Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În data de 5 decembrie 2022, la Colegiul Național „George Enescu”, a avut loc întâlnirea organizată de Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” între reprezentanții personalului didactic auxiliar – secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi – cu reprezentanții Ministerului Educației – domnul secretar de stat Sorin Ion, domnul director general Mihai Păunică și două reprezentante ale Direcției Generale Economice a ministerului (cu atribuții în ceea ce privește aplicația EduSal). La întâlnire au participat 70 de persoane (personal didactic auxiliar și lideri sindicali).
În cele ce urmează, vom încerca să facem o sinteză a discuțiilor purtate.
După un cuvânt introductiv al domnului președinte Marius Ovidiu Nistor despre scopul întâlnirii (prezentarea problemelor cu care se confruntă secretarii/secretarii-șefi, administratorii financiari/contabilii șefi), domnul director general Mihai Păunică a dorit să facă unele precizări, respectiv:
1) sumele pentru punerea în aplicare a O.U.G. nr. 48/2022 au fost deschise și alocate în luna precedentă; au rămas pe dinafară 207 unități, precum și unii salariați din alte unități, pentru care se va deschide finanțarea zilele următoare, astfel încât toți beneficiarii să primească tranșa de 5% în această lună;
2) dacă sunt necesare corecții (respectiv dacă s-au făcut erori de calcul), diferențele se vor achita în ianuarie, astfel încât să existe o situație clară a sumelor și a plăților efectuate;
3) tranșa de 10% prevăzută de O.U.G. nr. 48/2022 urmează a se plăti în martie-aprilie 2023;
4) pentru sentințe s-au făcut deschiderile de sume, atât pentru diferențe salariale, cât și pentru dobânzi; au fost onorate toate solicitările primite din partea inspectoratelor școlare;
5) în ceea ce privește solicitarea sumelor pentru concedii medicale – unele rambursări sunt cerute cu întârziere și nu este în regulă; deci trebuie solicitate și încasate în timpul anului, nu lăsate pentru anul următor (chiar dacă suntem în interiorul termenului de 90 de zile);
6) trebuie acordată atenție nu doar plății salariilor, ci și plății celorlalte sume (burse, naveta elevilor etc.); dacă nu se plătesc banii, aceștia se întorc la bugetul de stat și apar probleme cu Ministerul Finanțelor.
Domnul secretar de stat Sorin Ion precizează că reprezentanții ministerului nu își doresc să ceară situații cu termene de predare foarte scurte, însă sunt forțați de împrejurări.
Secțiune de întrebări și răspunsuri:
1. Întrebare: De ce nu este remunerat cadrul didactic suplinitor, care ține locul cadrului didactic aflat în concediu medical, în primele 5 zile de concediu medical?
Răspuns: Ar trebui remunerat, nu există nicio interdicție în acest sens.
[Din luările de poziție din sală rezultă că doar în unele situații se întâmplă acest lucru; se pare că neplata este o cutumă, neexistând suport legal.]
2. Întrebare: Care este soluția în cazul concediilor medicale ale anumitor salariați personal didactic auxiliar (ex: secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi) – în cazul lor, nu există suplinire, astfel că unitatea rămâne „descoperită” și nici nu are cine să realizeze documentația în vederea plății indemnizației aferente concediului medical, astfel că beneficiază de aceasta cu foarte mare întârziere.
Răspuns: Din păcate, nu există soluție la acest moment.
3. Întrebare: Referitor la bursele elevilor, s-a transmis că trebuie plătite inclusiv pe luna decembrie – dar nu există certitudinea că elevul va veni la școală până în la sfârșitul perioadei de cursuri; cum se pot recupera banii, în cazul unor absențe?
Răspuns: Pentru „Bani de liceu” și bursa profesională banii vin de la Ministerul Educației și se achită până pe data de 20.12, când avem o situație cât de cât clară și completă a lunii și, dacă vor fi probleme de absențe pe 1-2 zile, se regularizează în ianuarie.
Pentru naveta elevilor, la decontul lunii noiembrie, până pe 16.11 calculul se face conform regulii vechi, iar din 16.11.2022 conform noii proceduri; pentru decembrie avem sume forfetare, nu și pentru ianuarie, deoarece sunt bugete diferite (pentru ianuarie, vom discuta în primele 5 zile lucrătoare din luna respectivă).
4. Întrebare: Deși pentru concediile medicale se depun documentele în termen, până în data de 25, casele de asigurări de sănătate spun că nu sunt bani și nu plătesc decât în ultimele zile ale anului.
Răspuns: Ministerul Finanțelor a comunicat Ministerului Educației că banii există la casele de asigurări de sănătate teritoriale – deci, undeva se rupe informația; oricum ar fi, unitățile trebuie să facă solicitările în termen și să și monitorizeze efectuarea plăților.
5. Întrebare: Ce facem dacă nu ajung banii pentru bursele de merit în luna decembrie?
