Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Ținând cont de anumite discuții din ședința I.S.J. Hunedoara cu directorii unităților de învățământ, precum și de anumite aspecte vehiculate în teritoriu relativ la derularea grevei generale, atragem atenția asupra următoarelor lucruri:
1. Participarea la grevă nu constituie o încălcare a obligațiilor de serviciu și nu atrage posibilitatea sancționării în niciun fel a participanților (art. 161 din Legea nr. 367/2022) – insinuările privind desfacerea contractului de muncă celor care intră în grevă sunt absolut irelevante, ba chiar împotriva legii;
2. Greva este organizată de organizațiile sindicale, iar reprezentarea salariaților, inclusiv în relațiile cu angajatorul este asigurată de acestea (art. 151 din Legea nr. 367/2022) – managementul unității, respectiv eșaloanele ierarhice superioare, nu au dreptul de a se amesteca în niciun fel în organizarea grevei și nici de a da dispoziții de vreun fel participanților la grevă, singurul drept care le revine fiind acela de a adera, prin decizie personală, colegial, la greva generală;
3. Pe durata grevei generale, contractul individual de muncă se suspendă, cu menținerea drepturilor de asigurări de sănătate (art. 160 din Legea nr. 367/2022) – suspendarea efectivă presupune în primul rând debutul grevei și trecerea a cel puțin o zi, după aceea ca cei cu drepturi de operare în ReviSal să nu fie în grevă și nu în ultimul rând existența unei date de final a suspendării, ceea ce face operabilă o astfel de situație doar după încheierea grevei generale;
4. Pe durata grevei generale, participanții la grevă nu au obligații de serviciu (art. 160 din Legea nr. 367/2022);
5. Suspendarea contractului de muncă pe durata grevei generale este o suspendare de drept a acestuia, nu o suspendare la inițiativa salariatului, așa încât nu se intră sub incidența OMECTS nr. 5561/2011 – perioada grevei se consideră vechime în vederea obținerii definitivării în învățământ și a gradelor didactice;
6. Ieșirea din greva generală se poate face individual, în scris, prin notificări adresate angajatorului și organizației sindicale – modelele de notificare vor fi disponibile de luni, după începerea efectivă a grevei generale.
Ca atare, trebuie subliniate următoarele:
1. Sursa tuturor informațiilor și deciziilor privind greva și derularea acesteia, în județul Hunedoara, este S.I.P. Județul Hunedoara, prin comitetele de grevă și liderii de sindicat;
2. Nu se realizează niciun fel de tabele/nu se semnează/nu se completează formulare nominale cu participanții la grevă, indiferent de scopul acestora – o inițiativă în acest sens, lansată și la nivelul județului Hunedoara, a fost dezmințită chiar de Ministerul Educației;
3. Statistica participării la grevă este realizată strict de comitetele de grevă – acestea sunt cele care comunică angajatorilor, numeric, participarea la grevă, angajatorii neavând dreptul de a chestiona în mod direct participanții la grevă;
4. Organizarea programului pe durata grevei generale pentru participanții la grevă aparține strict comitetelor de grevă.
Adresăm totodată tuturor participanților la greva generală rugămintea de a semnala orice încercare de intimidare/convingere venind dinspre conducerea unităților de învățământ sau a eșaloanelor ierarhic superioare în sensul ieșirii grevă.
Uniți suntem puternici!
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Informare privind suspendarea contractului individual de muncă și vechimea în muncă | 401.605 | APPLICATION/PDF | 2023-05-20 08:44:45 |
2 | Precizări privind participarea la grevă | 208.058 | APPLICATION/PDF | 2023-05-20 08:43:55 |