În curând, după cum bine cunoaștem, se va împlini un an de la adoptarea unei noi legi a învățământului preuniversitar, și anume Legea nr. 198/2023 (publicată în Monitorul Oficial la 5 iulie 2023 și intrată în vigoare începând cu 3 septembrie 2023).
Anunțată cu „surle și trâmbițe” la acel moment, subliniindu-se inclusiv că respectiva lege constituie un răspuns adecvat la problemele existente în educația românească, cele mai grave dintre acestea semnalate cu fără drept de apel și de greva generală derulată în învățământul preuniversitar, constatăm la ora actuală că respectiva lege este aproape „degeaba”.
Pornind din start cu decalaje mari în ceea ce privește implementarea unora dintre măsuri, ineficacitatea sa a fost accentuată de seria de măsuri economico-financiare adoptate la finalul anului trecut, majoritatea prevederilor implicând creșterea bugetului educației, cu excepția salarizării, fiind amânate pentru anul școlar 2025-2026 (inclusiv reorganizările instituționale).
Mai mult, chiar dacă Ministerul Educației a publicat periodic calendare prin care își asuma, cu termene precise, elaborarea actelor normative subsecvente, puține dintre termenele respective au și fost respectate. Nu știm foarte precis câte din cele aproape 300 de acte normative au fost adoptate, ordinele ministrului educației fiind lovite într-o mare măsură de o secretomanie care le face adesea greu accesibile, dar am fi tentați să pariem că numărătoarea pe degete ar putea fi arhisuficientă.
Iar dacă este să privim rezultatele, ajungem uneori să regretăm chiar și așteptarea...
Un foarte bun exemplu în această privință sunt recentele proiecte ale Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, respectiv Statutul elevului.
Nu vom intra aici în amănuntele conținutului acestor proiecte, de analizat și de încercat a fi corectate în alte contexte, inclusiv prin propuneri trimise direct către Ministerul Educației și/sau către organizațiile sindicale, dar spiritul acestor documente, în pofida tuturor dificultăților și problemelor pe care educația este nevoită să le înfrunte zi de zi, este ușor de recunoscut în prevederi mult discutate în aceste zile.
Ne gândim aici în primul rând la dublarea numărului de absențe nemotivate la care intervine sancțiunea scăderii notei la purtare, respectiv 40 de absențe. Inițiativă, se pare, chiar a doamnei ministru, fără nicio justificare rațională (exceptând poate cine știe ce speranțe politice), cu atât mai mult cu cât, chiar dacă problema este trecută curent sub preș, principala problemă a calității educației în România este absenteismul, motivat sau nemotivat, oficial sau neoficial, poate avea un succes teribil în măsura în care ne dorim ceea ce în ultimul număr al Buletinului Informativ „Magister” numeam „școala fără școală”.
Fiindcă, la un calcul elementar, nu rămâne prea multă școală: un an școlar are în medie 36 de săptămâni de cursuri, de aici trebuind eliminate din start „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, la care inevitabil sunt de adăugat (cu indulgență), dacă nu suntem tentați de ipocrizie, prima și ultima săptămână de școală, aproximativ o săptămână reprezentată de diferitele sărbători legale și aproximativ o săptămână dedicată diferitelor simulări și testări.
Au rămas aproximativ 30 de săptămâni de cursuri, din care va trebui să scădem desigur zilele de învoire la cererea părinților, dar și nenumăratele motivări medicale, care vor reduce și mai mult timpul pe care elevii îl petrec efectiv la cursuri, fără să uităm desigur activitățile extracurriculare, acestea având cu siguranță utilitatea lor, dar care, realizate aproape exclusiv în timpul orelor de curs, contribuie și ele din plin la „îmbunătățirea” rezultatelor școlare.
