Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
Miercuri, 30 septembrie 2020, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 13 lideri de zonă ai S.I.P. Județul Hunedoara, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
* informare privind probleme profesionale și sindicale;
* prezentarea situațiilor financiare aferente lunii august 2020;
* probleme organizatorice;
* aprobarea ajutoarelor sociale solicitate până la data ședinței;
* probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate de membrii Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara semnalăm:
1. Obținerea de sentințe favorabile în ceea ce privește calcularea drepturilor salariale (dirigenție, simultan, gradația de merit, învățământul special și controlul financiar preventiv) la salariul de bază în plată și nu la cel din decembrie 2016 obligă la calcularea unor diferențe salariale pentru perioada 1 septembrie 2017 - prezent și la calculul corect al salariilor pentru viitor.
După finalizarea tuturor proceselor se vor face demersurile necesare pentru calcularea diferențelor, cuprinderea în buget a sumelor necesare, modificarea modului de calcul a drepturilor salariale.
Totodată, în perioada următoare vor fi demarate procese pentru calculul corect al acestor drepturi salariale și în cazul cadrelor didactice / personalului didactic auxiliar pensionate / pensionat, dar care au fost încadrate în perioada 01.09.2017 - 01.09.2019 (detalii în documentul „Calculul corect al drepturilor salariale”).
2. Modificările aduse de noul R.O.F.U.I.P., la care se adaugă diferitele precizări ale Ministerului Educației, sunt neclare în anumite privințe sau sunt deosebit de dificil de pus în practică în condițiile financiare actuale și existența unui deficit în ceea ce privește personalul didactic auxiliar și nedidactic. S-a subliniat, de asemenea, faptul că aplicarea concretă a unor dintre prevederi depinde strict de deciziile adoptate la nivelul unităților de învățământ, în funcție de acestea existând în continuarea posibilitatea supraîncărcării activității cadrelor didactice.
3. Creșterea salarială ce trebuia aplicată de la 01.09.2020, amânată cu un an prin O.U.G. de actuala guvernare, a fost „restaurată”, în baza demersurilor făcute, de către Parlamentul României, legea prin care s-a eliminat prorogarea termenului de majorare a salariilor fiind trimisă în acest moment spre promulgare. Demersul nu este unul finalizat, cel mai probabil Guvernul urmând să o conteste la Curtea Constituțională.
4. S.I.P. Județul Hunedoara continuă, prin Centrul de Resurse și Formare „Magister”, implementarea programului de formare „Întotdeauna caracterul”. Ținând cont de legislația aplicabilă în acest moment, cursurile vor fi realizate doar în sistem on-line (webinarii, platformă) - detalii în documentul Programul de formare „Întotdeauna caracterul”.
5. Având în vedere contextul epidemiologic, în acest an dintre activitățile prevăzute a se realiza în cadrul a ceea ce am numit generic „Săptămâna Educației 2020” urmează a se realiza doar cele care nu presupun prezența efectivă a membrilor de sindicat: Concursul de manuscrise „Magister” (publicarea manuscriselor selectate); Simpozionul „Învățământul românesc între tradiție și modernism” (lucrările se transmit electronic la adresa de e-mail dedicată și în perioada precizată) și Salonul Județean ProfArt (în condițiile precizate) - detalii în documentul „Săptămâna educației 2020”.
Cu privire la Ziua Mondială a Educației (5 octombrie), așa cum se întâmplă de foarte mulți ani, Biroul Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara a decis să se acorde și în acest an fiecărui membru de sindicat un tichet valoric, chiar dacă nu este posibilă realizarea unor activități comune pentru marcarea evenimentului.
S-a subliniat, prin prisma întrebărilor puse și a anumitor discuții, că ziua de 5 octombrie, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă este zi nelucrătoare.
6. Problema numărului de educabili la clasă – în pofida noilor prevederi legislative care obligă la diminuarea numărului de elevi la clasă, cel puțin în ceea ce privește clasele de început de ciclu educațional (în această privință, acolo unde numărul celor înscriși a fost mare, s-a reușit divizarea claselor), sunt numeroase colectivele de elevi, în special în mediul urban, iar aici cu precădere în învățământul preșcolar, primar și liceal teoretic, care funcționează cu mult peste efective. În plus, sunt numeroase cazurile în care unitățile de învățământ solicită depășirea efectivelor maximale prevăzute de lege, totodată I.S.J. Hunedoara aprobând toate aceste solicitări.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv.