La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 30 septembrie 2020, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 13 lideri de zonă ai S.I.P. Județul Hunedoara, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
* informare privind probleme profesionale și sindicale;
* prezentarea situațiilor financiare aferente lunii august 2020;
* probleme organizatorice;
* aprobarea ajutoarelor sociale solicitate până la data ședinței;
* probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate de membrii Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara semnalăm:
1. Obținerea de sentințe favorabile în ceea ce privește calcularea drepturilor salariale (dirigenție, simultan, gradația de merit, învățământul special și controlul financiar preventiv) la salariul de bază în plată și nu la cel din decembrie 2016 obligă la calcularea unor diferențe salariale pentru perioada 1 septembrie 2017 - prezent și la calculul corect al salariilor pentru viitor.
După finalizarea tuturor proceselor se vor face demersurile necesare pentru calcularea diferențelor, cuprinderea în buget a sumelor necesare, modificarea modului de calcul a drepturilor salariale.
Totodată, în perioada următoare vor fi demarate procese pentru calculul corect al acestor drepturi salariale și în cazul cadrelor didactice / personalului didactic auxiliar pensionate / pensionat, dar care au fost încadrate în perioada 01.09.2017 - 01.09.2019 (detalii în documentul „Calculul corect al drepturilor salariale”).
2. Modificările aduse de noul R.O.F.U.I.P., la care se adaugă diferitele precizări ale Ministerului Educației, sunt neclare în anumite privințe sau sunt deosebit de dificil de pus în practică în condițiile financiare actuale și existența unui deficit în ceea ce privește personalul didactic auxiliar și nedidactic. S-a subliniat, de asemenea, faptul că aplicarea concretă a unor dintre prevederi depinde strict de deciziile adoptate la nivelul unităților de învățământ, în funcție de acestea existând în continuarea posibilitatea supraîncărcării activității cadrelor didactice.
3. Creșterea salarială ce trebuia aplicată de la 01.09.2020, amânată cu un an prin O.U.G. de actuala guvernare, a fost „restaurată”, în baza demersurilor făcute, de către Parlamentul României, legea prin care s-a eliminat prorogarea termenului de majorare a salariilor fiind trimisă în acest moment spre promulgare. Demersul nu este unul finalizat, cel mai probabil Guvernul urmând să o conteste la Curtea Constituțională.
4. S.I.P. Județul Hunedoara continuă, prin Centrul de Resurse și Formare „Magister”, implementarea programului de formare „Întotdeauna caracterul”. Ținând cont de legislația aplicabilă în acest moment, cursurile vor fi realizate doar în sistem on-line (webinarii, platformă) - detalii în documentul Programul de formare „Întotdeauna caracterul”.
5. Având în vedere contextul epidemiologic, în acest an dintre activitățile prevăzute a se realiza în cadrul a ceea ce am numit generic „Săptămâna Educației 2020” urmează a se realiza doar cele care nu presupun prezența efectivă a membrilor de sindicat: Concursul de manuscrise „Magister” (publicarea manuscriselor selectate); Simpozionul „Învățământul românesc între tradiție și modernism” (lucrările se transmit electronic la adresa de e-mail dedicată și în perioada precizată) și Salonul Județean ProfArt (în condițiile precizate) - detalii în documentul „Săptămâna educației 2020”.
Cu privire la Ziua Mondială a Educației (5 octombrie), așa cum se întâmplă de foarte mulți ani, Biroul Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara a decis să se acorde și în acest an fiecărui membru de sindicat un tichet valoric, chiar dacă nu este posibilă realizarea unor activități comune pentru marcarea evenimentului.
S-a subliniat, prin prisma întrebărilor puse și a anumitor discuții, că ziua de 5 octombrie, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă este zi nelucrătoare.
6. Problema numărului de educabili la clasă – în pofida noilor prevederi legislative care obligă la diminuarea numărului de elevi la clasă, cel puțin în ceea ce privește clasele de început de ciclu educațional (în această privință, acolo unde numărul celor înscriși a fost mare, s-a reușit divizarea claselor), sunt numeroase colectivele de elevi, în special în mediul urban, iar aici cu precădere în învățământul preșcolar, primar și liceal teoretic, care funcționează cu mult peste efective. În plus, sunt numeroase cazurile în care unitățile de învățământ solicită depășirea efectivelor maximale prevăzute de lege, totodată I.S.J. Hunedoara aprobând toate aceste solicitări.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv.