Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În baza rezultatelor centralizate ale referendum-ului desfășurat, Colegiul Național al Liderilor Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și Colegiul Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – organizații reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă, întrunite în ședințele din data de 15.05.2023, au hotărât declanșarea GREVEI GENERALE începând cu data de 22.05.2023, precedată de GREVA DE AVERTISMENT, în data de 17.05.2023, în intervalul orar 11:00-13:00.
I. PREVEDERI LEGALE:
I.1. Greva este o continuare a acțiunilor întreprinse de federațiile sindicale reprezentative din învățământ.
Declanșarea grevei a fost hotărâtă de organele de conducere competente ale celor două federații sindicale reprezentative din învățământ, pe baza rezultatelor referendum-ului, iar momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința Ministerului Educației, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, inspectoratelor școlare, inspectoratelor teritoriale de muncă, instituțiilor și unităților de învățământ, de către organizatori (federațiile sindicale reprezentative) cu 2 zile lucrătoare înainte.
I.2. Precizări decurgând din prevederile legale în vigoare, având în vedere că este primul conflict colectiv de muncă pe care federațiile sindicale reprezentative din sectorul de negociere colectivă învățământ preuniversitar îl desfășoară după intrarea în vigoare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, la data de 25.12.2022:
- greva reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către angajați – art. 1 pct. 29 din Legea nr. 367/2022;
- dreptul angajaților de a declanșa conflicte colective de muncă în legătură cu începerea, desfășurarea și încheierea negocierilor contractelor colective de muncă este garantat de lege – art. 122 alin. (1);
- nu pot constitui obiect al conflictelor colective de muncă revendicările angajaților pentru a căror rezolvare este necesară adoptarea unei legi sau a altui act normativ – art. 123;
- greva poate fi declarată numai dacă, în prealabil, au fost epuizate posibilitățile de soluționare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de lege (conciliere), numai după desfășurarea grevei de avertisment și dacă momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința angajatorilor de către organizatori cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte – art. 146 alin. (1);
- hotărârea de a declara greva se ia de către organizațiile sindicale îndreptățite să negocieze contractul colectiv de muncă și care au declanșat conflictul colectiv de muncă – art. 147 alin. (1);
- greva de avertisment nu poate avea o durată mai mare de două ore (indiferent dacă se face cu sau fără încetarea lucrului) și trebuie, în toate cazurile, să preceadă cu cel puțin 2 zile lucrătoare greva propriu-zisă – art. 149;
- în situația în care, după declanșarea grevei, mai mult de jumătate din numărul angajaților/lucrătorilor care au hotărât declararea grevei renunță în scris la grevă, aceasta încetează – art. 153 alin. (1);
- orice retragere din grevă a unui angajat/lucrător trebuie transmisă în scris, individual, atât Comitetului de grevă, cât și angajatorului – art. 153 alin. (2);
- greva se desfășoară cu prezența greviștilor în incinta unității – art. 153 alin. (5);
- greva poate fi declarată numai pentru apărarea intereselor cu caracter profesional, economic și social ale angajaților/lucrătorilor și nu poate urmări realizarea unor scopuri politice – art. 154 alin. (1) și (2);
- participarea la grevă este liberă; nimeni nu poate fi constrâns să participe sau să nu participe la grevă – art. 156 alin. (1);
- angajații care nu participă la grevă își vor continua activitatea – art. 157 alin. (1);
- angajații aflați în grevă trebuie să se abțină de la orice acțiune de natură să împiedice continuarea activității de către cei care nu participă la grevă – art. 157 alin. (2);
- organizatorii grevei au obligația ca pe durata acesteia să protejeze bunurile unității și, împreună cu angajatorul, să asigure funcționarea continuă a utilajelor și a instalațiilor a căror oprire ar putea constitui un pericol pentru viața sau pentru sănătatea oamenilor – art. 158 alin. (1);
- pentru pagubele materiale provocate de către participanții la grevă, angajatorul se poate adresa instanței competente pentru despăgubiri – art. 158 alin. (1);
- pe durata grevei angajatorul nu poate fi împiedicat să își desfășoare activitatea de către angajații aflați în grevă sau de organizatorii acesteia – art. 159 alin. (1);
- angajatorul nu poate încadra personal care să îi înlocuiască pe cei aflați în grevă – art. 159 alin. (2);
- pe toată durata participării la grevă contractul individual de muncă al angajatului se suspendă de drept; pe perioada suspendării se mențin doar drepturile de asigurări de sănătate – art. 160 alin. (1).
