Întâlnire cu ministrul educației Daniel Petru Funeriu
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
9.7.2010
Data ultimei actualizări:
21.11.2024
Numărul de vizualizări:
1774
În data de 8 iulie 2010, la sediul M.E.C.T.S, a avut loc o întâlnire a Biroului Executiv al Federației Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” cu ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului domnul Daniel Petru Funeriu; la discuții domnul ministru a fost asistat și de doamna secretar de stat Oana Badea și de directori/directori generali din cadrul ministerului (Corina Marin, Gabriel Liviu Ispas etc.).
Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” a depus un material în 5 puncte (adresa federației nr. 931/07.07.2010), solicitând precizări pentru fiecare problemă supusă atenției.
În cele ce urmează, prezentăm citate din materialul respectiv și răspunsul punctual al ministrului educației la fiecare dintre problemele sesizate.
„I. Referitor la problema calculului indemnizației de concediu de odihnă, ca urmare a apariției Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, facem următoarele precizări:
ACTUL NORMATIV ÎN CAUZĂ NU ÎNFLUENȚEAZĂ ÎN MINUS CUANTUMUL INDEMNIZAȚIEI DE CONCEDIU PENTRU ACELE PERSOANE CARE INTRĂ ÎN CONCEDIU LEGAL DE ODIHNĂ ÎN LUNA IULIE. Aceasta deoarece:
1. Legea nr. 118/2010 prevede, la art. 1, că: „(1) Cuantumul brut al salariilor/soldelor/indemnizațiilor lunare de încadrare, inclusiv sporuri, indemnizații și alte drepturi salariale, precum și alte drepturi în lei sau în valută, stabilite în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2010 privind unele măsuri de reîncadrare în funcții a unor categorii de personal din sectorul bugetar și stabilirea salariilor acestora, precum și alte măsuri în domeniul bugetar, se diminuează cu 25%. (2) În situația în care, din aplicarea prevederilor alin.(1), rezultă o valoare mai mică decât valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, suma care se acordă este de 600 lei.”
La art. 4 din lege se dispune: „Prevederile art. 1 – 3 se aplică începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi.”
În primul rând, subliniem faptul că art. 1 alin. (1) face referire la SALARII, solde și indemnizații lunare de încadrare, iar NU la INDEMNIZAȚIA DE CONCEDIU.
În plus, legea în cauză A INTRAT ÎN VIGOARE la 3 zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, respectiv la data de 3 iulie 2010 (fiind publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441/30.06.2010).
Mai mult, dispozițiile art. 1 din Codul civil și art. 15 alin. (2) din Constituție consacră PRINCIPIUL NERETROACTIVITĂȚII LEGII.
Concluzia: Legea nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar a intrat în vigoare la 3 zile de la publicare, deci în data de 3 iulie 2010 și își produce efectele numai pentru viitor. În consecință, diminuarea cu 25% a salariilor (nu a indemnizațiilor de concediu) operează abia din data de 3 iulie 2010.
2. Art. 145 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare, prevede următoarele: „(1) Pentru perioada concediului de odihnă salariatul beneficiază de o indemnizație de concediu, care nu poate fi mai mică decât salariul de bază, indemnizațiile și sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectivă, prevăzute în contractul individual de muncă. (nu poate fi mai mică, dar poate fi mai mare – n.a.)
(2) Indemnizația de concediu de odihnă reprezintă media zilnică a drepturilor salariale prevăzute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei în care este efectuat concediul, multiplicată cu numărul de zile de concediu.
(3) Indemnizația de concediu de odihnă se plătește de către angajator cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de plecarea în concediu.”
Concluzia: indemnizația de concediu de odihnă pentru salariații care intră în concediu de odihnă în luna IULIE se calculează raportat la drepturile salariale din lunile IUNIE, MAI și APRILIE 2010, când salariul nu a fost diminuat.
3. Legea nr. 53/2003 – Codul muncii este act normativ cu forță juridică superioară oricărei hotărâri de Guvern sau ordin de ministru, astfel că se aplică cu prioritate.
