Demersuri sindicale
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
15.4.2009
Data ultimei actualizări:
18.04.2025
Numărul de vizualizări:
1903
În perioada 8–14 aprilie 2009, reprezentanții
Federației Sindicatelor din
Învățământ ,,SPIRU HARET'' au
participat la o serie de întâlniri deosebit de
importante, pe care le prezentăm detaliat în
cele ce urmează.
I. 8 aprilie 2009: F.S.I. ,,SPIRU HARET'' și
F.S.L.I. au fost invitate la o discuție pe teme de
descentralizare la sediul P.S.D. Au participat la
întrunire: domnul Gheorghe Isvoranu, domnul
Marius Ovidiu Nistor și domnul Tudor Spiridon
(F.S.I. ,,SPIRU HARET''); domnul Aurel Cornea, domnul
Simion Hăncescu și domnul Liviu Marian Pop
(F.S.L.I.); domnul Mircea Geoană, doamna Ecaterina
Andronescu, domnul Daniel Marian Vanghelie, Liviu Dragnea
și Dragoș Florescu (P.S.D.).
Reprezentanții federației noastre au prezentat
riscurile unei descentralizări sălbatice pentru
sistemul de învățământ
preuniversitar și au precizat faptul că
membrii de sindicat nu sunt de acord cu modul de
în care coaliția aflată la guvernare
intenționează să realizeze procesul de
descentralizare, ceea ce va avea consecințe
dezastruoase (pierderea titularizării în
sistem, școala și salariații săi
la discreția autorităților locale,
externalizarea tuturor serviciilor, manager – nu
neapărat cadru didactic – numit de primar,
administrator financiar în subordinea primăriei,
politizarea excesivă a sistemului etc.). În
egală măsură, au făcut o trecere
în revistă a aspectelor desprinse din
materialele prezentate cu ocazia întrunirii
de la M.A.I. din data de 18.03.2009, din propunerile
reprezentanților structurilor asociative ale
administrației publice locale și din
luările de poziție ale participanților
la întrunire, probleme detaliate pe larg în
Informarea privind descentralizarea (nr. 624/19.03.2009),
postată pe site-ul federației noastre.
Reprezentanții P.S.D. s-au arătat receptivi
la problemele sesizate de reprezentanții sindicali.
Din modul în care s-au derulat discuțiile, a
rezultat că reprezentanții P.S.D.:
- nu (mai) susțin numirea directorului de
către primar, pentru că aceasta nu ar
face decât să genereze probleme suplimentare;
- susțin titularizarea în sistemul de
învățământ, în
condițiile unui concurs organizat la nivel local;
- nu se (mai) cramponează de ,,sfânta treime''
în ceea ce privește componența consiliului
de administrație al unității de
învățământ – important
este să existe măcar un reprezentant al
autorităților locale în consiliu,
care poate fi desemnat chiar din rândul cadrelor
didactice din unitate;
- nu (mai) doresc preluarea administratorilor
financiari; nu (mai) intenționează
externalizarea serviciilor prestate de personalul
didactic auxiliar și nedidactic;
- sunt de acord ca Ministerul Educației,
Cercetării și Inovării, prin
inspectoratele școlare, să se ocupe
în continuare de politicile educaționale;
- doresc ca numirea inspectorului școlar
general să se facă cu avizul
președintelui consiliului județean,
iar nu cu avizul prefectului;
- sunt de acord că pachetul legislativ
privind descentralizarea nu se poate finaliza
în șase luni.
Față de declarațiile făcute
de domnul deputat Cătălin Croitoru în
data de 13 aprilie 2009 la postul de televiziune
Antena 3 (cum că F.S.I. ,,SPIRU HARET'' și
F.S.L.I. ar fi fost de acord cu aplicarea
creșterilor salariale reglementate de
Legea nr. 221/2008 de la data de 1 ianuarie
2010), dorim să subliniem faptul că
nici un moment la întâlnirea cu
reprezentanții P.S.D. nu s-a discutat
despre aplicarea Legii nr. 221/2008 de la data
de 1 ianuarie 2010; din contră
reprezentanții federațiilor
sindicale prezente au reiterat solicitările
noastre privind aplicarea în integralitate
a Legii nr. 221/2008 – sens în care au fost
și toate declarațiile date de
reprezentanții noștri.
II. 9 aprilie 2009: Biroul Executiv al F.S.I.
,,SPIRU HARET'' s-a întâlnit cu primarul
municipiului Pitești – domnul Tudor Pendiuc
(președinte executiv al Asociației
Primarilor de Municipii și membru al comitetului
interministerial de elaborare a pachetului legislativ
pe probleme de descentralizare).
Ca și la întâlnirea din seara
precedentă, reprezentanții federației
noastre au procedat și de această dată
la prezentarea problemelor relevante în materie
de descentralizare (riscuri, efecte etc.).
