Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
AÈ™a cum cunoaÈ™teÈ›i, conform cu viziunea È™i misiunea asumate, S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, pe lângă obiectivele care È›in de raÈ›iunea existenÈ›ei sale ca organizaÈ›ie sindicală de nivel judeÈ›ean, în primul rând apărarea È™i promovarea drepturilor colective ale salariaÈ›ilor din învățământ, a iniÈ›iat È™i a dezvoltat constant un program social menit să vină în sprijinul membrilor de sindicat.
Astfel, la ora actuală, programul social al S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, ale cărui măsuri le cunoaÈ™teÈ›i È™i pe care le reamintim în întregime în documentele ataÈ™ate acestui articol, cuprinde următoarele categorii de ajutoare sociale:
1. întreÈ›inerea sănătății membrului de sindicat;
2. decesul membrului de sindicat;
3. decesul membrilor familiei (soț/soție/copil/părinți);
4. pensionare membru de sindicat;
5. naștere copil membru de sindicat;
6. întreÈ›inere sănătate soÈ›/soÈ›ie/copil al membrului de sindicat;
7. cazuri speciale.
Numărul ajutoarelor sociale È™i sumele acordate (acestea, potrivit cu prevederile statutare, pot atinge un cuantum de maxim 10% din totalul veniturilor) au evoluat în ultimii trei ani după cum urmează:
2017: 331 ajutoare sociale, în sumă de 106.335 lei;
2018: 484 ajutoare sociale, în sumă de 197.900 lei;
2019: 442 ajutoare sociale, în sumă de 213.400 lei.
Din dorinÈ›a de a extinde acest program social È™i beneficiind de disponibilitatea societății de asigurări Groupama, în ultimele luni, după cum aÈ›i fost informaÈ›i, au fost purtate discuÈ›ii cu privire la posibilitatea încheierii unei asigurări colective de sănătate.
DiscuÈ›iile È™i negocierile cu această societate de asigurări, iniÈ›iate mai întâi la nivel judeÈ›ean, iar după aceea extinse la nivelul federaÈ›iei sindicale, au fost îndelungi, decizia finală, în ceea ce priveÈ™te S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara fiind adoptată de Biroul Executiv în È™edinÈ›a din data de 29 ianuarie 2020.
În urma analizei programului social comparativ cu oferta finală de asigurare colectivă È™i a implicaÈ›iilor care decurgeau din încheierea unei astfel de asigurări, Biroul Executiv al S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara a adoptat decizia de a NU da curs ofertei societății Groupama.
Argumentele care au stat la baza deciziei de a nu încheia o asigurare colectivă au fost următoarele:
1. oferta de asigurare colectivă nu acoperea decât două dintre categoriile de ajutoare sociale oferite de S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, È™i anume întreÈ›inerea sănătății membrului de sindicat È™i decesul membrului de sindicat;
2. costurile implicate de încheierea acestei asigurări colective, față de oferta iniÈ›ială de aproximativ 3 lei/membru de sindicat, au fost majorate potrivit ofertei finale (motivaÈ›ia principală fiind aceea de a nu lua în calcul istoricul de sănătate, la care s-au adăugat numărul de membri È™i sumele plătite în cadrul altor asigurări colective) la aproximativ 4,50 lei/membru de sindicat/lună, ceea ce însemna o cheltuială anuală de peste 270.000 lei;
3. analiza situaÈ›iilor în care au fost încheiate deja astfel de asigurări colective a arătat că din sumele plătite doar o parte se întorc sub forma efectivă a despăgubirilor, iar în majoritatea cazurilor sumele plătite de către S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara sunt superioare celor acordate de societatea de asigurări (singura situaÈ›ie în care comparaÈ›ia era net superioară în favoarea societății de asigurări privea decesul membrului de sindicat);
4. comparaÈ›ia sumelor acordate pentru cele două categorii de ajutoare sociale de către S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara (vezi materialul ataÈ™at: SituaÈ›ie comparativă: prezent, punctele 1 È™i 2) È™i acoperite de către asigurarea colectivă nu era în avantajul membrilor de sindicat (în anul 2019, de exemplu, sumele acordate de organizaÈ›ia sindicală numai pentru aceste două categorii de ajutoare au fost în cuantum de 128.400 lei, în schimb sumele plătite sub formă de despăgubiri nefiind cu mult mai mari față de situaÈ›ia curentă);
5. în condiÈ›iile menÈ›inerii celorlalte prevederi ale programului social È™i a încheierii asigurării colective, cheltuielile S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara se majorau la un nivel de aproximativ 350.000 lei, ceea ce însemna simultan o încălcare a prevederilor statutare, fără ca această majorare de cheltuieli să reprezinte un beneficiu direct pentru membrii de sindicat;
6. procedura care trebuia urmată în situaÈ›ia solicitării unor despăgubiri a fost apreciată ca relativ greoaie, cu aspecte birocratice potenÈ›ial generatoare de nemulÈ›umiri, „decontul” acestora urmând să fie asumat de organizaÈ›ia sindicală, fără ca ea să fie responsabilă în vreun fel de aceste aspecte.
S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, prin organele sale de conducere È™i bazându-se pe o consultare permanentă a membrilor de sindicat, rămâne deschisă posibilității de a încheia o asigurare colectivă, dar apreciem că acest lucru se poate întâmpla doar în măsura în care aceasta ar oferi beneficii reale comparabile pentru membrii de sindicat, iar acestea ar acoperi un număr cât mai mare dintre membrii de sindicat.
CunoaÈ™tem, desigur, faptul că la nivel naÈ›ional au fost încheiate de către diferite organizaÈ›ii judeÈ›ene astfel de asigurări colective, dar situaÈ›iile identificate au arătat că acest lucru s-a întâmplat în absenÈ›a unor programe sociale furnizate de către respectivele organizaÈ›ii sindicale.
În concluzie, È›inând seama de toate aspectele precizate, cea mai bună opÈ›iune rămâne în prezent aceea de a continua È™i de a dezvolta programul social furnizat de S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale | 561.620 | APPLICATION/PDF | 2020-02-08 18:16:01 |
2 | Situație comparativă: Program social SIP - Ofertă Groupama | 58.586 | APPLICATION/PDF | 2020-02-08 18:15:09 |