Sunt deja câteva zile de la debutul anului școlar 2024-2025, marcate acestea în primul rând de pregătirile pentru debutul efectiv al cursurilor, activități cu atât mai intense cu cât data începerii acestora, 9 septembrie, este devansată în raport cu tradiția sistemului educațional românesc. Dar cum ne-am obișnuit de mult cu incapacitatea decidenților de a oferi un cadru de stabilitate școlii românești, fie doar și printr-o structură a anului școlar care să prioritizeze nevoile educaționale, înainte de toate activitatea la catedră, ne vom opri în aceste rânduri nu atât la problemele educației, cât la așteptările care îi marchează debutul.
Desigur, având în vedere cine suntem, vom avea în vedere în primul rând așteptarea relativă la „calendarul” creșterilor salariale obținute în urma grevei generale de anul trecut. Onorată în integralitate până în prezent, creșterea veniturilor în educație presupune însă și o ultimă etapă, care ar trebui să fie onorată în orizontul anului 2025: apariția unei noi legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice și acordarea prin aceasta a salariilor de încadrare negociate în 2023 (diferența dintre salariile aflate în prezent în plată și maximul din viitoarea lege de salarizare).
Creșterilor salariale le urmează, prin impactul major pe care îl pot avea, estimările privind apariția unor noi planuri-cadru, cel puțin pentru învățământul liceal, iar corelat apariția unor noi programe școlare. Deși este greu de spus la acest moment care va fi „paradigma” acestora, mai ales ținând seama de predispoziția decidenților de a asculta mai pe toată lumea cu excepția celor de la catedră, având în vedere unele „scăpări”, este de estimat că ne așteaptă o luptă și în această privință.
Mai mult sau mai puțin vizibilă, dar devenită aproape permanentă, este și „lupta” pentru menținerea titularizării, atacurile la adresa acesteia fiind tot mai frecvente, chiar dacă este unul dintre puținele elemente de stabilitate pentru sistemul educațional românesc.
Am spune însă că ne-am obișnuit cu avalanșa de măsuri „luate după ureche” și că în haosul tot mai accentuat vom face tot ce se poate pentru ca, pe cât se poate, școala să-și vadă de scopul său major. Cu siguranță, definirea acestuia ar putea suscita polemici, dar rămânem convinși că acesta nu poate avea de-a face cu o „stare de bine” care pe zi ce trece aduce tot mai mult cu un „bunul plac” al orișicui...
Deși realitatea nu face decât să ne confirme modul de „operare” al decidenților, un bun exemplu fiind recentele decizii privind derularea examenelor naționale. Probe orale mutate la începutul anului (adică aproximativ două săptămâni în care activitatea școlară curentă va fi bulversată în multe dintre școli), câte o zi liberă după fiecare probă scrisă (într-o perioadă oricum supraaglomerată), vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestațiilor (măsură potențial generatoare a unui volum imens de activitate), sunt câteva exemple, fără a uita de „ajutorul” oferit de justiție în acest sens, ultimul exemplu fiind decizia menținerii notei mai mari în urma unei contestații (ceea ce va îndemna probabil pe fiecare candidat să depună contestație, neavând nimic de pierdut, iar de aici o recorectare a majorității lucrărilor).
În același sens al unui haos tot mai accentuat se înscrie și elaborarea recentă a profilului profesorului și a standardelor didactice (de către o comisie atinsă din plin de o presupusă extincție a celor de la catedră), confundată aceasta cu ideile aruncate prin media cu privire la o salarizare pe criterii de competență. Istericalele generate și mai ales susținute de diferiții actori cu precădere non-educaționali, iar aici ne gândim cu precădere la „sursa ta de informații din domeniul educațional”, dar fără să ignorăm la fel de dezinformatele rețele sociale, s-au dovedit fără acoperire, discuțiile pe această temă între actorii relevanți fiind încă departe de a fi demarat într-un mod cât de cât consistent...
Și am putea continua, dar ne-am învârti, având în minte avalanșa de măsuri preconizate (cam pe câte nu s-a reușit a fi implementate în ultimele trei decenii), în aceleași orizonturi ale nesiguranței... Dar poate că un lucru, prin prisma „festivalului” electoral care ne așteaptă în ultima parte a anului, este sigur: dincolo de „simpatiile” politice, dincolo de „adevărurile” care ne sunt oferite valuri-valuri pe toate canalele posibile și chiar dincolo de idiosincraziile personale, personalul de educație va trebui să meargă la vot și să-și acorde votul cu multă, cu foarte multă chibzuință. În rest, reiterăm urarea unui an școlar plin de satisfacții și împliniri!