În aceste condiții, invocarea O.M.E.N. nr. 3251/12.02.1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind efectuarea concediului de odihnă al personalului didactic din învățământ, emise în aplicarea art. 103 din Legea nr. 128/1997 și a Hotărârii Guvernului nr. 250/1992, republicată și a Hotărârii Guvernului nr. 2501992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitățile bugetare, republicată, este irelevantă și lipsită de suport, cu atât mai mult cu cât Codul muncii este ULTERIOR celor două acte menționate.
4. Indemnizația de concediu trebuia plătită salariatului cu 10 zile înainte de plecarea în concediu (conform art. 29 alin. 4 din contractul colectiv de muncă la nivel de ramură) sau, în cel mai rău caz, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de plecarea în concediu (conform art. 145 alin. 3 din Codul muncii).
Față de aspectele prezentate la pct. 1 – 4, rezultă fără putință de tăgadă că indemnizația de concediu pentru salariații care intră în concediu de odihnă în luna IULIE se calculează raportat la drepturile salariale din lunile IUNIE, MAI și APRILIE 2010 și NU INTRĂ SUB INCIDENȚA DIMINUĂRII REGLEMENTATE DE ART. 1 din Legea nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar.
În aceste condiții, vă adresăm respectuoasa rugăminte de a proceda în regim de urgență la emiterea unei circulare în teritoriu în sensul întocmirii statelor de plată pentru indemnizația de concediu pentru salariații care intră în concediu legal de odihnă în luna iulie 2010 fără niciun fel de diminuări, conform celor de mai sus.”
Facem precizarea că această problemă a fost sesizată atât M.E.C.T.S., cât și M.M.F.P.S., prin adresele F.S.I. „SPIRU HARET” nr. 901/01.07.2010 (înregistrată la M.E.C.T.S. cu nr. 11910F/01.07.2010), respectiv 913/01.07.2010 (înregistrată la M.M.F.P.S. cu nr. 71/01.07.2010).
Răspuns Ministru: nu i-a putut convinge pe reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice să fie de acord cu plata integrală a indemnizației de concediu. În măsura în care federația noastră va obține o întâlnire la vârf cu reprezentanții M.M.F.P.S. și M.F.P., domnul Daniel Petru Funeriu va participa și va susține punctul de vedere al F.S.I. „SPIRU HARET”, astfel cum a fost prezentat mai sus.
În plus, reprezentanții F.S.I. „SPIRU HARET” au solicitat și în mod oficial în cadrul Comisiei de Dialog Social din cursul zilei de astăzi, 08.07.2010, o întâlnire cu reprezentanții M.M.F.P.S. și M.F.P. pe această problemă.
„II. Referitor la durata concediului de odihnă al personalului didactic auxiliar și nedidactic:
Există situații în care contractele colective de muncă de la nivelul inspectoratelor școlare au expirat.
Față de această situație, în conformitate cu dispozițiile art. 11 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 5 alin. (1) din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Învățământ (înregistrat la M.M.F.E.S. cu nr. 596/15/12.11.2007), pentru toți salariații din învățământ sunt aplicabile dispozițiile contractului colectiv de muncă la nivel de ramură.
În aceste condiții, în materia concediului de odihnă pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic din municipiul București sunt aplicabile prevederile art. 29 alin. (1) teza a II-a din C.C.M.U.N.R.I., potrivit cărora:
„Pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic concediul de odihnă se acordă în funcție de vechimea în muncă, astfel:
- până la 5 ani vechime – 21 de zile lucrătoare;
- între 5 și 15 ani vechime – 24 de zile lucrătoare;
- peste 15 ani vechime – 28 de zile lucrătoare.”
În egală măsură, personalul didactic auxiliar beneficiază și de un concediu de odihnă suplimentar, conform art. 29 alin. (6) din același C.C.M.U.N.R.I.: „Personalul didactic auxiliar beneficiază de un concediu de odihnă suplimentar între 5 și 10 zile lucrătoare, potrivit legii.” Durata efectivă a concediului de odihnă suplimentar urmează a fi stabilită de consiliul de administrație al unității de învățământ.
