Retrospectivă - drepturi salariale obținute în instanță de S.I.P. Hunedoara
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
3.6.2008
Data ultimei actualizări:
18.04.2025
Numărul de vizualizări:
1928
Cunoaștem cu toții nivelul salarizării
din învățământ. Această
cunoaștere este deținută și de cea
mai mare parte a societății românești,
chiar dacă membrii clasei politice din România
sunt lipsiți de reacție în acest sens.
De asemenea, în primul rând pentru cei care
lucrează în învățământ,
este cunoscut că Statutul personalului didactic, dar
nu numai, acordă o serie de drepturi care, cel
puțin în teorie (se pare că stăm,
mai întotdeauna, foarte bine la teorie) ar fi menite
să sporească veniturile obținute. În
realitate lucrurile nu au stat și nu stau chiar
așa de simplu. Acordate pe hârtie, plata
efectivă a acestor drepturi a fost respinsă
adesea, totodată încercându-se evitarea,
la diferite nivele de responsabilitate punerea în
practică a literei legilor. Ce se putea face în
această situațieș În primul rând,
încercarea unei rezolvări amiabile a problemelor
existente. Cum adesea atitudinea a fost una de nepăsare,
nu mai rămânea decât o singură cale:
acțiunea în justiție.
Utilizarea acestei căi de obținere a drepturilor
salariaților din învățământul
hunedorean a fost inițiată de către S.I.P.
Județul Hunedoara cu mai mulți ani în
urmă, din acel moment fiind inițiate sute de
procese, până în prezent toate
câștigate. Încercăm astfel,
în rândurile următoare, o trecere
în revistă a tuturor acestor procese,
implicit a drepturilor obținute pe această
cale, pe de o parte pentru a sublinia că ,,sindicatul
mai face câte ceva'' (este vorba de un răspuns,
poate puțin malițios, pentru toți cei care
întreabă, cu sau fără rea voință,
,,Dar ce-a făcut sindicatul pentru mineș''),
totodată însă (de fapt, motivația
cea mai importantă a acestor rânduri) de a
semnala, cel puțin în anumite privințe,
colegilor care din diferite motive nu beneficiază
de aceste drepturi, posibilitatea obținerii lor.
1. Schimbarea modul de calcul a salariilor - calculul
spor la spor
Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic
operează cu sintagma ,,salariu de bază'', care,
în funcție de context, dobândește
două conotații, conducând în final
la două noțiuni distincte:
- ,,salariul de bază al funcției didactice'',
care reprezintă salariul de încadrare stabilit,
potrivit legii, pentru fiecare funcție didactică
sau didactică auxiliară, evidențiat prin
coeficienții de multiplicare specifici;
- ,,salariul de bază (al persoanei)'', care se compune
din salariul de bază al funcției + celelalte
sporuri și indemnizații care se includ sau fac
parte, potrivit legii, din salariul de bază (al
persoanei), evidențiate în contractul
individual de muncă.
Pornind de la acest considerent, s-a solicitat ca
sporurile și indemnizațiile pentru care
legea specială (Statutul personalului didactic)
prevede că fac parte sau se includ în salariul
de bază să fie calculate în acest mod,
nefiind necesară o ierarhizare a acestora, având
în vedere și faptul că aceste sporuri
și indemnizații nu se acordă toate
în același timp, ci în funcție
de îndeplinirea anumitor condiții,
menționate expres de Legea nr. 128/1997.
Altfel spus, s-a solicitat includerea gradației
de merit, a salariului de merit, a sporului de stabilitate,
a sporului de suprasolicitare neuropsihică, a
indemnizației de conducere și a indemnizației
pentru educatoare, învățători,
institutori și diriginți în salariul
de bază, devenind astfel bază de calcul
pentru sporuri și alte drepturi care se acordă
în raport cu salariul de bază.
Pe această argumentare au fost inițiate peste
400 de acțiuni în instanță pentru
personalul didactic de predare și didactic auxiliar,
prin sentință judecătorească
obținându-se un nou mod de calcul a
salariilor mult mai avantajos, mod de calcul
care a condus la importante creșteri salariale,
de care se beneficiază și în prezent.
De asemenea, a fost obținută și plata
retroactivă a diferențelor salariale rezultate
din suma datorată conform prevederilor legale și
suma efectiv plătită, actualizate în
funcție de rata inflației și indicele
prețurilor de consum, începând cu
data de 1 mai 2003 și până la
pronunțarea sentințelor de către
instanță. Sumele primite au fost consistente,
existând persoane care au primit până
la 100 milioane lei.
De remarcat efortul deosebit făcut după
câștigarea proceselor de colegii noștri
secretari și contabili pentru recalcularea și
plata sumelor cuvenite, efort recompensat, la solicitarea
S.I.P. Județul Hunedoara, de către ISJ Hunedoara,
prin plata numărului maxim de ore suplimentare pentru
o perioadă de 4 luni.
