Nr. 733 / 27.04.2009
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
27.4.2009
Data ultimei actualizări:
21.11.2024
Numărul de vizualizări:
1585
Către organizațiile sindicale afiliate
În atenția liderului și membrilor de sindicat
Ref. informare aprilie 2009
Stimați colegi,
Vă prezentăm, în cele ce urmează, principalele evenimente derulate în luna aprilie a.c.
I. 30 martie -10 aprilie - referendum sindical
În prima decadă a lunii aprilie s-a solicitat punctul de vedere al membrilor de sindicat în legătură cu formele de protest propuse de conducerea F.S.I. ”Spiru Haret”, având în vedere:
1. Refuzul Guvernului României de a aplica Legea nr. 221/2008;
2. Intenția Guvernului României de a reduce o mare parte din drepturile salariale acordate în educație;
3. Proiectul Guvernului României de a descentraliza sistemul de învățământ în sensul unei dependențe totale de administrațiile publice locale;
4. Modificarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal fără a se ține seama de interesele elevilor și cele ale cadrelor didactice;
5. Absența unui dialog social efectiv, deciziile adoptate ignorând poziția sindicatelor din învățământ și concluziile negocierilor derulate.
Rezultatele referendumului / zone:
NR. CRT. ORGANIZAȚIA DE ZONĂ Miting de protest în București Boicotarea tezelor cu subiect unic Boicotarea examenelor naționale Grevă de avertisment Grevă generală
DA NU DA NU DA NU DA NU DA NU
1. S.I.P. Deva 975 45 949 71 965 55 992 28 938 82
2. S.I.P. Hunedoara 988 27 922 73 929 79 958 40 819 203
3. S.I.P. Petroșani 666 19 633 52 630 55 655 30 597 88
4. S.I.P. Orăștie 235 174 262 147 274 135 354 55 237 171
5. S.I.P. Brad 216 162 302 76 257 121 273 105 193 185
6. S.I.P. Hațeg 441 1 436 5 437 5 440 2 436 5
7. S.I.P. Simeria 318 8 315 11 315 11 320 6 281 45
8. S.Î. Lupeni 329 19 324 24 317 31 333 15 281 67
9. S.Î. Vulcan 315 4 315 4 315 4 313 5 303 16
10. S.I.P. Petrila 207 35 192 50 204 38 219 23 211 31
11. S.I.P. Călan 141 19 124 36 124 36 133 17 133 17
12. S.I.P. Zona rurală 273 33 303 3 303 3 280 26 272 34
13. S.L.Î. Uricani 103 1 104 - 104 - 93 11 68 36
14. "AGORA" Călan 98 - 97 1 97 1 97 1 78 10
TOTAL 5.305 574 5.278 553 5.271 574 5.460 364 4.847 990
Câteva considerații:
- sunt mai greu de înțeles, ținând cont de ”gravitatea” revendicărilor, voturile împotriva unor forme de protest care nu presupun un efort (financiar ) deosebit – miting de protest;
- un vot strâns în zonele Orăștie și Brad;
- posibilitatea ca informațiile privind revendicările să nu fi ajuns la toți membrii de sindicat;
- este posibilă organizarea, în condiții legale, a fiecărei forme de protest propuse.
II. 6 aprilie 2009 - declanșarea conflictului de interese
La sediul Ministerului Educației, Cercetării și Inovării a avut loc o nouă ședință pentru negocierea contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură învățământ. Obiectul negocierii l-au constituit o serie de texte rămase în divergență. Cu ocazia discuțiilor s-a convenit asupra anumitor texte, însă o serie de articole au rămas în divergență.
În aceste condiții, prin adresă comună, în conformitate dispozițiile art. 14 alin. (1), coroborate cu cele ale art. 12 lit. b) din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă, cele patru federații sindicale reprezentative la nivel de ramură au NOTIFICAT ministerul cu privire la EXISTENȚA PREMISELOR DECLANȘĂRII CONFLICTULUI DE INTERESE LA NIVEL DE RAMURĂ, motivat de faptul că „revendicările formulate de federațiile sindicale, în numele salariaților din învățământ, cu ocazia negocierii contractului colectiv de muncă, nu au fost acceptate de reprezentanții ministerului în comisia de negociere”.