Ce rămâne? Maxim două treimi din numărul inițial de săptămâni de cursuri (cu suspiciunea că ne dovedim destul de generoși). Cam de aici discutăm atunci când vorbim de absențe nemotivate. Iar 40 de absențe sunt aproape o săptămână și jumătate de cursuri (facem abstracție de măsura în care sunt consemnate respectivele absențe nemotivate), așa încât, bazându-ne pe cifrele medii privind absenteismul, cu siguranță cam tot elevul va mai beneficia de aproape două săptămâni de timp liber fără ca acest lucru să atragă după sine vreo sancțiune. Iar dacă își mai asumă și vreun punct-două pe la purtare și douăzeci de săptămâni de cursuri vor putea să pară cam prea mult (iar dacă aproape va bufnit râsu-plânsu, gândiți-vă și la prevederea potrivit căreia unitatea de învățământ anunță pe cei competenți să intervină atunci când elevul a absentat la 75% din numărul orelor de curs). Cu siguranță, la disciplinele cu o oră de curs pe săptămână cam așa stau lucrurile (iar între noi fie vorba, ținând seama de ușurința cu care se obțin motivările medicale, pe care nimeni nu vrea să le reglementeze, și de măsura în care se consemnează absențele, chiar și 20 de absențe nemotivate pentru un punct la purtare se dovedește în realitate prea mult)...
Un alt exemplu, la fel de bun, mai ales din perspectiva percepției sociale, este cel legat de deja celebrele „centre de detenție” care ar urma să se înființeze în școli. Desigur, proiectele în cauză nu pomenesc de așa ceva, ci doar de posibilitatea ca „în cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-o sală din unitatea de învățământ stabilită pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul: lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc.”
Ceva de speriat? Nicidecum, ci am spune că o rezolvare oarecum doar în glumă a solicitării mereu reiterate de cadrele didactice de a li se furniza instrumentele necesare pentru a putea desfășura netulburați activitatea didactică. Dreptul la educație revine fiecărui elev, așa încât elevul care împiedică derularea unei ore de curs se face vinovat nu numai de acest lucru, ci și de încălcarea flagrantă a dreptului la educație al tuturor celorlalți elevi, fără a uita respectul datorat cadrului didactic, care ar trebui să fie cel puțin pe măsura respectului solicitat.
Fără să fie vorba măcar despre reținerea în activitatea școlară după orele de curs (oricum, este de estimat că limitarea la durata acelei ore de curs va accentua în primul rând doar „traficul” din școală), deși o astfel de măsură este practicată în multe alte sisteme educaționale, printre acestea și dintre cele către care privim cu invidie, întreaga mass-media românească, dovedind o maximă „apreciere” față de educație, a titrat doar despre „centrele de detenție” care urmează a fi înființate în școli.
În ce ne privește, suntem tentați să liniștim pe toată lumea: chiar dacă o astfel de măsură ar putea reprezenta un plus pentru derularea în condiții mai bune a orelor de curs, eliberate acestea de toți acei elevi care au chef de orice altceva cu excepția educației (intervenția aici cu mereu repetatele idei legate de motivație, supraîncărcare a programelor, predarea învechită etc. nu ar face, ținând seama de realitatea în care ne „bălăcim”, nimic altceva decât să aducă argumente în plus pentru existența marțienilor), chiar și în măsura în care prevederea va trece de „oprobiul” public, ea va fi aproape inaplicabilă: va fi necesară cel puțin o sală (evident, în școlile mari mult mai multe, fiindcă nu prea am vedea eficiența unei măsuri prin care aduni „zurbagiii” laolaltă), dar mai ales cadre didactice care să se ocupe îndeaproape de respectivii elevi... Ceea ce înseamnă bani! Ori, nu credem că mai este un secret pentru cineva, orice idee este bună în educație până la bani, moment în care se rupe filmuʼ.
Exemplele ar putea continua, dar credem că exemplele aduse în discuție sunt suficiente, iar proiectele mai sus amintite nu fac decât să ne întărească o idee enunțată și aceasta în ultimul număr al Buletinului informativ „Magister”, respectiv aceea în care estimam o „incapacitate funcțională” care pare să fi lovit Ministerul Educației. Reconfirmată mult prea frecvent, constatarea pare să anunțe ceva ce în economie se numește simplu „faliment”...