Luni, 2 septembrie 2024, de la ora 09:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea I.S.J. Hunedoara au fost prezenți: d-na inspector școlar general Maria Ștefănie, d-na inspector școlar general adjunct Adriana Almășan, d-na inspector școlar general adjunct Zsofia Szasz, d-na contabil șef Mariana Miertoiu, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ: doctor Cecilia Birău - medic șef;
• DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI: Sav Gabriela - șef serviciu și Anca Gârz - inspector;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - CENTRUL DE PREVENIRE, EVALUARE ȘI CONSILIERE ANTIDROG HUNEDORA: Roxana Negrilă - inspector special de prevenire;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE POLIȚIE: comisar șef Corina Sicoe - șef birou siguranță școlară;
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ: locotenent colonel Daniel Alba și locotenent Bianca Negru;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE JANDARMI: maior Silviu Dumitru Ghilă;
• SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE: comisar șef de poliție Marius Popescu;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ÎMPOTRIVA TRAFICULUI DE PERSOANE - CENTRUL REGIONAL ALBA IULIA: comisar șef de poliție Anca Sava.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2024-2025;
- precizări din partea reprezentanților instituțiilor colaboratoare;
2. Prezentarea noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și a Statutului elevului;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- felicitări și mulțumiri pentru o serie de unități școlare;
- îndemnuri mobilizatoare pentru rezolvare problemelor de la începutul anului școlar.
• Reprezentanții instituțiilor colaboratoare:
- prezentarea atribuțiilor instituției;
- precizări specifice domeniului /instituției reprezentate de interes la deschiderea și în timpul anului școlar;
- activități de prevenție;
- activități comune, resurse etc.
• Zsofia Szasz, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări privind bursele școlare;
- prezentarea noutăților apărute în Statutul elevului.
• Luminița Hurgoiu, inspector școlar de specialitate la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea noului ROFUIP.
• Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări specifice domeniului management: componența și funcționarea consiliilor de administrație, mobilitatea personalului didactic de predare, ocuparea posturilor didactice de predare vacantate în timpul anului școlar (metodologie nouă).
• Mariana Miertoiu, contabil șef la I.S.J. HUNEDOARA:
- măsuri impuse de OUG pentru încadrarea în buget;
- activități finanțate de la buget în cadrul programului „Săptămâna verde”.
• Paul Rusu, președinte S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA:
- mesaj/urări la început de an școlar;
- calendarul creșterilor salariale este respectat până în prezent; următoarea etapă 1 ianuarie 2025;
- se lucrează „foarte discret” la noile planuri-cadru și programe școlare; predispoziția decidenților de a asculta pe toată lumea cu excepția celor de la catedră;
- ca în fiecare an, după examenele naționale, societatea civilă este foarte „interesată” de titulatura și salarizarea cadrelor didactice fără o cunoaștere relativă a sistemului educațional;
- avalanșa măsurilor (unii, mai răi decât noi, ar spune „luate după ureche”), modificările permanente ale actelor normative solicită eforturi suplimentare de adaptare, generează oboseală inutilă și împiedică predictibilitatea unor activități.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței. NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Prezentare ROFUIP;
- Prezentare Statutul elevului;
- Prezentare burse școlare 2024-2025;
- Prezentare compartiment management;
- Graficul inspecțiilor;
- Efective de elevi la clasă;
- Fișă monitorizare început de an școlar.
Acestea pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024 .
Marți, 17 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă revizuirea procedurilor operaționale privind efectuarea inspecțiilor școlare și selecția metodiștilor.
2. Se aprobă pensionarea unui cadru didactic în timpul anului școlar.
3. Se aprobă componența comisiei de etică de pe lângă Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, conform deciziei anexate.
4. Se aprobă/reconfirmă componența Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
5. Se acordă aviz proiectului Școlii Gimnaziale „Constantin Daicoviciu” Beriu privind transportul elevilor.
6. Se acordă aviz pentru funcționarea provizorie a unei școli private din Simeria.
7. Se aprobă plata cu ora pentru directorii și directorii adjuncți, conform anexei.
8. Se respinge cererea de transfer a unui elev din clasa a IX-a.
9. Se aprobă statul de funcții al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, valabil de la data de 1 octombrie 2024.
10. Se respinge cererea Fundației pentru tineret Timiș privind încheierea unui parteneriat, referitor la desfășurarea unei acțiuni de educație civică pentru alegeri cu elevii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Vineri, 9 aprilie, începând cu ora 15:00, la sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, s-a derulat, pe durata a aproximativ trei ore, una din etapele campaniei naționale de informare „Vaccinare și testare pentru învățare”. Campania este organizată de Ministerul Educației cu sprijinul Ministerului Sănătății și având ca parteneri inspectoratele școlare, sindicatele din educație, Consiliul Național al Elevilor și Federația Asociațiilor de Părinți.
La evenimentul organizat în sistem hibrid au participat, în principal, inspectori, directori, profesori: 37 dintre aceștia față în față și 145 on line, în sistem videoconferință.
De remarcat din rândul participanților: domnul Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, doamna Oana Adriana Biriș și domnul Széll Lőrincz, subprefecți în cadrul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, domnul Ilie Pârvan și doamna Iolanda Iacob, inspector școlar general, respectiv adjunct, la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, doamna Diana Cremenașiu, medic epidemiolog la Direcția de Sănătate Publică a Județului Hunedoara, domnul Andrei Dinu, președintele al Federației Asociațiilor de Părinți – Filiala Hunedoara, elevul Nicolas Ciubotariu, vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara.