III. 8 aprilie 2009 – discuție cu conducerea P.S.D. pe teme de descentralizare
F.S.I. „SPIRU HARET” și F.S.L.I. au fost invitate la o discuție pe teme de descentralizare la sediul P.S.D. Au participat la întrunire: domnul Gheorghe Isvoranu, domnul Marius Ovidiu Nistor și domnul Tudor Spiridon (F.S.I. „SPIRU HARET”); domnul Aurel Cornea, domnul Simion Hancescu și domnul Liviu Marian Pop (F.S.L.I.); domnul Mircea Geoană, doamna Ecaterina Andronescu, domnul Daniel Marian Vanghelie, Liviu Dragnea și Dragoș Florescu (P.S.D.).
Reprezentanții federației noastre au prezentat riscurile unei descentralizări sălbatice pentru sistemul de învățământ preuniversitar și au precizat faptul că membrii de sindicat nu sunt de acord cu modul de în care coaliția aflată la guvernare intenționează să realizeze procesul de descentralizare, ceea ce va avea consecințe dezastruoase (pierderea titularizării în sistem, școala și salariații săi la discreția autorităților locale, externalizarea tuturor serviciilor, manager – nu neapărat cadru didactic – numit de primar, administrator financiar în subordinea primăriei, politizarea excesivă a sistemului etc.). În egală măsură, au făcut o trecere în revistă a aspectelor desprinse din materialele prezentate cu ocazia întrunirii de la M.A.I. din data de 18.03.2009, din propunerile reprezentanților structurilor asociative ale administrației publice locale și din luările de poziție ale participanților la întrunire, probleme detaliate pe larg în Informarea privind descentralizarea (nr. 624/19.03.2009), postată pe site-ul federației noastre.
Reprezentanții P.S.D. s-au arătat receptivi la problemele sesizate de reprezentanții sindicali. Din modul în care s-au derulat discuțiile, a rezultat că reprezentanții P.S.D.:
- nu (mai) susțin numirea directorului de către primar, pentru că aceasta nu ar face decât să genereze probleme suplimentare;
- susțin titularizarea în sistemul de învățământ, în condițiile unui concurs organizat la nivel local;
- nu se (mai) cramponează de „sfânta treime” în ceea ce privește componența consiliului de administrație al unității de învățământ – important este să existe măcar un reprezentant al autorităților locale în consiliu, care poate fi desemnat chiar din rândul cadrelor didactice din unitate;
- nu (mai) doresc preluarea administratorilor financiari; nu (mai) intenționează externalizarea serviciilor prestate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- sunt de acord ca Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, prin inspectoratele școlare, să se ocupe în continuare de politicile educaționale;
- doresc ca numirea inspectorului școlar general să se facă cu avizul președintelui consiliului județean, iar nu cu avizul prefectului;
- sunt de acord că pachetul legislativ privind descentralizarea nu se poate finaliza în șase luni.
Față de declarațiile făcute de domnul deputat Cătălin Croitoru în data de 13 aprilie 2009 la postul de televiziune Antena 3 (cum că F.S.I. „SPIRU HARET” și F.S.L.I. ar fi fost de acord cu aplicarea creșterilor salariale reglementate de Legea nr. 221/2008 de la data de 1 ianuarie 2010), dorim să subliniem faptul că niciun moment la întâlnirea cu reprezentanții P.S.D. nu s-a discutat despre aplicarea Legii nr. 221/2008 de la data de 1 ianuarie 2010; din contră reprezentanții federațiilor sindicale prezente au reiterat solicitările noastre privind aplicarea în integralitate a Legii nr. 221/2008 – sens în care au fost și toate declarațiile date de reprezentanții noștri.
IV. 9 aprilie 2009 – întâlnire cu președinte executiv al Asociației Primarilor de Municipii
Biroul Executiv al F.S.I. „SPIRU HARET” s-a întâlnit cu primarul municipiului Pitești – domnul Tudor Pendiuc (președinte executiv al Asociației Primarilor de Municipii și membru al comitetului interministerial de elaborare a pachetului legislativ pe probleme de descentralizare).
