La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
O comparație poate nu tocmai reușită ținând seama de ceea ce se întâmplă nu departe de noi, dar totuși poate nimerită dacă este să luăm în calcul ceea ce se întâmplă prin educația românească. Exemplele sunt numeroase și lucrurile se derulează cam de fiecare dată la fel, într-atât că „agresorul” nu este mult prea greu de identificat în chiar instituția care, în principiu, ar ghida și veghea la bunul său mers. Evident, la modul general este vorba despre Ministerul Educației și frecvent de deconcentratele județene, dar la modul particular de indivizii cățărați prin diferitele funcții și mai ales de „voluntarii” dornici să-și demonstreze priceperea în ampla luptă de gherilă.
„Conflictul” care macină educația nu este unul nou, ci unul deja intrat în rutină, fiind declanșat undeva pe la finalul anilor ʼ90, moment începând cu care diferiții diriguitori ai domeniului au dat lovitură după lovitură întru „eradicarea” problemelor. N-a interesat și nu interesează victimele colaterale, dar mai ales „ruinele” lăsate în urmă. Fiindcă doar cu așa ceva am mai putea compara educația românească la momentul prezent: un oraș de mari dimensiuni, distrus în mare parte, dar printre dărâmăturile căruia își continuă existența cei care nu prea au unde să se ducă, în cazul nostru elevi și profesori.
Iar acestea în timp ce luptele continuă, până la absurdul situației în care nu se mai știe cine cu cine se războiește. Desigur, punctual, se poate observa cine sunt agresorii și mai ales care le este ținta. În prezent, de altfel și motivația acestui articol, ultima „operațiune specială” a condus la o modificare a structurii anului școlar. Sau vorba vine, fiindcă în prezent este imposibil să te dumirești cum va arăta viitorul an școlar.
Astfel, au dispărut peste noapte (cel puțin cam așa se văd lucrurile de la „distanță”, fiindcă cele câteva ieșiri pe această temă ale ministrului, incoerente de altfel, plus că s-a mai arătat cu degetul înspre elevi și părinți – altfel, la ordinea zilei astfel de intervenții „profesioniste”, singura noastră mirare fiind că de a această dată nu am avut în discuție și ceva firme sau măcar vreo cameră de comerț), semestrele. Nu că s-ar fi pus ceva în loc. Cel puțin nu în ordinul de ministru, care în conținutul său relevant se reduce la o enumerare alternantă de perioade alocate cursurilor cu vacanțe școlare. „Modulele de învățare” mult trâmbițate s-au pierdut pe drum, deși mult mai de crezut ar fi ideea că habar nu are nimeni cum ar putea fi organizate, așa că au scos un ordin „la plesneală” și mai văd ei până în toamnă cum stau lucrurile.
„Mitraliate” fiind semestrele, au căzut la datorie și tezele, plus alte câteva amănunte, dar s-a obținut o victorie „epocală” prin introducerea unei noi săptămâni de „brambureală” nefinanțată: „Săptămâna verde”. Cerându-ne totuși scuze pentru aprecierea mai puțin academică exprimată precedent de la acei colegi care se dau peste cap, de unii singuri, pentru ca aceste perioade să nu fie doar niște „semi-vacanțe”, apreciem că lucrurile vor sta și cu aceasta așa cum stau cu „Săptămâna altfel”, adică va fi „aprofundată” până la nivel de măiestrie competența „tăierii timpului la câini”.
Și cam asta-i tot (ziua liberă de 5 octombrie, număratul săptămânilor de școală și descentralizarea câtorva posibilități sunt deja cunoscute) ceea ce s-a putut vedea din acest ultim asalt asupra educației. Nu rămâneți perplecși, așa cum am rămas noi, ci încercați să vă puneți imaginația la contribuție. De exemplu, vă puteți gândi la cohorte întregi de veterani, supraviețuitori de prin celelalte lupte (împotriva) educației, înarmați cu tehnică militar-educațională de ultimă oră, care prin „sacrificiul” de care au dat dovadă, au făcut posibilă o astfel de strălucită victorie. Una care, mai mult ca sigur, este doar de etapă, asaltul continuând până va cădea și ultima redută...
Cam asta ar fi! Puțin și aproape fără de conținut? Aveți dreptate, dar degeaba îți înfigi sabia prin paiațele de paie, că aceasta ajunge până în partea cealaltă, dar fără ca înalții specialiști doctele paiațe să pățească ceva. Nu ne putem pune cu astfel de „eroi”, deși poate că s-ar mai fi găsit și alte propuneri pentru a schimba ceva (indiferent ce anume). Oricum, una ne-a plăcut în mod extrem: am putea dedica fiecare săptămână a anului școlar pentru ceva (Săptămâna chiulului, Săptămâna cafelei, Săptămâna mărțișorului, Săptămâna de dinaintea ultimei săptămâni de școală, Săptămâna simulării, Săptămâna de după simulare, Săptămâna balului etc.), fapt care ar rezolva majoritatea problemelor cu care se confruntă educația, ba chiar ne-a putea gândi la victoria finală...
Așadar, până la următoarea victorie/înfrângere (depinde pe unde vă învârtiți și cam ce stofă aveți, , agresor, dar și mai probabil victimă) puteți lectura, dacă nu ați făcut-o deja, ordinul de ministru atașat articolului. Nu vă speriați că acesta este prea scurt și că veți termina mult prea repede. Sunt în curs multe alte „operațiuni speciale”...
P.S.
O „păsărică”, pamfletară de felul său, ne-a șoptit că „marele luptător” al modificării structurii anului școlar (care, dacă este să luăm în calcul modul cum arată potrivit ordinului de ministru, aduce mai mult cu o „curcă beată”) este domnul Radu Szekely, ilustrul specialist în „finlandisme”, dar mai ales eminent „profesionist în ale educației”, chiar dacă CV-ul său arată că singurul său contact veritabil cu educația românească a fost în perioada septembrie 1997 - iunie 2000 (perioadă în care se recunoaște „profesor” , chiar dacă, în mod ciudat, locul de muncă indicat este „Inspectoratul Școlar General al Județului Sibiu”, realizând „predarea la nivel de școala primară, școala gimnazială, școli profesionale și licee serale”). Este „drept”, licența în filologie vine abia prin 1999...
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
O ME nr. 3505/2022
privind structura anului şcolar 2022-2023 |
507.687 | APPLICATION/PDF | 2022-04-05 17:01:08 |