La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Prin O ME nr. 4112/28.04.2023 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2023.
Actul normativ din acest an în ceea ce privește obținerea gradației de merit aduce doar modificări minore din punct de vedere procedural, cele mai relevante ținând de:
- accesul membrilor comisiei de evaluare la dosarele candidaților doar în cadrul ședințelor de evaluare;
- confidențialitatea informațiilor din dosarele candidaților;
- prevederea expresă a accesului observatorilor la dosarele candidaților, indiferent de formatul acestora.
Modificări mai relevante sunt de semnalat în ceea ce privește conținutul criteriilor și subcriteriilor, respectiv a punctajelor maxime posibil a fi acordate, deși adesea este vorba doar despre o reorganizare/reformulare a subcriteriilor, respectiv redistribuire a punctajelor.
Astfel, subliniem (ne limităm la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, cu precădere în fișele personalului de execuție, și în celelalte fișe de evaluare) următoarele:
1. reducerea punctajului acordat pentru criteriul 1 cu 10 puncte, acestea fiind realocate criteriului nr. 4;
2. reformularea subcriteriului 1. b) și defalcarea acestuia în două subcriterii;
3. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 1. c) cu 5 puncte;
4. reformularea criteriului 1. g), defalcarea acestuia în șase subpuncte și diminuarea punctajului acordat cu 5 puncte;
5. reformularea criteriului 1. h), eliminarea unor prevederi, acestea fiind preluate la alte subcriterii;
6. introducerea unui nou punct, i.6), la subcriteriul 1. i);
7. completarea subcriteriului 2. c) (elaborarea de programe școlare pentru discipline opționale noi, însoțite de suportul de curs);
8. alocarea unui punct suplimentar subcriteriului 2. d);
9. diminuarea punctajului cu un punct la subcriteriul 2. f), eliminarea unor activități (coordonator CJAP/CLI), respectiv introducerea activității de coordonator pentru proiecte și programe educative școlare;
10. eliminarea posibilității certificării de către director a activităților de la subcriteriul 2. g):
11. reducerea punctajului acordat cu 3 puncte la subcriteriul 2. h);
12. suplimentarea punctajului acordat cu 3 puncte la subcriteriul 2. i);
13. completarea punctelor de la subcriteriul 3. a) cu exemple de activități;
14. reformularea subcriteriului 3. b), inclusiv în ceea ce privește punctele sale;
15. diminuarea punctajului la subcriteriul 3. c) cu un punct și diversificarea activităților punctate;
16. suplimentarea punctajului acordat subcriteriului 3. d) cu un punct;
17. creșterea punctajului acordat criteriului nr. 4 cu 10 puncte;
18. creșterea punctajului acordat subcriteriului 4. a) cu 7 puncte și detalierea acestuia în cadrul a trei puncte (subcriteriul se referă la proiectele cu finanțare nerambursabilă, face diferența între diferitele calități în cadrul acestora și se subliniază caracterul neremunerat al acestora);
19. eliminarea vechiului subcriteriu 4. b) (progresul semnificativ în dotarea unității de învățământ), înlocuindu-se cu posibilitatea punctării sponsorizărilor și a finanțărilor extrabugetare (pentru un maxim de 4 puncte);
20. suplimentarea punctajului acordat subcriteriului 4. c) cu 2 puncte.
Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1. 8-9 mai 2023: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2. 10-11 mai 2023: aprobarea numărului de locuri, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3. 12-22 mai 2023: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4. 23-24 mai 2023: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5. 25 mai-16 iunie 2023: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6. 19-21 iunie 2023: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7. 22 iunie-4 iulie 2023: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8. până la 7 iulie 2023: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9. până la 9 august 2023: emiterea ordinului de ministru.
Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.
Pentru alte detalii puteți consulta Metodologia și Graficul activităților pe site, la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – GRADAȚIA DE MERIT sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2023.