Domnul Tudor Pendiuc a precizat următoarele:
- există descentralizare în
învățământul preuniversitar,
trebuie numai eliminate unele neconcordanțe legislative;
- resursa umană și curriculumul nu sunt de
competența consiliului local, ci a ministerului
de resort și a inspectoratelor școlare;
- în opinia sa, singura problemă reală
o reprezintă gestionarea resurselor financiare
(cineș, cumș);
- susține titularizarea în sistem;
- este necesară depolitizarea școlii,
în scopul profesionalizării;
- pachetul legislativ privind descentralizarea
nu se poate finaliza în șase luni.
III. 13 aprilie 2009: la Palatul Cotroceni,
a avut loc mult-așteptata întâlnire
a federațiilor sindicale din
învățământ cu
Președintele Traian Băsescu.
La discuții au participat: domnul
Președinte Traian Băsescu,
doamna ministru Ecaterina Andronescu,
domnul consilier Cristian Preda, domnul
Gheorghe Isvoranu și domnul Marius
Ovidiu Nistor (F.S.I. ,,SPIRU HARET''), domnul
Aurel Cornea și Simion Hancescu (F.S.L.I.),
domnul Constantin Ciosu și domnul Teodor
Fârțonea (F.E.N.), domnul Răzvan
Bobulescu și domnul Anton Hadăr
(F.N.S. ,,Alma Mater'').
Discursul Președintelui s-a axat pe:
1. faptul că nu s-a putut ține de
cuvânt în ceea ce privește
creșterile salariale; în consecință,
a solicitat federațiilor să se pronunțe
dacă își mai mențin sau nu
semnăturile pe Pactul Național pentru
Educație și pe Strategia privind educația;
2. faptul că învățământul
are nevoie de o reformă rapidă, care să
includă o reformă curriculară, cu
reducerea numărului de ore; pentru aceasta,
în prezent este în curs de elaborare un
pachet legislativ, care va fi gata în două
săptămâni; pachetul este elaborat
exclusiv de o comisie constituită la Palatul
Cotroceni, condusă de domnul Mircea Miclea
(!!!!șșșșș) – reforma educației este o
condiție impusă de Fondul Monetar
Internațional (!!!!șșșșș);
3. faptul că dorește descentralizarea
sistemului de învățământ
preuniversitar;
4. faptul că dorește ca legea unică
de salarizare să apară până la
sfârșitul anului 2009 – de asemenea
condiție impusă de Fondul Monetar
Internațional.
În cele ce urmează, vom prezenta
pozițiile celor patru federații
sindicale reprezentative pe fiecare dintre
cele 4 mari probleme:
1. F.S.L.I. + F.E.N. + F.N.S.A.M.: au precizat
că nu denunță nici Pactul, nici
Strategia.
F.S.I. ,,SPIRU HARET'':
- nu denunțăm Pactul, pentru că
nici nu l-am semnat; oricum el nu este fezabil
și a fost încălcat de numeroase
ori de la semnarea sa până în
prezent, prin rectificările negative ale
bugetului educației;
- în ceea ce privește Strategia,
reprezentanții noștri au precizat
că doresc denunțarea Strategiei
(deoarece: Guvernul nu și-a repectat
niciunul dintre angajamentele asumate; toate
măsurile luate de actualul Guvern au fost
contrare spiritului și angajamentelor din
Strategie), însă o asemenea decizie
nu poate fi luată decât de organele
de conducere colectivă ale federației.
2. F.S.L.I. + F.E.N. + F.N.S.A.M.: au precizat
că doresc reforma rapidă a sistemului
de învățământ.
F.S.I. ,,SPIRU HARET'':
- este anormal ca pachetul legislativ pentru
educație să fie elaborat la Cotroceni,
cu ignorarea totală a ministerului de resort
(de altfel, ministrul educației a aflat abia
cu ocazia respectivei înâlniri că
este în lucru pachetul legislativ) și
a partenerilor sociali;
- în elaborarea pachetului legislativ, trebuie
pornit de la materialul care există deja, care
trebuie corectat (poziție la care s-au raliat
și reprezentanții F.S.L.I);
- nu se poate pune problema unui pachet legislativ
care să reformeze sistemul, dacă nu
există și resursele financiare
necesare în acest sens;
- resursa umană și motivarea acesteia
sunt esențiale pentru orice proces de reformă;
- orice intenție de reformă este sortită
eșecului, pentru că
învățământul a fost lovit
în plin de măsurile luate de coaliția
aflată la guvernare în ultimele luni;
- nu este adevărat că Fondul Monetar
Internațional a cerut o reformă a
sistemului educațional.
3. F.S.I. ,,SPIRU HARET'':
- descentralizarea nu trebuie privită separat,
ca un scop în sine, ci în cadrul unei reforme
reale a sistemului de învățământ
preuniversitar;
- învățământul este deja
descentralizat, chiar mai mult decât în
alte state;
- în condițiile actuale – de criză
economică și subfinanțare – eșecul
procesului de descentralizare este garantat;
- suntem împotriva descentralizării, așa
cum se preconizează ea (Președintele a precizat
că se aștepta la o asemenea poziție din
partea federației noastre).
