Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Ținând cont de anumite informații care au apărut în presă, respectiv declarații ale unor oameni politici, vineri, 31 martie 2023 federațiile sindicale din educație au dat următorul comunicat de presă comun:
Organizațiile sindicatele din educație sunt împotriva eliminării din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar a prevederii referitoare la salarizarea cadrelor didactice!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în contextul declarației făcute în data de 29 martie 2023 de ministrul educației, doamna Ligia Deca, potrivit căreia ,,sindicatele din educație au agreat eliminarea din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar a articolului referitor la salarizarea profesorilor”, fac următoarele precizări:
1. După pichetarea sediului Guvernului României în data de 29 martie 2023, o delegație formată din șase reprezentanți ai celor 2 federații sindicale a avut discuții cu: Prim-ministrul României – domnul Nicolae Ciucă, Președintele PSD – domnul Marcel Ciolacu și ministrul educației – doamna Ligia Deca.
2. Printre problemele abordate în cadrul întâlnirii a fost și cea legată de legile educației. Reprezentanții federațiilor sindicale au întrebat președinții celor două partide, PSD și PNL, ,,dacă la nivel de coaliție s-a luat decizia, așa cum se vehiculează în spațiul public, de a se elimina din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar, articolul care se referă la salarizarea profesorilor”.
Răspunsul a fost afirmativ, argumentul fiind acela că învățământul ar fi singurul domeniu care ar avea în Legea de funcționare o prevedere legată de salarizare, lucru care ar fi incorect și nelegal și care ar crea un precedent periculos.
3. Reprezentanții părții sindicale au respins ideea de a se renunța la această prevedere, iar cei doi președinți de partid au afirmat că acest principiu se va regăsi în noua lege a salarizării. În aceste condiții, liderii de sindicat au solicitat celor doi președinți să iasă public și să-și asume instituirea și aplicarea acestui principiu, și anume: ,,în noua grilă de salarizare, salariul profesorului debutant să fie egal cu salariul mediu brut pe economie”. Așteptăm declarațiile celor doi lideri! Tăcerea să fie oare un răspuns?!
4. Liderii de sindicat au atras atenția că aplicarea acestui principiu ar fi benefic pentru sistemul de învățământ, numai dacă, în noua lege a salarizării, raportul dintre coeficientul maxim și coeficientul minim de ierarhizare va fi de 12:1 și dacă acest principiu nu se va aplica tuturor salariaților debutanți din sectorul bugetar, cu studii superioare. În situația în care raportul între coeficienți va fi de 15:1 și toți debutanții cu studii superioare vor avea salariul egal cu salariul mediu brut pe economie, atunci meseria de profesor va rămâne, în continuare, nemotivantă! În plus, în noua lege a salarizării, salarizarea întregului personal didactic de predare trebuie să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic.
5. Reprezentanții federațiilor sindicale prezenți la discuțiile de la Palatul Victoria au atras atenția că a sosit momentul unei decizii politice pentru a se acorda salarii motivante în învățământ; dacă nu se va lua această decizie, noile legi ale educației vor fi un eșec garantat, iar învățământul va continua să se prăbușească și, o dată cu el și țara, aspect recunoscut de cei doi președinți.
6. Referitor la păstrarea sau scoaterea din Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar a acestei prevederi, este evident că hotărârea nu aparține organizațiilor sindicale din educație, ci Parlamentului României. Dacă articolul va fi păstrat în Legea Învățământului Preuniversitar, dar nu și în Legea salarizării, nu ajută cu nimic – avem experiența prevederii din Legea nr. 1/2011 potrivit căreia educației i se alocă anual 6% din PIB, care nu a fost aplicată niciodată.
De asemenea, printre problemele abordate, a fost și cea privind aplicarea integrală a Legii nr. 153/2017 pentru personalul nedidactic, cerință făcută încă din luna decembrie 2022. Răspunsul a fost că ,,mâine (adică în data de 30.03.2023), sindicatele vor primi răspunsul și că, cel mai probabil, se va găsi soluția să se aplice cât mai repede”.
Precizăm faptul că, până la ora trimiterii acestui comunicat, federațiile sindicale din educație nu au primit niciun răspuns de la cei doi președinți de partide.
Acțiunile de protest vor continua conform graficului stabilit, forma finală de protest fiind GREVA GENERALĂ!