2. Reducerea normei de predare pentru
învățători/educatoare/ institutori
O altă serie de procese inițiate de SIP
Hunedoara a avut drept scop reducerea normei didactice
de predare a educatorilor, învățătorilor
și institutorilor cu vechime în
învățământ de peste 25 de ani
și gradul didactic I cu 2 ore săptămânal,
fără diminuarea salariului, astfel încât
aceștia să beneficieze de un drept recunoscut
până în acel moment doar profesorilor.
Totodată, s-a solicitat și plata drepturilor
salariale neacordate - reprezentând contravaloarea
muncii prestate în plus, de câte 2 ore
săptămânal față de norma
didactică, pe o perioadă de 3 ani anterioară
depunerii cererii de chemare în judecată,
actualizată în funcție de rata inflației.
Au fost demarate pe această speță
aproximativ 200 de procese, câștigate
în totalitate, obținându-se reducerea
obligațiilor didactice cu 2 ore pentru
învățători, educatoare
și institutori, plata retroactivă
a unor sume totalizând până
la două salarii și câștiguri
lunare nete mai mari cu peste 1 milion de lei/persoană
la momentul respectiv.
3. Decontarea cheltuielilor de transport la și de la
locul de muncă
Statutul personalului didactic prevedea la art. 104 alin.
(3), în forma inițială, faptul că
,,personalului didactic titular din mediul rural, care
nu dispune de locuință și căruia nu
i se poate oferi locuință corespunzătoare
în localitatea unde are postul didactic, i se vor
deconta de către administrația locală
cheltuielile pe mijloacele de transport în comun,
la și de la locul de muncă''. Prin Legea 108/
2007 aceste prevederi au fost extinse și pentru
personalul didactic din mediul urban, iar prin prevederile
Contractelor Colective de Muncă la Nivel de Ramură
și la Nivelul Inspectoratului școlar și
pentru personalul nedidactic.
Având în vedere faptul că în
multe dintre localități județului
primăriile sau chiar conducerile unităților
de învățământ au refuzat să
aplice prevederile legale, SIP Hunedoara a efectuat o serie
de demersuri pe lângă conducerile Prefecturii
Hunedoara, Consiliului Județean Hunedoara, consiliilor
locale care ar trebui să efectueze plățile.
Ca întotdeauna, au existat persoane care,
confundând funcția deținută
la un moment cu proprietatea personală, au
considerat că pot ignora prevederile legale,
în aceste cazuri apelându-se la
instanțele de judecată. Până
în prezent au fost chemate în instanță
9 consilii locale care, prin hotărârile
pronunțate de Tribunalul Hunedoara, au fost
obligate la decontarea cheltuielilor de navetă
ale personalului din unitățile de
învățământ. ,,Recordul''
în această privință este deținut
de Consiliul local Boșorod, care a fost obligat la
plata a peste 200 milioane lei.
În urma acțiunilor SIP Hunedoara se poate
aprecia că această problemă a fost
rezolvată, în linii generale, la nivelul
județului, deși există încă
localități/școli unde plata acestora
este întârziată sistematic (ne-am
putea gândi la rea voință).
4. Plata tranșelor suplimentare de vechime:
30, 35, peste 40 de ani
În privința salarizării personalului
didactic de predare, Statutul personalului didactic
arată că acesta beneficiază de
tranșele de vechime la salarizare stabilite de
lege și de trei tranșe suplimentare, care
se acordă la 30, 35 și la peste 40 de ani
de activitate în învățământ.
Pentru fiecare dintre tranșele suplimentare de
vechime este pre-văzută o creștere a
coeficientului de ierarhizare cu 1/25 din coeficientul
de ierarhizare corespunzător tranșei anterioare
de vechime.
Deși natura juridică a acestui drept specific
persoanelor cu o vechime apreciabilă în
învățământ rezultă
fără echivoc din prevederile art. 50 alin.
1 și 2 din Statutul personalului didactic, denumite
de altfel ,,suplimentare'' chiar de către legiuitor,
el nu a fost plătit până acum în
unitățile de învățământ
din județul nostru.
Pentru corectarea acestei nedreptăți au fost
inițiate 177 de acțiuni de chemare în
judecată, în momentul când citiți
aceste rânduri procesele fiind încheiate.
Instanța a dat și de această dată
câștig de cauză sindicatului (ceea ce
arată, încă o dată, temeinicia
celor solicitate sau afirmate de pe poziții
sindicale). Deja au fost primite primele sentințe
în formă scrisă, urmând ca în
perioada următoare să fie primite de toți
cei în numele cărora SIP Hunedoara a
inițiat aceste procese.
Punerea în practică a sentințelor
se va face la începutul anului următor,
după calcularea diferențelor salariale
și cuprinderea lor în bugetul anului 2009.
