La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Ținând cont de anumite informații care au apărut în presă, respectiv declarații ale unor oameni politici, vineri, 31 martie 2023 federațiile sindicale din educație au dat următorul comunicat de presă comun:
Organizațiile sindicatele din educație sunt împotriva eliminării din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar a prevederii referitoare la salarizarea cadrelor didactice!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în contextul declarației făcute în data de 29 martie 2023 de ministrul educației, doamna Ligia Deca, potrivit căreia ,,sindicatele din educație au agreat eliminarea din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar a articolului referitor la salarizarea profesorilor”, fac următoarele precizări:
1. După pichetarea sediului Guvernului României în data de 29 martie 2023, o delegație formată din șase reprezentanți ai celor 2 federații sindicale a avut discuții cu: Prim-ministrul României – domnul Nicolae Ciucă, Președintele PSD – domnul Marcel Ciolacu și ministrul educației – doamna Ligia Deca.
2. Printre problemele abordate în cadrul întâlnirii a fost și cea legată de legile educației. Reprezentanții federațiilor sindicale au întrebat președinții celor două partide, PSD și PNL, ,,dacă la nivel de coaliție s-a luat decizia, așa cum se vehiculează în spațiul public, de a se elimina din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar, articolul care se referă la salarizarea profesorilor”.
Răspunsul a fost afirmativ, argumentul fiind acela că învățământul ar fi singurul domeniu care ar avea în Legea de funcționare o prevedere legată de salarizare, lucru care ar fi incorect și nelegal și care ar crea un precedent periculos.
3. Reprezentanții părții sindicale au respins ideea de a se renunța la această prevedere, iar cei doi președinți de partid au afirmat că acest principiu se va regăsi în noua lege a salarizării. În aceste condiții, liderii de sindicat au solicitat celor doi președinți să iasă public și să-și asume instituirea și aplicarea acestui principiu, și anume: ,,în noua grilă de salarizare, salariul profesorului debutant să fie egal cu salariul mediu brut pe economie”. Așteptăm declarațiile celor doi lideri! Tăcerea să fie oare un răspuns?!
4. Liderii de sindicat au atras atenția că aplicarea acestui principiu ar fi benefic pentru sistemul de învățământ, numai dacă, în noua lege a salarizării, raportul dintre coeficientul maxim și coeficientul minim de ierarhizare va fi de 12:1 și dacă acest principiu nu se va aplica tuturor salariaților debutanți din sectorul bugetar, cu studii superioare. În situația în care raportul între coeficienți va fi de 15:1 și toți debutanții cu studii superioare vor avea salariul egal cu salariul mediu brut pe economie, atunci meseria de profesor va rămâne, în continuare, nemotivantă! În plus, în noua lege a salarizării, salarizarea întregului personal didactic de predare trebuie să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic.
5. Reprezentanții federațiilor sindicale prezenți la discuțiile de la Palatul Victoria au atras atenția că a sosit momentul unei decizii politice pentru a se acorda salarii motivante în învățământ; dacă nu se va lua această decizie, noile legi ale educației vor fi un eșec garantat, iar învățământul va continua să se prăbușească și, o dată cu el și țara, aspect recunoscut de cei doi președinți.
6. Referitor la păstrarea sau scoaterea din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar a acestei prevederi, este evident că hotărârea nu aparține organizațiilor sindicale din educație, ci Parlamentului României. Dacă articolul va fi păstrat în Legea Învățământului Preuniversitar, dar nu și în Legea salarizării, nu ajută cu nimic – avem experiența prevederii din Legea nr. 1/2011 potrivit căreia educației i se alocă anual 6% din PIB, care nu a fost aplicată niciodată.
De asemenea, printre problemele abordate, a fost și cea privind aplicarea integrală a Legii nr. 153/2017 pentru personalul nedidactic, cerință făcută încă din luna decembrie 2022. Răspunsul a fost că ,,mâine (adică în data de 30.03.2023), sindicatele vor primi răspunsul și că, cel mai probabil, se va găsi soluția să se aplice cât mai repede”.
Precizăm faptul că, până la ora trimiterii acestui comunicat, federațiile sindicale din educație nu au primit niciun răspuns de la cei doi președinți de partide.
Acțiunile de protest vor continua conform graficului stabilit, forma finală de protest fiind GREVA GENERALĂ!