Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În cadrul Comisiei de dialog social (CDS) de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, întrunite în data de joi, 6 aprilie 2023, reprezentanții Sindicatului Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara au supus atenției celor prezenți o serie de probleme cu care se confruntă sistemul de învățământ românesc și personalul din sistem, astfel:
I.
Realitatea ne demonstrează că sistemul național de învățământ se confruntă cu numeroase probleme, multe dintre ele fiind cauzate de neglijarea de către factorii decizionali a neajunsurilor din sistem, semnalate, în mod constant, de organizațiile sindicale din educație.
Pentru ca învățământul românesc - domeniu fundamental de care depinde dezvoltarea României - să poată fi salvat, este nevoie de adoptarea unor decizii politice.
Astfel, având în vedere că, în perioada următoare, vor fi adoptate trei legi de care depind evoluția învățământului românesc, precum și statutul profesional și social al personalului din sistem – respectiv: Legea învățământului preuniversitar, Legea învățământului superior și Legea salarizării personalului plătit din fonduri publice – considerăm că este imperios necesar să cunoașteți problemele reale cu care se confruntă personalul din educație și să vă implicați în rezolvarea lor.
II.
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, în numele celor peste 5000 de salariați din învățământul preuniversitar din județul Hunedoara ale căror drepturi și interese le reprezintă, vă semnalează o serie de probleme generate de nerespectarea/neaplicarea unor acte normative în vigoare:
a. neaplicarea integrală a dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017;
b. neaplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, salariații din învățământ fiind singura categorie de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor drepturi;
c. anomaliile în ceea ce privește salarizarea funcțiilor de conducere, îndrumare și control, având în vedere că veniturile acestora sunt inferioare salarizării funcțiilor de execuție.
III.
De asemenea, ținând cont de situația salariaților din educație în actualul context socio-economic, de importanța socială a activităților ce se derulează în sistemul educațional, apreciem că este imperativ necesar a se rezolva și următoarele:
a. în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziționeze personalul din învățământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcțiilor bugetare, pe măsura importanței sociale a activității prestate;
b. instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
c. adoptarea actelor normative pentru creșterea veniturilor personalului didactic auxiliar și nedidactic;
d. adoptarea, în regim de urgență, a normativelor pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic, având în vedere că normativele care se aplică în prezent sunt din anul 1998;
e. plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
f. plata suplimentară a personalului din unitățile/instituțiile de învățământ nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile.
IV.
Proiectul Legii învățământului preuniversitar a fost pus în dezbatere în vara anului 2022, discuțiile pe marginea textului fiind reluate în acest an, mai întâi în luna ianuarie și apoi în perioada februarie-martie.
De atunci și până în prezent, federațiile sindicale reprezentative, F.S.E. „SPIRU HARET” și F.S.L.I., au transmis Ministerului Educației 3 materiale comune, sub formă de tabel, conținând propuneri privind modificarea și completarea textului.
O serie de propuneri au fost însușite de Ministerul Educației – textul proiectului fiind modificat în consecință, altele nu.
Vă transmitem atașat:
- propunerile făcute de federațiile sindicale din educație pe Proiectul pus la dispoziție de Ministerul Educației la finalul lunii februarie, precum și
- un material sintetic care cuprinde propunerile acceptate, dar și cele care nu se regăsesc în cuprinsul Legii învățământului preuniversitar (fie pentru că nu au fost agreate de minister, fie pentru că au fost făcute în luna martie, fiind încă supuse analizei la data elaborării prezentului material), propuneri pe care vă solicităm să le analizați să le promovați în dezbaterea parlamentară.