Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
Astăzi, 19.01.2021, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, a avut loc Comisia de Dialog Social a județului Hunedoara. Ședința, convocată de Instituția Prefectului – județul Hunedoara, prin prefectul Călin Petru Marian, care a reunit reprezentații S.I.P. Județul Hunedoara (președintele organizației și 13 lideri de zonă) și ai confederațiilor sindicale, pe de o parte, ai I.S.J. Hunedoara și ai organizațiilor patronale, pe de altă parte, s-a derulat în sala „Spiru Haret” de la sediul I.S.J. Hunedoara.
Pe ordinea de zi a ședinței s-au regăsit, la solicitarea și propunerea S.I.P. Județul Hunedoara, următoarele probleme:
1. Exceptarea personalului din învățământ de la măsura înghețării salariilor în 2021;
2. Calculul și plata corecte, prin raportarea la salariul de bază în plată, a drepturilor salariale suplimentare reglementate de Legea-cadru nr. 153/2017;
3. Acordarea sporului pentru condiții de muncă în sistemul de învățământ;
4. Dotarea corespunzătoare a unităților de învățământ cu dispozitive și echipamente;
5. Punerea la dispoziția unităților de învățământ a unui număr suficient de teste rapide antigen COVID-19, atât pentru testarea săptămânală a salariaților, cât și pentru testarea educabililor;
6. Finalizarea punerii în aplicare a legii nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale;
7. Decontarea integral și la timp a cheltuielilor de naveta pentru personalul din învățământ;
8. Plata integrală și la termen a tranșelor din diferențele salariale stabilite prin hotărâri judecătorești, precum și plata integral și la timp a salariilor, inclusive în ceea ce privește calculul drepturilor salariale suplimentare prin raportarea la salariile actuale;
9. Modalitatea în care au fost operate numirile de noi directori ai unităților de învățământ;
10. Respectarea promisiunilor făcute în campania electorală: „fără penali în funcții publice”, „eliminarea politizării administrației publice”, „fără ordonanțe în justiție” etc.
Din derularea concretă a ședinței sunt de subliniat:
1. Prezentarea de către S.I.P. Județul Hunedoara, prin Paul Rusu, a problemelor care constituie la ora actuală, în sistemul educațional, motive de nemulțumire, drept pentru care s-a realizat și solicitarea de convocare a Comisiei de Dialog Social.
2. Călin Petru Marian, prefect al județului Hunedoara, în cuvântul luat după această prezentare, a punctat următoarele:
- Toate punctele de pe ordinea de zi i se par îndreptățite, DAR...
- având în vedere aceste momente nemaiîntâlnite nu crede că se poate altfel în ceea ce privește restanțele și creșterile salariale;
- Au fost făcute eforturi de dotare a unităților de învățământ, și de la nivel local și de la nivel central, trebuind „să ne bucurăm de ceea ce avem”, iar „timpul le va rezolva pe toate”;
- Se aștepta la o abordare mai amplă în privința vaccinării, în sensul că se aștepta ca mai mulți dintre profesori să dorească să se vaccineze;
- Poate că va exista o modalitate de testare, deși testele nu sunt încă nici în farmacii;
- În ceea ce îl privește este un adept al profesionalismului, fără a vedea altă cale decât profesionalismul și fără ca trecerea de la profesionalism la slugărnicie să fie Ok, putând fi un manager bun oricare, de la orice partid;
- Ceea ce ar trebui este ca viitorul concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere să fie un „examen pe bune”;
- Oricum, din ceea ce a văzut relativ la numirile pe funcții, apreciază că politicul nu a fost prea relevant, ci au fost privilegiate criteriile politice;
- Și poate că ar trebui ca sindicatele să se implice mai mult în problema numirilor pe funcții;
- Sloganurile din campanie țin de libertatea fiecăruia de a produce sloganuri, după cum lumea are libertatea de a le înțelege așa cum dorește;
- De altfel, în ceea ce privește penalii în funcții publice, unii dintre cei care au făcut o greșeală al un moment dat sunt pe cale de a se reabilita, iar iertarea trebuie să fie o șansă acordată acestor oameni;
- Este un om care crede că „nimic nu poate merge fără școală”, iar ceea ce se întâmplă rău în comunități se datorează nivelului redus de educație, așa că și-ar dori să „ținem stindardul sus”.
