Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
Federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – au declanșat referendum pentru ca, în data de 8 septembrie 2025, începând cu ora 9:00, în toate unitățile de învățământ unde există membri de sindicat ai celor două federații să se boicoteze începerea cursurilor anului școlar 2025-2026.
MOTIVELE PROTESTULUI:
De asemenea, trebuie să ținem cont și de faptul că se pregătește eliminarea titularizării în sistemul de învățământ, măsură care va lovi în toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.
În aceste zile, când – prin Legea nr. 141/2025 – educația este grav afectată de măsuri care aduc prejudicii majore sistemului de învățământ, subminând munca profesorilor, viitorul copiilor și încrederea părinților, este esențial ca, în data de 8 septembrie, membrii de sindicat și toți salariații din educație:
➢ să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026;
➢ să nu desfășoare niciun fel de activități specifice începutului de an școlar: să nu organizeze ședințe cu părinții; să nu participe la ședințele organizate de unitatea de învățământ; să nu ridice/împartă manualele; să nu desfășoare activități cu elevii/preșcolarii etc.;
➢ să poarte însemne distinctive referitoare la protest (banderole, ecusoane etc.);
➢ să participe la acțiunile de protest organizate de federațiile noastre în București sau, după caz, la cele organizate de sindicatele afiliate în municipiile reședință de județ.
Nu putem sta deoparte când respectul față de educație este înlocuit cu dispreț.
Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice, în timp ce în spatele lor se iau decizii care pun în pericol viitorul copiilor noștri.
Adresăm, pe această cale, rugămintea ca părinții și elevii să fie solidari cu acțiunile noastre și să nu participe la activitățile preconizate a se derula pe data de 8 septembrie 2025 la nivelul unităților de învățământ.
Pe 8 septembrie, alegerea este a fiecăruia dintre noi: putem să ne asumăm consecințele boicotării începutului de an școlar și să arătăm că suntem uniți, că nu mai acceptăm jumătăți de măsură și că vrem o educație care să ridice România – nu să o doboare – alegând să fim împreună la Marșul Educației SAU putem sta deoparte (lăsând impresia că suntem mulțumiți și acceptăm necondiționat măsurile dispuse abuziv împotriva învățământului).
Pe 8 septembrie 2025, ieșim în stradă pentru Marșul Educației – un protest al demnității și al responsabilității față de viitorul școlii românești!
Stimați politicieni și reprezentanți ai administrației locale,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional, organizează în data de 8 septembrie 2025, BOICOTAREA începerii anului școlar prin neparticiparea la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026 și la niciun fel de activități specifice începutului de an școlar.
În consecință, pe 8 septembrie, în prima zi de școală, vă solicităm să faceți un gest de decență și respect: EVITAȚI UNITĂȚILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT! Nu participați la festivitățile de deschidere a anului școlar și nu vă asociați cu evenimentele din această zi. Nu sunteți bineveniți!
Atitudinea partidelor din care faceți parte față de educație (prin tăierile bugetare, comasarea școlilor și creșterea normei didactice) a demonstrat o lipsă totală de respect față de revendicările noastre legitime și față de sistemul de învățământ. Măsurile pe care Guvernul le-a promovat sub pretextul „reducerii cheltuielilor bugetare” au avut ca unic scop o politică de austeritate care lovește direct în calitatea actului educațional și în viitorul copiilor.
Voi, politicienii, mai ales în anii electorali, ați transformat școala, dintr-un sanctuar al cunoașterii, într-un subiect de campanie; iar acum, în loc să vă asumați consecințele, doriți să pozați în binefăcători. Sărbătorirea deschiderii anului școlar, alături de profesorii și elevii pe care i-ați ignorat și i-ați umilit, ar fi o ofensă și o ipocrizie de neiertat. În loc să veniți să țineți discursuri goale, vă solicităm să susțineți protestul nostru. Vă cerem să înțelegeți că școala românească este în suferință și că gesturile dumneavoastră de imagine nu își mai au locul într-o zi marcată de o nemulțumire generală.
Știm, sunt primari care au fost alături de școală, care ar merita să fie în față noastră în această zi – primari care au alocat sume importante pentru școlile din localitățile pe care le gestionează. Acestora le mulțumim pentru implicare și sperăm să ne susțină și să ne înțeleagă demersul.
Mesajul zecilor de mii de cadre didactice este:
NU VENIȚI LA FESTIVITĂȚI!
Lăsați cadrele didactice, copiii și părinții să boicoteze prima zi de școală – o zi care, din cauza politicilor partidelor aflate la guvernare, va fi una de luptă, nu de sărbătoare! În acest fel, veți demonstra că ne sunteți alături, în aceste momente în care este în joc viitorul tinerelor generații și al României.
În completarea articolului anterior, „Considerații pe marginea examenelor naționale – 2021”, atașez mai multe materiale și câteva puncte de vedere care ar putea fi utile colegilor și elevilor.
Materiale de sprijin:
- Sinteză pentru materia de bacalaureat la Istorie - clasa a XII-a;
- Rezolvările celor douăzeci de Teste de antrenament, teste publicate de Ministerul Educației și Cercetării pentru Bacalaureatul 2020;
- Rezolvările celor douăsprezece Teste de antrenament, teste publicate de către Ministerul Educației pentru anul 2021, plus subiectul Model postat în luna noiembrie 2020, plus subiectul de Simulare din luna martie 2021.