Răspuns: Hotărârea de Guvern spune că se plătesc în luna următoare, deci până pe 15 ianuarie; solicitați la inspectorate să facă redistribuiri; dacă se poate, în regulă, dacă nu – plătiți proporțional (de ex. 90% tuturor beneficiarilor), iar diferența în ianuarie 2023.
6. Întrebare: De ce nu se poate plăti concediul medical în situația cadrului didactic titular al sistemului, transferat pentru restrângere de activitate, care are mai puțin de 6 luni vechime în unitatea de învățământ?
Răspuns: Vom face demersuri. Însă, în ceea ce privește EduSal, trebuie insistat pe „permisivitate”; EduSal permite introducerea istoricului persoanei în EduSal din punct de vedere al vechimii, dar acest lucru nu este obligatoriu.
[F.S.E. „SPIRU HARET” sesizase deja situația și sperăm să obținem o derogare de la reglementarea generală.]
7. Întrebare: Planificarea concediilor de odihnă pentru personalul cluburilor sportive școlare, care funcționează în raport de calendarul competițional al federațiilor de specialitate – dar EduSal forțează cadrele didactice să intre în concediu de odihnă în vacanță, deși cadrele didactice au competiții. Deși regulamentul de organizare și funcționare al cluburilor permite concediul de odihnă și în afara vacanțelor, în EduSal nu se poate trece mai mult de un anumit număr de zile de concediu de odihnă restante.
Răspuns: Se poate trece un număr mai mare, dar nu exagerat. În mod normal, dacă în iulie și august apare inițial concediu de odihnă peste tot, atunci apare rechemarea și se poate modifica. EduSal permite multe, atât timp cât există o hârtie la bază.
Membrii de sindicat deschid discuțiile privind salarizarea și normarea: sume derizorii (sau chiar 0) pentru personalul implicat în derularea proiectelor pe fonduri europene; condițiile de lucru (ex: absența informaticienilor); lipsa atractivității sistemului; salarii mici, invers proporționale cu răspunderea; neacordarea sporurilor (stabilitate, condiții de muncă, chiar și complexitate – în raport cu volumul și complexitatea activității, mai ales acolo unde trebuie gestionate mai multe niveluri de învățământ + proiecte); imposibilitatea de a avea concediu de odihnă în mod real; neplata orelor suplimentare; normarea incorectă a posturilor didactice auxiliare.
Reprezentanții ME: la acest moment, normarea este conform legii, restricția fiind încadrarea în buget; știm că sunt probleme pentru că am discutat în numeroase rânduri cu dl. președinte Nistor probleme dumneavoastră, dar important este să găsim cele mai bune soluții. Ne-ar plăcea să vă garantăm creșterea salarială, dar nu putem. Știam că sunt probleme, iar venirea astăzi aici nu a făcut decât să confirme acest lucru – știm că trebuie să susținem în continuare creșterea salariilor din învățământ și o vom face, dar nu putem garanta nimic. Și la nivelul ministerului ne confruntăm cu aceleași probleme (salarii neatractive, lipsă de personal, suprasolicitare). Practic, dacă cresc salariile și se acordă sporuri, atunci problemele dispar.
[Precizăm că, prin adresele nr. 990/07.12.2022 și 994/07.12.2022, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” a transmis Ministerului Finanțelor Publice și Guvernului României un set de propuneri și observații privind proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aflat în dezbatere publică – amendamente susținute și de domnul președinte Marius Ovidiu Nistor în Plenul Consiliului Economic și Social și însușite de majoritatea membrilor Plenului; între acestea: majorarea salariilor întregului personal din învățământ, acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, reglementarea acordării sporului de stabilitate și a sporului de suprasolicitare neuropsihică; plata orelor suplimentare. Din păcate propunerile noastre nu se regăsesc în textul final al ordonanței de urgență.]
Precizăm că au fost ridicate și o serie de probleme tehnice, de operare a aplicației EduSal, la care s-au oferit răspunsuri mai mult sau mai puțin satisfăcătoare pentru participanți și pe care nu le putem detalia, pentru a nu genera erori. Reprezentanții Ministerului Educației au subliniat faptul că toate problemele trebuie imediat semnalate prin intermediul centrelor teritoriale, pentru a putea fi soluționate cât mai repede.
De asemenea, ca urmare a demersurilor F.S.E. „SPIRU HARET” de modificare a aplicației EduSal astfel încât reprogramarea concediului de odihnă să fie posibilă nu doar în cele trei situații impuse în prezent de aplicație, ci și în alte cazuri impuse de lege și contractul colectiv de muncă, reprezentanții ministerului ne-au solicitat sprijinul în identificarea respectivelor cazuri; cu adresa F.S.E. „SPIRU HARET” nr. 995/07.12.2022, am transmis Direcției Generale Economice a Ministerului Educației și alte situații în care, în opinia noastră, se impune întreruperea concediului de odihnă, având drept consecință replanificarea acestuia (cu identificarea bazei legale).