Ca și la întâlnirea din seara precedentă, reprezentanții federației noastre au procedat și de această dată la prezentarea problemelor relevante în materie de descentralizare (riscuri, efecte etc.).
Domnul Tudor Pendiuc a precizat următoarele:
- există descentralizare în învățământul preuniversitar, trebuie numai eliminate unele neconcordanțe legislative;
- resursa umană și curriculumul nu sunt de competența consiliului local, ci a ministerului de resort și a inspectoratelor școlare;
- în opinia sa, singura problemă reală o reprezintă gestionarea resurselor financiare (cineș, cumș);
- susține titularizarea în sistem;
- este necesară depolitizarea școlii, în scopul profesionalizării;
- pachetul legislativ privind descentralizarea nu se poate finaliza în șase luni.
V. 11.04.2009 - Guvernul a diminuat bugetul educației
Executivul a redus bugetele tuturor ministerelor, a eliminat sporuri salariale și a introdus noi impozite. Modificările sunt necesare pentru a atinge, la finele anului, deficitul bugetar de 4,6% din PIB convenit cu Fondul Monetar Internațional.
Ministerul Muncii este singura instituție care a primit fonduri suplimentare, respectiv 1,3 miliarde de lei, pentru plata indemnizațiilor de șomaj și a pensiilor. În rest, bugetele tuturor ministerelor au fost reduse, bugetul Ministerul Educației fiind redus cu 676 milioane lei.
Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat că în aceste condiții încearcă să găsească soluții privind majorările salariale din învățământ, însă este de părere că măririle de lefuri vor fi posibile abia din 2010, atunci când își va reveni economia.
“Rectificarea nu înseamnă disponibilizări sau scăderea salariilor, ci reprezintă fondul pentru indexarea de 5%, pe care sperăm să îl recuperăm în septembrie. Este adevărat că nu se iau bani doar de la salarii, ci și de la investiții, dar sumele sunt mici și se referă numai la sectoare unde pot fi înlocuite cu fonduri europene din programe de finanțare”.
(Informații preluate din ziarul ”Adevărul”, 11-13.04.2009)
VI. 13 aprilie 2009 – discuții la Palatul Cotroceni
La Palatul Cotroceni a avut loc mult-așteptata întâlnire a federațiilor sindicale din învățământ cu Președintele Traian Băsescu. La discuții au participat: domnul Președinte Traian Băsescu, doamna ministru Ecaterina Andronescu, domnul consilier Cristian Preda, domnul Gheorghe Isvoranu și domnul Marius Ovidiu Nistor (F.S.I. „SPIRU HARET”), domnul Aurel Cornea și Simion Hancescu (F.S.L.I.), domnul Constantin Ciosu și domnul Teodor Fârțonea (F.E.N.), domnul Răzvan Bobulescu și domnul Anton Hadăr (F.N.S. „Alma Mater”).
Discursul Președintelui s-a axat pe:
1. faptul că nu s-a putut ține de cuvânt în ceea ce privește creșterile salariale; în consecință, a solicitat federațiilor să se pronunțe dacă își mai mențin sau nu semnăturile pe Pactul Național pentru Educație și pe Strategia privind educația;
2. faptul că învățământul are nevoie de o reformă rapidă, care să includă o reformă curriculară, cu reducerea numărului de ore; pentru aceasta, în prezent este în curs de elaborare un pachet legislativ, care va fi gata în două săptămâni; pachetul este elaborat exclusiv de o comisie constituită la Palatul Cotroceni, condusă de domnul Mircea Miclea (!!!!șșșșș) – reforma educației este o condiție impusă de Fondul Monetar Internațional (!!!!șșșșș);
3. faptul că dorește descentralizarea sistemului de învățământ preuniversitar;
4. faptul că dorește ca legea unică de salarizare să apară până la sfârșitul anului 2009 – de asemenea condiție impusă de Fondul Monetar Internațional.