F.S.L.I.: s-a raliat la poziția noastră;
F.E.N.: susține în totalitate poziția
prezidențială;
F.N.S.A.M.: descentralizarea
învățământului preuniversitar
nu este o problemă care să îi privească.
4. F.S.L.I.: discuțiile pe legea salarizării
au fost blocate de confederațiile sindicale pentru
că Ministerul Justiției, Ministerul
Administrației și Internelor și
Ministerul Apărării nu au vrut să
ofere nici un fel de informații privind salarizarea
din sistemele respective și nici nu au participat
la discuții, pe motiv că au legi speciale de
salarizare (la acest punct, domnul Președinte a
spus că va face demersuri la cele trei ministere
pentru o mai mare transparență);
F.S.I. ,,SPIRU HARET'':
- nu suntem de acord cu o lege unică doar pentru
unele domenii bugetare; legea unică trebuie să
cuprindă întregul sistem bugetar;
- nici în acest caz, Fondul Monetar Internațional
nu a impus o lege unică de salarizare.
Concluzia reprezentanților F.S.I. ,,SPIRU HARET'',
comunicată Președintelui: de la alegerile
parlamentare și până în prezent,
sistemul de învățământ a fost
lovit de fiecare decizie a Guvernului – neaplicarea
Legii nr. 221/2008, reducerea posturilor prin
modificarea planurilor-cadru; plafonarea sporurilor
și înghețarea salariilor; rectificarea
negativă a bugetului educației, cu efecte
asupra investițiilor și resursei umane.
În aceste condiții, orice încercare
de reformă / descentralizare în condițiile
actuale (de subfinanțare acută și
criză economică) nu va fi susținută d
e salariații din sistem; de altfel, din rezultatele
referendum-ului, centralizate până în
prezent, reiese clar că membrii de sindicat sunt
pentru organizarea unor acțiuni de protest.
În final, s-a stabilit ca o nouă
întâlnire să aibă loc
până la sfârșitul lunii aprilie.
IV. 14 aprilie 2009: la sediul Ministerului
Educației, Cercetării și
Inovării, a avut loc un seminar, la
care au participat experți ai Băncii
Mondiale, ai M.E.C.I. și ai federațiilor
sindicale. Din partea federației noastre au
participat Gheorghe Isvoranu, Marius Ovidiu Nistor,
Tudor Spiridon, Paul Rusu, Ionel Barbu și Valeriu Partene.
Tema discuțiilor a fost descentralizarea.
Cu această ocazie am aflat o serie de informații
deosebit de importante, pe care vi le vom prezenta în
cele ce urmează.
În primul rând, experții Băncii
au prezentat exemple de descentralizare a
învățământului din
state ca Olanda, Finlanda și Marea Britanie,
precizând însă faptul că procesul
de descentralizare a început în anul 1917
și continuă și în prezent pe anumite
componente, chiar dacă s-a apropiat de finalizare
în anii ’90. Reprezentanții F.S.I. ,,SPIRU
HARET'' au apreciat că aceste exemple nu sunt
relevante în condițiile în care statele
respective alocă cel mai mare procent din PIB pentru
educație.
Experții au precizat și faptul că, în
statele de origine latină, sistemul de
învățământ este mult mai
centralizat; în schimb, în România,
învățământul este mult mai
descentralizat, chiar decât în statele cu
tradiție. În plus, experții au precizat
în mod clar că finanțarea
învățământului este
responsabilitatea Guvernului, care trebuie să
aloce autorităților locale toate sumele
necesare solicitate.
Reprezentanții F.S.I. ,,SPIRU HARET'' au adresat o
serie de întrebări, iar răspunsurile primite
sunt, în opinia noastră, de asemenea foarte
importante. Astfel:
1. Întrebare: Banca Mondială instituie
obligații în sarcina statelor în
materia descentralizăriiș
Răspuns: NU. Banca Mondială, dacă
este întrebată, poate face recomandări
sau poate prezenta informații; în nici un caz
nu impune sau decide.
2. Întrebare: Descentralizarea are ca efect
creșterea calității actului educaționalș
Răspuns: NU. Descentralizarea administrativă
nu duce neapărat la creșterea calității;
din contră, poate genera diferențieri sensibile
între diferite comunități.
3. Întrebare: Descentralizarea trebuie privită
ca un scop în sine sau ca parte a unui pachet de
măsuriș
Răspuns: NU. Descentralizarea nu poate fi un scop
în sine. Nici nu se poate discuta despre
descentralizare în afara unui pachet de
măsuri, de natură să conducă
la o reformă reală.
4. Întrebare: Se poate face descentralizare
în condiții de criză economicăș
Răspuns: NU, doar în condiții de
stabilitate economică și de finanțare
corectă a învățământului.
5. Întrebare: Se poate face finanțare per
capita în condiții de criză economicăș
Răspuns: NU.