Evident, principala temă de discuție/dezbatere a fost, cum se poate deduce din titlul articolului, campania de informare privind importanța vaccinării anticovid-19, dar au fost abordate și alte teme specifice educației și acestei perioade.
Într-o prezentare cronologică succintă, temele aduse în discuție au fost:
Ilie Pârvan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- deschiderea ședinței, prezentarea invitaților și a subiectului principal al dezbaterii.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- mottoul Ministerului și al acțiunii: „cât mai curând, câți mai mulți, la școală în bănci”;
- prezentare generală a campaniei;
- abordează și alte subiecte: Planul Național de Redresare și Reziliență, digitalizarea educației, Programul național pentru creșe, Programul național „Școala după școală”, planurile cadru.
Diana Cremenașiu, medic epidemiolog la Direcția de Sănătate Publică a Județului Hunedoara:
- prezentare generală a vaccinurilor folosite în România;
- „vaccinurile sunt benefice”;
- recomandarea de vaccinare pentru toate categoriile de vârstă;
- răspuns la întrebarea reprezentantului părinților: testarea elevilor trebuie făcută în condiții de legalitate, cu acordul părinților.
Széll Lőrincz, subprefect la Instituția Prefectului Județul Hunedoara:
- susține vaccinarea; exemplu personal: vaccinat cu Astra-Zeneca.
Dan Motântău, director adjunct la Liceul Tehnologic „Hurmuzescu” Deva:
- importanța vaccinării; scăderea ratei incidenței în țările cu procente mari de vaccinare a populației.
Demeter Sorin, director la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva:
- testarea elevilor este o problemă: există teste, nu există personal de specialitate.
Liga Adrian, director la Liceul cu Program Sportiv „Cetate” Deva:
- costurile generate de testarea sportivilor din loturile de performanță.
Rusu Paul, președinte al Sindicatului Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara:
- susține campania; sindicatele partenere în acest proiect;
- lipsa de informații bazate pe adevărul științific și competența medicală a generat reticență din partea personalului din educație în privința intenției de vaccinare;
- campania de informare trebuia „să se întâmple” mai devreme și să fie urmată de o campanie de vaccinare pe un culoar preferențial pentru personalul din educație înainte de începerea activităților față în față;
- testarea tuturor elevilor și personalului din educație la întoarcerea din vacanța de sărbători;
- disputa dintre Ministerul Educației și Ministerul Sănătății este observabilă și în opinia publică și trezește neîncredere;
- remarcă privind temele secundare aduse în discuție; evidențiază „datoria” Ministerului și a Guvernului față de profesori: două etape de creștere salarială.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- la nivelul M.E. există bune intenții privind salarizare.
Andrei Dinu, președintele al Federației Asociațiilor de Părinți – Filiala Hunedoara:
- personal susține campania și vaccinarea, dar există păreri diferite printre cei pe care îi reprezintă;
- solicită informații privind pregătirea remedială.
Nicolas Ciubotariu, vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara:
- personal susține campania, dar dintr-un sondaj intern rezultă că 58% dintre elevii de liceu nu vor să se vaccineze.
Pe lângă tema principală au fost abordate, la inițiativa moderatorilor, și alte teme.
Mariana Miertoiu, contabil șef la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- precizări privind plata burselor în județul nostru;
- costurile mari pentru testarea elevilor din CSS/LPS-uri;
- decontarea cheltuielilor pentru transportul elevilor.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- legea referitoare la decontarea navetei elevilor are două prevederi inaplicabile; s-au făcut propuneri pentru modificarea ei.
Teodora Vintilă, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, vicepreședinte al Comisie județene pentru evaluarea națională:
- prezintă situația simulării evaluării naționale la nivelul județului nostru.
Gabriela Berbeceanu, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, vicepreședinte al Comisie județene pentru bacalaureat:
- prezintă situația simulării examenului de bacalaureat la nivelul județului nostru.
Anișor Pârvu, director la Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara
Ștefan Bogdan, director la Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad
- prezintă situația simulării bacalaureatului în unitățile conduse; aprecieri, concluzii.
Alexandru Murar, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- prima generație care termină clasa a VIII-a pe noile planuri cadru; cum vor continua?
Iolanda Iacob, inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- informații statistice privind funcționarea unităților școlare din județ în diferite scenarii;
- creșterea calității predării online;
- condiționarea înscrierii profesorilor la gradele didactice de participarea la cursuri serioase.
Ilie Pârvan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- încheierea dezbaterii; mulțumiri participanților.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- mesaj final: „putem să schimbăm lucruri”.
Concluzie: o acțiune care ar putea fi utilă în măsura în care informațiile vor fi diseminate, dar abordarea și a altor teme a „diluat” tema principală și, implicit, scopul principal al evenimentului: promovarea acțiunilor de vaccinare împotriva virusului.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Broșura: Importanța vaccinării anticovid-19 | 2.708.848 | APPLICATION/PDF | 2021-04-09 20:33:46 |