a strategiei S.I.P. Județul Hunedoara nu poate fi realizată pe calea negocierilor. Participarea la acțiunile federației sindicale naționale.
A14 Înființarea departamentului pentru servicii de editare și tipografice.
A15 Angajarea de personal de specialitate sau colaboratori, în vederea dezvoltării activității, pentru compartimentele existente sau pentru noile compartimente.
A16 Inițierea de proiecte și atragerea de finanțări pentru construirea unui centru de formare profesională și sindicală.
A17 Achiziționarea de mijloace de transport.
A18 Atragerea de sponsorizări/donații.