În cele ce urmează, vom prezenta pozițiile celor patru federații sindicale reprezentative pe fiecare dintre cele 4 mari probleme:
1. F.S.L.I. + F.E.N. + F.N.S.A.M.: au precizat că nu denunță nici Pactul, nici Strategia.
F.S.I. „SPIRU HARET”:
- nu denunțăm Pactul, pentru că nici nu l-am semnat; oricum el nu este fezabil și a fost încălcat de numeroase ori de la semnarea sa până în prezent, prin rectificările negative ale bugetului educației;
- în ceea ce privește Strategia, reprezentanții noștri au precizat că doresc denunțarea Strategiei (deoarece: Guvernul nu și-a repectat niciunul dintre angajamentele asumate; toate măsurile luate de actualul Guvern au fost contrare spiritului și angajamentelor din Strategie), însă o asemenea decizie nu poate fi luată decât de organele de conducere colectivă ale federației.
2. F.S.L.I. + F.E.N. + F.N.S.A.M.: au precizat că doresc reforma rapidă a sistemului de învățământ.
F.S.I. „SPIRU HARET”:
- este anormal ca pachetul legislativ pentru educație să fie elaborat la Cotroceni, cu ignorarea totală a ministerului de resort (de altfel, ministrul educației a aflat abia cu ocazia respectivei înâlniri că este în lucru pachetul legislativ) și a partenerilor sociali;
- în elaborarea pachetului legislativ, trebuie pornit de la materialul care există deja, care trebuie corectat (poziție la care s-au raliat și reprezentanții F.S.L.I);
- nu se poate pune problema unui pachet legislativ care să reformeze sistemul, dacă nu există și resursele financiare necesare în acest sens;
- resursa umană și motivarea acesteia sunt esențiale pentru orice proces de reformă;
- orice intenție de reformă este sortită eșecului, pentru că învățământul a fost lovit în plin de măsurile luate de coaliția aflată la guvernare în ultimele luni;
- nu este adevărat că Fondul Monetar Internațional a cerut o reformă a sistemului educațional.
3. F.S.I. „SPIRU HARET”:
- descentralizarea nu trebuie privită separat, ca un scop în sine, ci în cadrul unei reforme reale a sistemului de învățământ preuniversitar;
- învățământul este deja descentralizat, chiar mai mult decât în alte state;
- în condițiile actuale – de criză economică și subfinanțare – eșecul procesului de descentralizare este garantat;
- suntem împotriva descentralizării, așa cum se preconizează ea (Președintele a precizat că se aștepta la o asemenea poziție din partea federației noastre).
F.S.L.I.: s-a raliat la poziția noastră;
F.E.N.: susține în totalitate poziția prezidențială;
F.N.S.A.M.: descentralizarea învățământului preuniversitar nu este o problemă care să îi privească.
4. F.S.L.I.: discuțiile pe legea salarizării au fost blocate de confederațiile sindicale pentru că Ministerul Justiției, Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Apărării nu au vrut să ofere niciun fel de informații privind salarizarea din sistemele respective și nici nu au participat la discuții, pe motiv că au legi speciale de salarizare (la acest punct, domnul Președinte a spus că va face demersuri la cele trei ministere pentru o mai mare transparență);
F.S.I. „SPIRU HARET”:
- nu suntem de acord cu o lege unică doar pentru unele domenii bugetare; legea unică trebuie să cuprindă întregul sistem bugetar;
- nici în acest caz, Fondul Monetar Internațional nu a impus o lege unică de salarizare.
Concluzia reprezentanților F.S.I. „SPIRU HARET”, comunicată Președintelui: de la alegerile parlamentare și până în prezent, sistemul de învățământ a fost lovit de fiecare decizie a Guvernului – neaplicarea Legii nr. 221/2008, reducerea posturilor prin modificarea planurilor-cadru; plafonarea sporurilor și înghețarea salariilor; rectificarea negativă a bugetului educației, cu efecte asupra investițiilor și resursei umane. În aceste condiții, orice încercare de reformă / descentralizare în condițiile actuale (de subfinanțare acută și criză economică) nu va fi susținută de salariații din sistem; de altfel, din rezultatele referendum-ului, centralizate până în prezent, reiese clar că membrii de sindicat sunt pentru organizarea unor acțiuni de protest.
În final, s-a stabilit ca o nouă întâlnire să aibă loc până la sfârșitul lunii aprilie.