Cu siguranță nu ne vom confrunta cu un faliment efectiv al Ministerului Educației, dar nici bucuria rezolvării vreuneia dintre probleme nu ne va fi dat să o trăim. Mai ales că se anunță multe altele de calibru asemănător: accentuarea descentralizării (în pofida faptului că fiecare nouă măsură în acest sens a mai salvat din banii și responsabilitățile ministeriale, dar asta doar în schimbul subminării calității educației), proiectele unor noi planuri cadru, noi programe școlare, noi standarde profesionale pentru cadrele didactice (realizate de o echipă de experți în care nu este prezent niciun profesor din învățământul gimnazial sau liceal), standarde de evaluare (strecurate și ele ca idee în proiectele amintite) etc.
Cunoaștem nepăsarea profundă a clasei politice față de salariați. Și poate nu ar fi atât o problemă dacă ea nu s-ar accentua până la a trece în dispreț răzbunător de fiecare dată când „parveniților” democratic în funcții le ajunge la îndemână abuzul de putere.
Exemplele nu lipsesc, încălcările legislației în vigoare fiind la ordinea zilei, de unde și miile de procese pe care organizațiile sindicale le inițiază și le câștigă întru apărarea drepturilor membrilor de sindicat. Iar în cazurile extreme ajungi, vorba românească, să cam „mori cu... în mână”, dreptatea, fiindcă despre ea ar fi vorba, dovedindu-se un concept aproape imposibil de înțeles de „onorabilii” decidenți.
Cu alte cuvinte, progresul în ierarhia diferitelor funcții publice pare să se însoțească în mod inevitabil cu analfabetism legislativ și social tot mai accentuat, într-atât că reverberațiile asurzitoare mai sunt doar cele ale unui manelism deosebit de ipocrit.
Surzenia administrativ-guvernamentală la huiduielile pe care se străduie să le acopere dând „muzica” și mai tare este pe deplin ilustrată de un recent ordin al ministrului educației, și anume O ME nr. 4517/2023, act normativ adoptat „pentru punerea în executare a Deciziei civile nr. 81/A/2024 pronunțată de Tribunalul Hunedoara, în dosarul 3694/221/2022”. Da, ați citit bine: „maneaua”, urmând să devină imediat destul de clar de ce am încadra actul în cauză într-o mai puțin onorabilă categorie, ministerială are un scop deosebit de precis, maculând până la capăt o epopee care durează deja de mai mult de cinci ani.
Recapitulând rapid, este vorba despre încercările S.I.P. Județul Hunedoara de a determina respectarea legii în ceea ce privește acordarea sporului pentru condiții de muncă în educația județeană. Da, avem o legislație în această privință, destul de complicată de altfel (ca mai în majoritatea cazurilor în care este vorba de a da ceva și celui de la „șaibă”). Totuși, fără să aspirăm la măcar o trecătoare privire admirativă din partea lui Sisif, există în județul Hunedoara beneficiari ai acestui drept începând cu 2018 (salariați ai I.S.J. Hunedoara), în prezent fiind în curs demersuri juridice relative la alte trei unități de învățământ.
În pofida însă câștigului de cauză obținut în instanțele de judecată, inclusiv plata curentă a acestui drept, Ministerul Educației a refuzat sistematic să pună în aplicare sentințele opozabile, sumele cuvenite fiind obținute doar retroactiv. Așa că a fost nevoie de încă un demers, iar în pofida perplexității judecătorilor cu privire la manelistele reacții ministeriale, a fost finalizat în mod pozitiv și acesta. Concret, S.I.P. Județul Hunedoara a obținut o sentință favorabilă prin care Ministerul Educației este obligat să modifice programul de salarizare EDUSAL așa încât să devină posibilă plata curentă a acestui drept.
