Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Prin O ME nr. 4112/28.04.2023 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2023.
Actul normativ din acest an în ceea ce privește obținerea gradației de merit aduce doar modificări minore din punct de vedere procedural, cele mai relevante ținând de:
- accesul membrilor comisiei de evaluare la dosarele candidaților doar în cadrul ședințelor de evaluare;
- confidențialitatea informațiilor din dosarele candidaților;
- prevederea expresă a accesului observatorilor la dosarele candidaților, indiferent de formatul acestora.
Modificări mai relevante sunt de semnalat în ceea ce privește conținutul criteriilor și subcriteriilor, respectiv a punctajelor maxime posibil a fi acordate, deși adesea este vorba doar despre o reorganizare/reformulare a subcriteriilor, respectiv redistribuire a punctajelor.
Astfel, subliniem (ne limităm la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, cu precădere în fișele personalului de execuție, și în celelalte fișe de evaluare) următoarele:
1. reducerea punctajului acordat pentru criteriul 1 cu 10 puncte, acestea fiind realocate criteriului nr. 4;
2. reformularea subcriteriului 1. b) și defalcarea acestuia în două subcriterii;
3. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 1. c) cu 5 puncte;
4. reformularea criteriului 1. g), defalcarea acestuia în șase subpuncte și diminuarea punctajului acordat cu 5 puncte;
5. reformularea criteriului 1. h), eliminarea unor prevederi, acestea fiind preluate la alte subcriterii;
6. introducerea unui nou punct, i.6), la subcriteriul 1. i);
7. completarea subcriteriului 2. c) (elaborarea de programe școlare pentru discipline opționale noi, însoțite de suportul de curs);
8. alocarea unui punct suplimentar subcriteriului 2. d);
9. diminuarea punctajului cu un punct la subcriteriul 2. f), eliminarea unor activități (coordonator CJAP/CLI), respectiv introducerea activității de coordonator pentru proiecte și programe educative școlare;
10. eliminarea posibilității certificării de către director a activităților de la subcriteriul 2. g):
11. reducerea punctajului acordat cu 3 puncte la subcriteriul 2. h);
12. suplimentarea punctajului acordat cu 3 puncte la subcriteriul 2. i);
13. completarea punctelor de la subcriteriul 3. a) cu exemple de activități;
14. reformularea subcriteriului 3. b), inclusiv în ceea ce privește punctele sale;
15. diminuarea punctajului la subcriteriul 3. c) cu un punct și diversificarea activităților punctate;
16. suplimentarea punctajului acordat subcriteriului 3. d) cu un punct;
17. creșterea punctajului acordat criteriului nr. 4 cu 10 puncte;
18. creșterea punctajului acordat subcriteriului 4. a) cu 7 puncte și detalierea acestuia în cadrul a trei puncte (subcriteriul se referă la proiectele cu finanțare nerambursabilă, face diferența între diferitele calități în cadrul acestora și se subliniază caracterul neremunerat al acestora);
19. eliminarea vechiului subcriteriu 4. b) (progresul semnificativ în dotarea unității de învățământ), înlocuindu-se cu posibilitatea punctării sponsorizărilor și a finanțărilor extrabugetare (pentru un maxim de 4 puncte);
20. suplimentarea punctajului acordat subcriteriului 4. c) cu 2 puncte.
Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1. 8-9 mai 2023: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2. 10-11 mai 2023: aprobarea numărului de locuri, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3. 12-22 mai 2023: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4. 23-24 mai 2023: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5. 25 mai-16 iunie 2023: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6. 19-21 iunie 2023: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7. 22 iunie-4 iulie 2023: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8. până la 7 iulie 2023: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9. până la 9 august 2023: emiterea ordinului de ministru.
Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.
Pentru alte detalii puteți consulta Metodologia și Graficul activităților pe site, la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – GRADAȚIA DE MERIT sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2023.