VII. 14 aprilie 2009 – seminar descentralizare
La sediul Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, a avut loc un seminar, la care au participat experți ai Băncii Mondiale, ai M.E.C.I. și ai federațiilor sindicale. Tema discuțiilor a fost descentralizarea. Din partea federației noastre au participat Gheorghe Isvoranu, Marius Ovidiu Nistor, Tudor Spiridon, Paul Rusu, Ionel Barbu și Valeriu Partene. Cu această ocazie am aflat o serie de informații deosebit de importante, pe care vi le vom prezenta în cele ce urmează.
În primul rând, experții Băncii au prezentat exemple de descentralizare a învățământului din state ca Olanda, Finlanda și Marea Britanie, precizând însă faptul că procesul de descentralizare a început în anul 1917 și continuă și în prezent pe anumite componente, chiar dacă s-a apropiat de finalizare în anii ’90. Reprezentanții F.S.I. „SPIRU HARET” au apreciat că aceste exemple nu sunt relevante în condițiile în care statele respective alocă cel mai mare procent din PIB pentru educație.
Experții au precizat și faptul că, în statele de origine latină, sistemul de învățământ este mult mai centralizat; în schimb, în România, învățământul este mult mai descentralizat, chiar decât în statele cu tradiție. În plus, experții au precizat în mod clar că finanțarea învățământului este responsabilitatea Guvernului, care trebuie să aloce autorităților locale toate sumele necesare solicitate.
Reprezentanții F.S.I. „SPIRU HARET” au adresat o serie de întrebări, iar răspunsurile primite sunt, în opinia noastră, de asemenea foarte importante. Astfel:
1. Întrebare: Banca Mondială instituie obligații în sarcina statelor în materia descentralizăriiș
Răspuns: NU. Banca Mondială, dacă este întrebată, poate face recomandări sau poate prezenta informații; în niciun caz nu impune sau decide.
2. Întrebare: Descentralizarea are ca efect creșterea calității actului educaționalș
Răspuns: NU. Descentralizarea administrativă nu duce neapărat la creșterea calității; din contră, poate genera diferențieri sensibile între diferite comunități.
3. Întrebare: Descentralizarea trebuie privită ca un scop în sine sau ca parte a unui pachet de măsuriș
Răspuns: NU. Descentralizarea nu poate fi un scop în sine. Nici nu se poate discuta despre descentralizare în afara unui pachet de măsuri, de natură să conducă la o reformă reală.
4. Întrebare: Se poate face descentralizare în condiții de criză economicăș
Răspuns: NU, doar în condiții de stabilitate economică și de finanțare corectă a învățământului.
5. Întrebare: Se poate face finanțare per capita în condiții de criză economicăș
Răspuns: NU.
VIII. 22.04.2009 - Guvernul stabilește principiile legii salarizării
Guvernul a adoptat un set de șase principii ce vor sta la baza elaborării legii salarizării unice în sistemul bugetar, aplicabilă de la 1 ianuarie 2010.
Unul dintre aceste principii stabilește ca noua lege a salarizării să exprime un raport de 1 la 15 între salariul minim de bază și salariul maxim de bază din România. Guvernanții vor ca acest raport să se atingă în trei ani, respectiv până în 2012. Astfel că salariile bugetarilor de la baza piramidei de salarizare ar trebui să crească masiv începând de la 1 ianuarie 2010. În același timp, salariile bugetarilor de la vârful piramidei fie vor fi înghețate, fie vor crește nesemnificativ, varianta din urmă fiind una de compromis.
Un alt principiu adoptat de Guvern prevede ca sporurile să aibă o pondere de maximum 30% din salariul de bază și să fie înglobate în acesta. „Salariul de bază va fi elementul esențial al câștigului salarial, iar sporurile nu vor mai constitui formula prin care unii bugetari își îmbogățesc, în mod inechitabil, câștigurile”, a declarat, la finalul ședinței de guvern, premierul Emil Boc.
Guvernul va elabora legea unică a salarizării până la 30 iunie 2009, iar negocierile se vor face cu partenerii sociali.
Pentru a grăbi adoptarea acestui act normativ, Guvernul nu exclude posibilitatea de a-și asuma răspunderea politică în fața Parlamentului.
Cele 6 principii ale legii salarizării unice:
1 Va exista o lege unică a salarizării tuturor persoanelor plătite din bani publici, inspirată din legile europene. „Nu vor mai exista legi sectoriale, ce au creat sisteme privilegiate pentru unii funcționari”, promite premierul Boc.