În consecință, față de problemele întâmpinate la nivelul unor inspectorate școlare și al unor unități de învățământ (datorită refuzului persoanelor responsabile de a face aplicarea dispozițiilor mai sus citate), vă adresăm rugămintea de a transmite, de urgență, o circulară către toate inspectoratele școlare privind calculul numărului de zile de concediu de odihnă pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic prin aplicarea dispozițiilor contractului colectiv de muncă la nivel de ramură, în situația în care nu există contract colectiv de muncă la nivel de inspectorat școlar.
În ceea ce privește aplicabilitatea și obligativitatea contractelor colective de muncă, vă rugăm să aveți în vedere și principiul garantat de art. 41 alin. (5) din Constituția României, potrivit căruia: „dreptul la negocieri colective în materie de muncă și caracterul obligatoriu al convențiilor colective sunt garantate”. În sensul obligativității clauzelor contractelor colective de muncă este inclusiv practica Înaltei Curți de Casație și Justiție – Secția Contencios Administrativ și Fiscal: prin Deciziile civile nr. 3201/25.06.2008 (dosar nr. 10678/2/2006) și nr. 260/24.01.2008 (dosar nr. 605/2/2007), s-a pronunțat în sensul anulării art. 1 alin. (3) din H.G. nr. 1221/2006 tocmai pe considerentul că încălcau dispozițiile art. 36 alin. (1) lit. i) din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Învățământ; de asemenea, prin Decizia nr. 3126/05.06.2009 (dosar nr. 2900/2/2009), Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția Contencios Administrativ și Fiscal s-a pronunțat în sensul respingerii recursului declarat de Guvernul României împotriva sentinței Curții de Apel București nr. 2843/28.10.2008, prin care s-a anulat art. 1 alin. (3) din H.G. nr. 297/2008 tot pe considerentul că încălcau dispozițiile Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Învățământ.”
Răspuns Ministru: va da o dispoziție în sensul celor solicitate și susținute de F.S.I. „SPIRU HARET”.
„III. Referitor la aplicarea Legii-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice nr. 330/2009, revenim cu o problemă sesizată de federația noastră, în scris, instituției pe care o conduceți, încă din luna martie 2010:
Astfel, la art. 3 din Anexa nr. II la Legea-cadru nr. 330/2009, se stipulează:
„(1) În raport de condițiile în care se desfășoară activitatea pot fi acordate personalului salarizat potrivit anexelor nr. II/1.1 – I/14, cu respectarea prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri:
a) pentru condiții periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;
b) pentru condiții grele de muncă, un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;
c) personalul care lucrează, potrivit contractului individual de muncă, în zone izolate sau unde atragerea personalului se face cu greutate beneficiază de un spor de până la 20% din salariul de bază.
(2) Locurile de muncă, categoriile de personal, mărimea concretă a sporurilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), precum și condițiile de acoradre a acestora se stabilesc prin regulament de către ordonatorul principal de credite, cu consultarea sindicatelor sau, după caz, a reprezentanților salariaților, care se aprobă prin hotărâre de Guvern.”
În plus, la pct. 17 din Anexa nr. II.1.4 se prevede:
„17. În raport cu condițiile în care se desfășoară activitatea, pot fi acordate personalului salarizat, cu respectarea prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri:
a) pentru condiții periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;
b) pentru condiții grele de muncă, un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective.
Locurile de muncă, categoriile de personal, mărimea concretă a sporurilor, precum și condițiile de acordare a acestora se stabilesc prin regulament de către ordonatorul principal de credite, cu consultarea sindicatelor și cu avizul comun al Ministerului Finanțelor Publice și al Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.”
După cum, desigur, cunoașteți, personalul din învățământ a beneficiat de sporurile mai sus menționate, acestea fiind negociate prin contractele colective de muncă, în baza dispozițiilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 privind salarizarea personalului din unitățile bugetare, cu modificările și completările ulterioare (abrogat cu începere de la 01.01.2010 prin efectul Legii nr. 330/2009) și acordate inclusiv în luna decembrie 2009. În prezent, aceste drepturi nu se mai acordă și nici nu s-au acordat plăți compensatorii salariaților pentru pierderile suferite, cu încălcarea dispozițiilor art. 3 lit. c) și art. 30 alin. (5) din Legea-cadru nr. 330/2009 și ale art. 6 alin. (1) din O.U.G. nr. 1/2010.