Considerații
Sinteza nu poate fi parcursă într-o zi sau o săptămână, poate doar ca urmare a studiului Istoriei dintr-un întreg an. Eu, la clasă, cu elevii de la Filologie, am parcurs-o din luna septembrie 2020 până în luna martie 2021, ritmic, oră de oră, săptămână de săptămână, predarea interferând cu evaluarea și notarea pe unități mici de conținut – una-două lecții. Ceea ce nu am trecut în această sinteză este Evoluția instituțiilor statelor medievale românești de-a lungul secolelor XIV-XVIII, dar aceste aspecte se regăsesc în Rezolvări, la cerințele din Eseuri – Subiectul III - care abordează problema în discuție.
Cele douăzeci de rezolvări ale subiectelor Testelor de antrenament 2020 le-am elaborat tot așa, ritmic, pas cu pas. De exemplu, astăzi postam elevilor Testul 1, ei trebuind să îl rezolve în trei-patru zile, până la proxima oră de curs. Dacă aveam oră atunci, rezolvările elevilor le discutam la ora respectivă, față în față sau online. Dacă stabilisem că sunt pe notă, elevii primeau și nota cuvenită. Apoi, în câteva minute, pe grupul de pe WhatsApp primeau și rezolvarea. Urma tema – testul - pentru ora viitoare. și tot așa de-a lungul întregului an școlar. Aveam grijă ca subiectele date spre rezolvare să corespundă etapei parcurgerii conținuturilor – temelor pentru Bacalaureat, astfel dam spre rezolvare doar Subiectul I, sau Subiectul II, sau Eseul de le subiectul III, după caz.
La fel s-a întâmplat și cu Testele de antrenament 2021, doar că aici ele au putut fi date spre rezolvare în integralitatea lor, Ministerul Educației le-a publicat după ce noi parcursesem toată materia.
În final, toate aceste materiale – Sinteze, rezolvări de teste de antrenament 2020 și 2021, plus alte modele de rezolvare, au fost primite de către elevi pe grupul de Whatsapp și pe Classroom. Consider că un elev cu un nivel de inteligență mediu, nici o somitate dar nici un semidoct sau..., cu o reală dorință de a învăța și promova examenul de Bacalaureat poate lua Bacalaureatul la Istorie, cu o notă de minimum 6.00, dacă va citi cu atenție un test și rezolvarea lui, apoi un al doilea test și rezolvarea lui. Va vedea modul de rezolvare, limbajul care trebuie folosit, formulările necesare...
Tot în sprijinul elevilor, pentru a avea succes la bacalaureat, cu ani în urmă, împreună cu regretatul profesor Simion Molnar, și alți colegi de istorie am înregistrat mai multe emisiuni la un post de televiziune, emisiuni care se găsesc ne internet la adresa apirhd.ro Istorie pentru bacalaureat... Și acestea sunt la îndemâna tuturor elevilor dornici să promoveze examenul de bacalaureat.
În încheiere, în legătură cu cerința formulată de reprezentanții organizațiilor de elevi ca absolventul care vrea să depună contestație pentru nota primită inițial, să își vadă lucrarea înainte de a depune contestația, am câteva observații.
Profesorii evaluatori, și la Simulări, și la Examenul de Bacalaureat, și la Olimpiade și la concursurile școlare, corectează niște lucrări secretizate cărora le este arondat un număr de ordine, începând cu nr.1. Ei corectează acele lucrări în ordinea dată – 1,2,3,4,..., și consemnează punctajul acordat într-un borderou, o coală format A4, cu detalieri pe subiecte, subpuncte etc. Apoi, aceste punctaje se trec într-un alt borderou, mai simplificat: de exemplu, la Subiectul I nu mai sunt 8 rubrici ci doar una cu punctajul întregului subiect I. Și tot așa. Apoi, punctajele celor doi corectori se trec pe un borderou separat, consemnându-se și nota finală. Aceste punctaje/note finale se trec apoi, cu roșu și sub semnătură pe lucrare, și se face media finală.
Pe lucrarea de examen, profesorii evaluatori nu fac nicio altă însemnare, nu scriu nimic altceva decât nota și semnătura proprie: nu subliniază, nu taie cuvinte/paragrafe, nu adaugă cuvinte, rezolvări... Nimic din toate acestea.
La Simularea examenului de Bacalaureat, tocmai pentru ca elevii să vadă unde au greșit, unde au întâmpinat probleme – care trebuie/se dorește să fie remediate până la sfârșitul anului școlar - , profesorii evaluatori scriu pe lucrări, taie cuvinte, adaugă rezolvări – toate cu cerneală roșie.
Însă, la proba de Bacalaureat – profesorii corectori n-au voie și nu scriu absolut nimic pe lucrările candidaților, excepție făcând, precum spuneam, nota finală și semnătura.
Așadar, elevii nemulțumiți de nota primită inițial, trebuie să identifice mai întâi care este numărul arondat lucrării lor; apoi să vadă borderourile detaliate pentru a constata ce punctaj au primit la fiecare subpunct, la fiecare cerința. Și abia apoi sunt în cunoștință de cauză pentru a depune contestația.
P.S. Testele de antrenament pentru care am elaborat rezolvările din aceste fișiere le găsiți pe site-ul Ministerului Educației. Și baremele aferente. Baremele sunt foarte importante.
(Autor: prof. Viorel-Gheorghe CIOBANU – Colegiul Național „Decebal” Deva)
Nota:
Articolul complet, cuprinzând și materialele la care se face trimitere, este publicat la rubrica INFORMAȚII UTILE - PUNCTE DE VEDERE.