2 Raportul dintre salariul minim de bază și salariul maxim de bază va fi de 1 la 15. „Acum avem un raport de 1 la 70, iar în unele situații, de chiar 1 la 100, existând discrepanțe uriașe între salariați”, a explicat șeful Executivului.
3 Prin noul act normativ, nicio persoană nu va înregistra o diminuare a salariului. „Salariile mari vor fi înghețate, iar cele de la baza piramidei vor avea creșteri accelerate. Pentru unele categorii de bugetari, creșterea va fi mică sau deloc”, a precizat premierul, referindu-se la bugetarii cu cele mai mari salarii.
4 Salariul de bază va fi elementul esențial al câștigului salarial, iar sporurile înglobate în salariu nu vor reprezenta mai mult de 30% din acesta.
5 Noul sistem de salarizare va fi implementat pe o perioadă de trei ani, până în 2012, astfel încât să se poată face ajustarea de 1 la 15.
6. 30 iunie 2009 este termenul-limită de elaborare a proiectului de lege, de către Guvern.
Exemplu de calcul:
Raportul dintre minimul și maximul salarial va fi de 1 la 15. Ceea ce înseamnă că, dacă minimul pe economie va fi de 700 de lei, maximul unui bugetar nu va putea trece de 10.500 de lei.
Salariile medii ale bugetarilor, în anul 2008
Înalta Curte de Casație și Justiție 2.697 euro/lună, Consiliul Concurenței 2.333 euro/lună, Curtea de Conturi 2.061 euro/lună, Consiliul Superior al Magistraturii 2.638 euro/lună, Ministerul Dezvoltării 2.223 euro/lună, Oficiul pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor 1.864 euro/lună, Ministerul Afacerilor Externe 2.009 euro/lună, Senatul României 1.742 euro/lună, Camera Deputaților 1.670 euro/lună, Ministerul Justiției 1.701 euro/lună, Ministerul Sănătății 634 euro/lună, Ministerul Educației 676 euro/lună, Ministerul Economiei 619 euro/lună
Sindicatele contestă echivalările anunțate de Executiv
“Noi nu suntem de acord cu raportul de 1 la 15 dintre salariul minim și cel maxim. Asta înseamnă că în cazul în care salariul minim e de 600 lei, cel maxim va fi de 9.000 lei, ceea ce înseamnă o diferență mare”.
“Un profesor de gradul l trebuie să fie echivalentul cel puțin al unui maior. La negocieri noi nu am fost de acord cu această echivalare, dar ei au introdus-o în Guvern ca și când noi am fi fost de acord”.
“Guvernul ar trebui să discute foarte clar compararea funcțiilor. Principiile astea propuse de ei sunt niște generalități știute de toată lumea. Noi vrem să știm cum se echivalează funcțiile”, a ”Sindicaliștii din Educație nu vor fi de acord cu o lege de salarizare unică până nu vor fi puse în discuție toate funcțiile, de la portar de institut până la președinte.”
Nici funcționarii publici nu sunt de acord cu raportul de 1 la 15 dintre salariul minim și cel maxim. Ei spun că echivalările prezentate ieri de Guvern nu au fost negociate ca definitive, ci numai ca variantă de lucru. “Oricum raportul de 1 la 15 nu este normal. Nicăieri în statele europene nu există un raport mai mare de 1 la 5”, spune Răzvan Bordeanu, vicepreședintele Alianței Naționale a Bugetarilor.
(Informații preluate din ziarul ”Adevărul”, 23.04.2009, Andreea Ofițeru, Cosmina Croitoru)
IX. Alte informații
Joi, 30 aprilie a.c., va avea loc ședința comună a Birourilor Executive ale celor patru federații sindicale din învățământ. Se vor discuta aspecte legate de conflictul de muncă și armonizarea acțiunilor de protest.
În cursul săptămânii următoare se așteaptă cea de-a a două întâlnire cu Președintele Băsescu pentru clarificarea unor probleme legate de descentralizare și proiectul pachetului legislativ al educației.
Vom reveni cu amănunte.
Cu deosebită considerație,
Președinte,
Paul Rusu