[Se impune precizat că participarea la grevă, care are ca efect suspendarea contractului individual de muncă, NU afectează:
- dreptul personalului didactic grevist de a participa la concursul pentru acordarea gradației de merit – având în vedere că se procedează la evaluarea unei perioade efective de 5 ani anteriori (până la 31 august 2022), deci nu se evaluează perioada 2023; în plus, raportat la prevederile metodologiilor anuale din ultimii ani, în situațiile în care, în perioada celor 5 ani evaluați au existat perioade de suspendare a contractului individual de muncă evaluată, se va avea în vedere o perioadă corespunzătoare duratei suspendării, anterioară intervalului menționat astfel încât să se asigure evaluarea efectivă pe o perioadă de 5 ani.
- înscrierea la gradele didactice – zilele de grevă nu se iau în calcul la stabilirea vechimii efective la catedră pentru înscrierea la grad, dar nu au ca efect anularea vechimii necesare acumulate până la acel moment; în această perioadă nu se efectuează inspecții curente/speciale și nu se susțin probe de examen, potrivit art. 7 alin. (1) lit. c) din Metodologia anexă la OMECT nr. 5561/2011; însă, în situația excepțională în care un cadru didactic ar fi programat să desfășoare inspecțiile pentru acordarea gradului didactic, acesta are posibilitatea de a notifica în scris retragerea din grevă către unitatea de învățământ (conform art. 153 din Legea nr. 367/2022), pentru a înceta cauza de suspendare a contractului individual de muncă și, astfel, a-și efectua inspecțiile.]
- participarea la grevă sau organizarea acesteia, cu respectarea dispozițiilor prezentei legi, nu reprezintă o încălcare a obligațiilor de serviciu ale angajaților și nu atrage posibilitatea sancționării în niciun fel a acestora; în situația în care, la sesizarea Ministerului Educației, Tribunalul București dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, salariații care continuă greva pot fi sancționați disciplinar – art. 161 alin. (1) și (2);
- în cazul în care dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, instanța, la cererea celor interesați, poate obliga organizatorii grevei și angajații participanți la greva ilegală la plata despăgubirilor – art. 169 alin. (2).
II. Cu ocazia derulării grevei, se va ține seama de următoarele REGULI:
1. în unitatea de învățământ trebuie să fie prezenți pe durata grevei toți membrii de sindicat participanți la aceasta; în condică se va scrie „GREVĂ”; reamintim că, potrivit art. 234 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, „greva reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către salariați”, iar conform art. 153 alin. (5) din Legea nr. 367/2022, greviștii sunt prezenți în incinta unității;
2. în situația în care, în perioada grevei, sunt prezenți în unitate copii/elevi, aceștia vor fi supravegheați de angajații care nu participă la grevă;
3. cadrele didactice care nu au ore (după ce greva a fost declanșată și care participă la grevă) sunt prezente în incinta unității, o parte dintre ele asigurând supravegherea patrimoniului, conform celor stabilite de către comitetul de grevă din unitate împreună cu angajatorul;
4. toate persoanele care intră în unitate vor fi legitimate pentru a nu pătrunde persoane străine, care ar putea deturna acțiunea;
5. personalul didactic auxiliar și nedidactic participant la grevă va rămâne la locul de muncă, fără a-și desfășura activitatea, asigurând securitatea patrimoniului;
6. în fiecare unitate va funcționa un comitet de grevă format din cel puțin 2 persoane, dintre care unul este, de regulă, liderul de sindicat din unitate, care va urmări corecta desfășurare a acțiunii de protest; componența nominală a comitetului de grevă din unitate este stabilită de organizația sindicală teritorială afiliată federațiilor sindicale reprezentative, care au declanșat conflictul colectiv de muncă.
Precizăm că, potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 367/2022, membrii comitetului de grevă sunt desemnați de către organizatorii grevei, dintre angajații greviști. Comitetul de grevă funcționează pe toată durata grevei și participă la toate acțiunile administrative sau judiciare efectuate pentru rezolvarea conflictului colectiv de muncă.
În cazul unei acțiuni în instanță în vederea încetării grevei ca nelegală, atribuțiile în materie judiciară revin comitetelor de grevă de la nivelul federațiilor sindicale organizatoare ale grevei, nu celor de la nivelul organizațiilor sindicale afiliate sau de la nivelul instituțiilor și unităților de învățământ în care se desfășoară propriu-zis greva generală.
III. Acțiunea de protest trebuie puternic popularizată prin: ședințe cu membrii de sindicat, afișarea de materiale privind motivația acțiunii, timpul, locul și modul de desfășurare etc.