Credeți că lucrurile au ajuns la capăt? Nicidecum. „Cireașa de pe tort”, refrenul dacă vreți, pentru a rămâne în orizontul deschis, reprezentată de ordinul mai sus menționat, ne împinge din răsputeri în cel mai crunt absurdistan. Țineți-vă bine: EDUSALUL va fi deblocat doar pentru salariații pentru care există sentințe (cu alte cuvinte, singurul mod în care se poate obține acest drept statuat de lege este judecata), aceștia nominalizați expres în ordinul în cauză. Iar în ciuda lui Sisif, fiindcă tot l-am adus în discuție, consilierului juridic al inspectoratului școlar, căruia i se oferă cu acest prilej acces securizat în aplicație, va introduce LUNAR datele sentințelor civile pronunțate (număr sentință civilă și dată de pronunțare, număr și dată dosar, CNP membru de sindicat), datele buletinelor de determinare prin expertizarea locurilor de muncă, precum și multe altele, tot lunar urmând să realizeze un raport relativ la datele introduse etc. Lună de lună, ca și cum, în viziunea ministerului, lumea se tot cere a fi recreată...
Crud adevăr, dar cam așa stau lucrurile: în loc ca Ministerul Educației să se preocupe de respectarea legilor existente, de exemplu să ceară socoteală tuturor unităților de învățământ care nu au derulat procedurile de acordare a acestui spor, deși un astfel de demers reprezintă o obligație, încearcă să demonstreze pe toate căile posibile că „zăhărelul” nu este pentru toată lumea (salariații din minister beneficiază de acest spor, acordat acesta printr-un simplu ordin de ministru). Dar ce să ne mirăm, că se întâmplă la case și mai mari?
Vă mai aduceți aminte de ochelarii de vedere și de decontarea contravalorii acestora? Probabil că da, dacă este să avem în vedere faptul că întrebările în această privință revin periodic. Zilele acestea Guvernul României s-a învrednicit să bage în seamă acest lucru elaborând normele metodologice privind decontarea dispozitivelor de corecție speciale, cele care lipseau pentru concretizarea prevederilor legale. O veste bună s-ar putea spune... dar numai în măsura în care nu vă apucați să citiți și actul normativ în cauză. Fiindcă, dacă vă pune cumva cel amintit în titlu să faceți o astfel de greșeală cu siguranță veți lovi cu basca de pământ (în pofida vremurilor de mai tristă amintire implicate). Chichițele, procedurile și demersurile necesare, întinse pe două pagini și jumătate, l-ar lăsa și pe cel rătăcit prin junglă să iasă la liman față de cel care ar încerca, în limita „extraordinarei” sume de 500 de lei, să solicite un astfel de decont. Curat murdar!
Ce ar mai fi de spus? Nenumărate! Dar ne vom opri aici, mulțumind din inimă Ministerului Educației, Guvernului României și tuturor celor care deosebit de serviabili compun „corul” susținătorilor în „maneaua disprețului profund” pentru reconfirmarea repetată a unui adevăr mereu evident: „pălmași” fiind, binele ni se oferă doar pe măsura eforturilor și luptei comune pentru mai bine.
Vineri, 28 iunie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Validarea rezultatelor finale ale concursului de acordare a gradațiilor de merit, sesiunea 2024
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cu rezultatele finale ale concursului de acordare a gradațiilor de merit, sesiunea 2024, conform anexă.
II. Diverse:
1. Se aprobă transformarea postului șef Birou salarizare de la I.S.J. Hunedoara în șef Serviciu salarizare și administrativ, prin promovarea personalului.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor derulate în „Săptămâna Educației” de către Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, a devenit deja tradiție.
Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a X-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat miercuri, 04 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 15:00, în prezența a peste 60 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele lucrări:
1. KAZEN – Karate în lumina simplității Zen – Marius Liviu Biji (profesor la Palatul Copiilor Deva și consilier la Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Hunedoara, practicant de Arte Marțiale din 1983, antrenor);
2. Eroii mei din desene animate și din literatură – Andreea-Simona Jitea-Nicolae și Aurelia Demeter (profesoare pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Bănița, autoare a numeroase articole de specialitate);
3. Aplicații practice cu elevii din învățământul primar din perspectiva cunoașterii geografiei județului natal (județul Hunedoara) – Elena Magdalena Todea (profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Gurasada, autoare a multor articole de specialitate și auxiliare didactice);
4. Șoapte în eter – Mihai Marc (profesor la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva). A publicat poezie în reviste precum Tribuna, Orizonturi, Viața militară etc.