5. Ajutorul pentru nașterea unui copil
De acest drept - un salariu de bază acordat
mamei la momentul nașterii copilului (potrivit
cu art. 36 alin.(5) lit. f) Contractul Colectiv de
Muncă Unic la Nivel de Ramură
Învățământ și art.
35 alin. (4) lit. f) din Contractul Colectiv de
Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar
al Județului Hunedoara) - se beneficiază
în baza prevederilor din contractele colective
de muncă. Astfel, dacă inițial a existat
o anumită temere din partea conducerilor
unităților de învățământ
de a pune în practică prevederile contractelor
colective de muncă, după câștigarea
mai multor procese nu au mai existat probleme cu
acordarea acestui drept.
6. Indemnizația de pensionare
Temeiul legal pentru acordarea acestei indemnizații
îl constituie tot contractele colective de muncă,
încheiate la diferite nivele de negociere. Astfel,
dacă până în anul 2007 indemnizația
era în cuantum de un salariu de bază avut în
momentul pensionării, începând cu 1 ianuarie
2007, conform prevederilor art. 50 din Contractul Colectiv de
Muncă Unic la Nivel Național 2007-2010, salariații
care se pensionează pentru limită de vârstă
primesc o indemnizație egală cu cel puțin două
salarii de bază avute în luna pensionării.
Și în cazul acestei indemnizații au fost
probleme cu punerea în aplicare, surprinzător
problemele fiind fost create de unii dintre colegi,
directori sau contabili. În situațiile
respective au fost inițiate procese la Tribunalul
Hunedoara – secția litigii de muncă, în
toate acestea sindicatul având câștig
de cauză. Sumele obținute diferă în
funcție de salariul de bază avut în
momentul pensionării, dar în toate cazurile
s-a obținut și o indexare a acestor sume
corespunzător ratei inflației.
7. Aplicarea creșterii salariale acordată
celor cu gradul I de la data de 01.01.2007
La 31 ianuarie 2007, Guvernul României a aprobat
Ordonanța Guvernului nr. 11/2007 privind
creșterile salariale ce se vor acorda în anul
2007 personalului didactic din
învățământ, salarizat
potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 85/02.02.2007. O.G. nr.
11/2007 a fost aprobată de către Parlamentul
României prin Legea nr. 220/04.07.2007,
publicată în Monitorul Oficial,
Partea I, nr. 478/17.07.2007. Acest din urmă
act normativ a modificat Anexele 1.1, 1.2, 2, 3, 4
și 5 ale ordonanței, fără a se
menționa data de la care urmau a se aplica aceste
modificări.
Modificarea esențială a fost reprezentată
de majorarea cu 10% a coeficienților de ierarhizare
prevăzuți în anexa nr. 2 pentru personalul
didactic de predare cu gradul didactic I. În
condițiile în care Parlamentul României,
forumul legislativ, a înțeles să modifice
valoarea coeficienților de multiplicare din anexa nr.
2, în sensul celor mai sus menționate
fără să precizeze, în mod
expres, data de la care se acordă aceste
majorări, aplicarea Legii nr. 220/2007,
astfel cum aceasta a fost adoptată, implica
recalcularea salariilor cadrelor didactice cu
gradul didactic I de la data de 1 ianuarie 2007.
Deoarece în județul Hunedoara doar
câteva unități școlare au
aplicat creșterile salariale de la 1 ianuarie
2007, SIP Hunedoara a deschis o nouă serie de
procese, în prezent fiind pe rolul Tribunalului
Hunedoara 168 de dosare. Se estimează că vor
fi obținute sentințe scrise favorabile
până la terminarea vacanței de
vară, plata diferențelor urmând
a se realiza din bugetul anului 2009.
În prezent SIP Hunedoara pregătește
noi acțiuni, cu privire la:
- acordarea sporului de 20 % pentru mediul rural
și zone izolate cuvenit, conform HG 281/1993
și contractelor colective de muncă,
personalului didactic auxiliar și personalului
nedidactic din unitățile de
învățământ din Valea Jiului;
- acordarea sporului pentru condiții
vătămătoare cuvenit, conform Legii
334/2002 – legea bibliotecilor, bibliotecarilor,
redactorilor, documentariștilor;
- plata orelor de educație fizică efectuate
de învățători/institutori.
În finalul acestor rânduri, putem semnala
o serie de alte drepturi de natură salarială
obținute de SIP Hunedoara, dar pentru care nu au
mai fost necesare acțiuni în instanță,
negocierea directă cu ISJ Hunedoara sau cu
unitățile de învățământ
fiind suficientă: prima de instalare, sporul de ecran,
ajutoarele de deces etc.
Ce ar mai fi de spusș Că împotriva a ceea ce se
mai spune pe la colțuri, cum că sindicatul a
dobândit ,,calitățile'' unui ,,procesoman'',
SIP Hunedoara nu va ezita să facă apel la
instanțele de judecată pentru a apăra
sau a face efective drepturile membrilor de sindicat,
ori de câte ori va fi nevoie.