3. Ilie Pârvan, inspector școlar general, cu o intervenție relativ scurtă:
- Sindicatul este un partener pentru I.S.J. Hunedoara;
- La nivel de inspectorat școlar în prezent sunt preocupați de problema încheierii situației școlare;
- Dotările au reprezentat o preocupare pentru I.S.J. Hunedoara, până în ziua respectivă fiind recepționate, din diferite surse și finanțări, 5.172 tablete;
- Vaccinarea reprezintă o preocupare, urmând să fie monitorizat procesul;
- Pe 2/3 din cele 102 funcții de conducere au fost reconfirmați ocupanții acelor posturi, schimbarea privind doar 1/3 din acestea, fiind drept că pe alocuri s-au înregistrat și reacții emoționale;
- Vor fi depuse eforturi pentru a pregăti o eventuală începere față în față a activității în semestrul al II-lea.
4. Miertoiu Mariana, contabil șef I.S.J. Hunedoara, cu trecerea în revistă a implicațiilor financiare ale solicitărilor sindicale:
- Exceptarea educației de la blocarea creșterilor salariale ar reprezenta o discriminare în raport cu celelalte categorii de bugetari;
- Recunoaște că sunt foarte multe procese pe rol, că există și sentințe, dar oamenii vor primi oricum banii, ba chiar cu indice de inflație și dobânzi penalizatoare;
- Se vor calcula drepturile salariale câștigate prin sentințe judecătorești, dar în ceea ce privește plata curentă a drepturilor salariale suplimentare, există un singur EDUSAL, așa încât nu este o problemă ce ține de I.S.J.;
- Eforturile de dotare au fost numeroase (a fost reluată enumerarea diferitelor programe derulate).
Ținând cont de cele precizate de reprezentanții patronatului, sindicatele au ținut să clarifice aspecte precum:
- „discriminarea” în ceea ce privește aplicarea legii salarizării există, dar în defavoarea salariaților din educație;
- Tabletele distribuite, în diferite moduri, la nivel național, și acestea cu mare greutate ținând cont de timpul trecut de la declanșarea pandemiei (între cele 5.172 de mai sus erau numărate și pachetele care se descărcau la I.S.J. Hunedoara chiar în acele momente) sunt total insuficiente în raport cu numărul elevilor și al cadrelor didactice;
- Infrastructura informațională (platforme în special) a fost complet neglijată;
- Scopul Comisiei de Dialog Social nu este acela ca I.S.J.-ul să încerce să găsească justificări;
- Evident că problemele precizate nu au cum să-și găsească rezolvarea la nivel județean, dar ele trebuie transmise întocmai Guvernului;
- Iar principala problemă, care trebuie din nou și din nou subliniată, este nevoia ca legea să fie respectată.
Convocarea Comisiei de Dialog Social a județului Hunedoara, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, se numără între acțiunile derulate la nivel național de către organizațiile sindicale din educație, scopul principal al acestora fiind o revenire asupra decizie de blocare a creșterilor salariale cuvenite potrivit legii-cadru nr. 154/2017.
Și câteva concluzii...
Evident, după cum se poate deduce ușor din cele amintite mai sus, solicitarea de convocare a acestei Comisii a avut un caracter preponderent formal, scopul principal fiind acela de a transmite și prin intermediul prefecturii către Guvern o serie de probleme cu care învățământul preuniversitar și cei care își desfășoară activitatea în acesta se confruntă.
La nivel local, chiar dacă patronatul dovedește o cunoaștere a problemelor, nu există disponibilitatea unei asumări responsabile a acestora, mai ales în ceea ce privește drepturile salariale lucrurile rezumându-se cel mai bine în „scăparea” ideii că a acorda creșteri salariale în educație ar fi ceva discriminatoriu, așa încât că „poate ar trebui, dar asta este” (cu alte cuvinte, un mare „NU”).
Astfel, cunoașterea problemelor de către patronat nu înseamnă și o recunoaștere a lor (mai ales relativ la politizare și la diferitele sloganuri asumate prin campania electorală), atât în luările de cuvânt ale acestuia, cât și în cele ale prefectului revenind monoton, după repetarea fiecărei probleme, același „DAR”, cu alte cuvinte respingerea veridicității lor.
AșaDAR, tot ceea ce ne rămâne de făcut, după „bifarea” și a acestui demers, este de a continua demersurile sindicale și juridice pentru a clinti lucrurile în sensul rezolvării, măcar în parte, a acestor probleme.