Lucrările publicate, din diverse domenii de activitate, reflectă preocuparea domnilor profesori pentru o educație de bună calitate, manifestată în interesul pentru creșterea nivelului cultural și spiritual al tinerei generații și nu numai. Cărțile se adresează unui lector avizat, fiind și lucrări de specialitate, educaționale, dar pot viza și publicul larg, aflat în căutarea unor forme spirituale care să satisfacă toate gusturile, de la eroii din literatură, la care visăm de mici copii, la legătura cu natura și cu sinele, cu lumea, la conexiunile pe care le avem cu mediul în care trăim, cu oamenii și geografia locului.
Cartea domnului profesor Marius Liviu Biji, Kazen-Karate în lumina simplității Zen, lansează o invitație cititorilor, după cum precizează chiar autorul, în final, într-o călătorie spirituală, spre sine, dar în același timp, și spre spectacolul lumii, pentru a găsi resursele care generează armonie, pace interioară și echilibru.
Cele 10 capitole ale cărții cuprind o trecere în revistă a istoriei, filozofiei și tehnicilor artelor marțiale, în special ale Karate-ului, care a devenit, în timp, un mod de viață, ce conduce către o lume echilibrată, către dezvoltare personală, autodisciplină și autocontrol, autodescoperire și transformare.
KAZEN, ne dezvăluie domnul profesor Marius Liviu Biji, pornește de la ideea de a găsi conexiunea între arta Zen și Karate, două discipline aparent opuse, care și-au împletit însă destinele și au evoluat într-o uniune profundă, cu numeroase beneficii aduse practicanților.
Mai presus de informațiile referitoare la arta practicării artelor marțiale, se simte pasiunea și dăruirea domnului profesor pentru această disciplină a spiritului, dar și arta de a stăpâni cuvintele și de a le plămădi într-o carte-ghid, cum a numit-o, o pledoarie pentru o stare de bine a omului, într-o lume care, să sperăm, nu și-a pierdut interesul pentru adevăratele valori etice și morale.
Cartea doamnelor profesoare, Andreea-Simona Jitea-Nicolae și Aurelia Demeter, Eroii mei din desene animate și din literatură, auxiliar didactic pentru clasa pregătitoare, oferă o gamă largă de exerciții, sarcini de lucru, jocuri didactice, care dezvoltă creativitatea, într-un mod ingenios, îmbinând literatura și cinematografia, într-un mod ludic, captivant pentru micuții școlari, care au, astfel, posibilitatea de a-și descoperi, în sala de clasă, eroii desenelor animate și ai literaturii românești și universale.
Textele sunt însoțite de imagini și desene atractive, dezvăluind o lume a poveștilor nemuritoare, ai căror eroi ne-au fermecat copilăria: Pinocchio, Tom Sawyer, Mowgli, Jack și pirații săi, Mickey Mouse, Familia Flinstones, Hansel și Gretel, Donald Duck etc.
Exercițiile propuse pot fi lucrate individual sau pe grupe, sunt interactive și diverse, antrenând, prin metode moderne, spiritul creativ și simțul critic, comunicarea și cooperarea. Copiii sunt deprinși să respecte reguli, să asimileze modele de exprimare, de comportamente sociale, iar textele au un caracter interdisciplinar și dezvoltă emoții și sentimente.
Cartea doamnei profesor Elena Magdalena Todea, Aplicații practice cu elevii din învățământul primar din perspectiva cunoașterii geografiei județului natal (județul Hunedoara), urmărește formarea, în rândul elevilor de la clasele primare, clasele a III-a și a IV-a, a unor atitudini responsabile față de mediul în care trăiesc, prin însușirea informațiilor referitoare la geografia județului Hunedoara, în strânsă legătură cu alte discipline din aceeași arie curriculară, istoria și educația civică.