Față de situația prezentată,
Având în vedere dispozițiile art. 3 alin. (2) din Anexa nr. II la Legea-cadru nr. 330/2009, precum și cele ale pct. 17 teza finală din Anexa nr. II.1.4 – mai sus citate,
Ținând cont de atribuțiile M.E.C.T.S. – așa cum sunt acestea detaliate la art. 141 din Legea învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare și la art. 4 din H.G. nr. 81/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului,
Luând în considerare și faptul că alte ministere au emis Regulamentul prevăzut de Legea-cadru nr. 330/2009 (a se vedea în acest sens Ordinul ministrul sănătății nr. 547/26.05.2010 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea sporurilor la salariile de bază, în conformitate cu prevederile notei din anexa nr. II/2 la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370/04.IV.2010),
Vă adresăm respectuoasa rugăminte de a proceda la convocarea, în regim de urgență, a organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură, în vederea negocierii Regulamentului prevăzut de art. 3 alin. (2) din Anexa nr. II și de pct. 17 teza finală din Anexa nr. II.1.4 la Legea nr. 330/2009.
Vă rugăm totodată să ne informați, într-un termen cât mai scurt cu privire la decizia dumneavoastră (de a ne convoca sau nu la negocieri pe această temă), pentru a ne putea informa membrii de sindicat.”
Răspuns Ministru: în perioada următoare se va elabora un proiect, care va fi transmis și federațiilor sindicale spre consultare și vor avea loc negocieri.
„IV. Tot cu privire la aplicarea Legii-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice nr. 330/2009, vă supunem atenției problema evaluării personalului didactic auxiliar și nedidactic:
Astfel, până la intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 330/2009, în ceea ce privește evaluarea personalului contractual din sectorul bugetar (învățământ, sănătate etc.), s-a făcut aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 749/1998 privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea normelor de evaluare a performanțelor profesionale individuale și de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de bază între limite, cu modificările ulterioare.
Începând cu data de 1 ianuarie 2010, H.G. nr. 749/1998, cu modificările ulterioare, a fost abrogată expres prin art. 48 alin. (1) pct. 34 din Legea-cadru nr. 330/2009 (împreună cu alte hotărâri de Guvern având același obiect de reglementare).
Consecința: în prezent există un vid legislativ în ceea ce privește evaluarea personalului didactic auxiliar și nedidactic.
Acest vid legislativ poate fi acoperit prin emiterea unei hotărâri de Guvern, în temeiul prevederilor Legii nr. 330/2009, privitoare la evaluarea personalului din învățământ. Un exemplu în acest sens (tot din sănătate) îl constituie Hotărârea Guvernului nr. 497/2010 privind aprobarea Regulamentului de organizare și desfășurare a concursului și a examenului pentru ocuparea posturilor vacante și temporar vacante, precum și stabilirea criteriilor de evaluare a performanțelor profesionale individuale la promovare prin examen a personalului contractual din sistemul sanitar (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419/23.IV.2010).
În aceste condiții, vă adresăm respectuoasa rugăminte de a proceda la convocarea, în regim de urgență, a organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură, în vederea negocierii Regulamentului menționat, ce urmează a fi înaintat Guvernului spre aprobare.”
Răspuns Ministru: În perioada următoare se va elabora un proiect, care va fi transmis și federațiilor sindicale spre consultare și vor avea loc negocieri.
V. În egală măsură, față de recentele informații apărute în mass-media, vă rugăm să ne precizați expres dacă, la nivelul M.E.C.T.S. se au în vedere reduceri suplimentare de posturi. În măsura în care răspunsul este afirmativ, dorim să aflăm informații concrete privind data operării acestor reduceri, numărul posturilor vizate, tipul acestora, criteriile avute în vedere și momentul în care intenționați să chemați la negocieri, pe aceste aspecte, federațiile sindicale reprezentative din învățământ.
Răspuns Ministru: Nu se preconizează alte disponibilizări, în plus față de cele prevăzute de O.U.G. 114/2009, care deja s-au operat peste tot, prin comasări de unități de învățământ.