Lucrarea cuprinde, în cele 4 capitole, informații utile și practice despre geografia județului, pe zone și forme de relief, despre importanța studierii geografiei, despre rolul și tipologia aplicațiilor practice, precum și numeroase exemple de aplicații practice cu elevii la clasa a IV-a, acestea din urmă facilitând accesul la informație, înțelegerea conținutului abstract al unor noțiuni și contactul nemijlocit cu mediul înconjurător. Ilustrațiile și fotografiile, hărțile și itinerariile turistice prezentate, descrierile geografice bine documentate care însoțesc materialul completează cunoștințele acumulate la clasă și dezvoltă interesul elevilor pentru această disciplină.
Cartea cuprinde o amplă bibliografie ce denotă interesul doamnei profesor pentru perfecționarea metodică și științifică, pentru dezvoltarea în cariera didactică și pentru creșterea calității în învățământ.
Domnul Mihai Marc, profesor la Colegiul Tehnic ,„Transilvania” Deva, câștigător (de patru ori la rând!) al secțiunii literatură (poezie), cu peste 36 de volume de poezii publicate la editura Karina, cu care colaborează din anul 2019 și până în prezent, a lansat o nouă carte de poezii, Șoapte în eter.
Volumul nou apărut cuprinde scurte poeme ce tratează temele preferate, iubirea, timpul, natura, configurând un poet receptiv la schimbările din natură și din viața omului, sesizând, subtil, efemeritatea ființei umane în raport cu marele univers.
Tonalitatea întregului volum este de nostalgie, de regret, dar și de împăcare cu vicisitudinile vieții, manifestând sentimente de tristețe, într-o gamă variată, de la durere profundă la melancolie, de la iubire la revoltă. Eul liric, în ipostaza omului matur, surprinde crâmpeie din cotidian și adoptă diferite atitudini, de acceptare, de răzvrătire, de împăcare, de speranță. Dar totul fără încrâncenare, cu înțelepciunea omului care și-a trăit viața după propriile reguli, bucurându-se de clipele frumoase și de natura ce surprinde un singur anotimp, vara, anotimpul iubirii, al tinereții și al vacanței.
Întrebările retorice din poeziile domnului profesor sugerează un spirit treaz, neliniștit, în căutarea echilibrului interior, într-o lume care nu mai găsește timp pentru micile bucurii ale vieții simple, asociate, în special, cu peisajul satului românesc, singurul care poate da sentimentul plenar al comuniunii cu natura, cum mărturisește poetul.
Adresăm felicitări tuturor pentru abnegația cu care se dedică școlii hunedorene, în sprijinul colegilor și al copiilor și, de asemenea, încurajări pentru promovarea activităților culturale, finalizate prin aceste publicații, premiate la Concursul de manuscrise „Magister”.
Efortul de a scrie o carte, indiferent pe ce temă, timpul necesar colectării de informații, munca intensă de cercetare, care implică dăruire totală, sunt încununate, la final, de bucuria împlinirii prin scris. E un semn de profesionalism și de responsabilitate, dar și de generozitate și de împărtășire cu ceilalți a ceea ce are fiecare mai bun, în orice carte publicată.
Apreciem, astfel, inițiativa domnilor profesori de a cultiva, prin lucrările dumnealor, atitudini morale și estetice, de a dezvolta laturile cognitive, senzitive, emoționale, ale lectorilor și de a transmite, în același timp, sentimente. Nu este ușor, dar nimic nu e ușor pe pământ, spunea Blaga într-un „Catren” celebru:
“Ușor nu e nici cântecul. Zi/Și noapte – nimic nu-i ușor pe pământ:/Căci roua e sudoarea privighetorilor/Ce s-au ostenit toată noaptea cântând”.
Profesor Simona Țene
Inspector de specialitate
limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Afis 5 octombrie Magister | 2.709.065 | APPLICATION/PDF | 2023-10-05 17:58:01 |