Miercuri, 27 martie 2024, a avut loc ședința Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 146 de delegați, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiei de cenzori C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a Conferinței a cuprins următoarea problematică: prezentarea, dezbaterea și aprobarea rapoartelor de activitate, precum și prezentarea propunerilor, dezbaterea și aprobarea unor modificări la Normele de creditare.
Materialele prezentate, dezbătute și aprobate, în baza Regulamentului de organizare a Conferinței, au fost: Raportul Comisie de validare; Raportul Comitetului de Supraveghere; Raportul financiar-contabil; Bilanțul contabil; Raportul Comisiei de cenzori; Propuneri de modificare a Normelor de creditare.
Toate materialele utilizate în cadrul Conferinței au fost comunicate în teritoriu și postate pe site-ul siphd.ro, atât în cadrul unor articole dedicate, cât și în cadrul rubricii CAR/Conferința anuală.
Dintre noutățile privind funcționarea C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara sunt de amintit:
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, toate împrumuturile se acordă în ordine cronologică;
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, pentru noile împrumuturi se completează noile tipuri de formulare;
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, toate dosarele de împrumut vor fi completate, în momentul acordării împrumutului/virării împrumutului, cu graficul de rambursare și informații standard la nivel european pentru consumatorii de credite; aceste documente vor fi transmise și pe e-mail împrumutatului, iar dovada se arhivează la dosarul titularului împrumutului.
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, se menține posibilitatea completării fondului social din împrumutul solicitat;
- membrii C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara nu mai pot retrage sume din fondul social sub limita sumei de 12500 lei (fondul social necesar pentru împrumutul maxim);
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, nu se mai aprobă compensarea împrumutului din fondul social, compensarea fiind posibilă doar la retragerea din casa de ajutor reciproc;
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, refinanțările se pot solicita doar după plata a jumătate din împrumutul inițial/refinanțat.
Totodată s-a subliniat evoluția pozitivă a activității C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara, singurul „obstacol” fiind reprezentat de timpul de așteptare (aproximativ 3 luni) până la obținerea unui împrumut din momentul solicitării, acesta datorat în primul rând numărului mare de cereri de împrumut, acestea motivate desigur de dobânzile reale deosebit de avantajoase pentru membrii de sindicat (sub 2,5% pe an).
În acest sens, C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara dovedindu-se din momentul preluării sale de către S.I.P. Județul Hunedoara a fi de un real ajutor pentru salariații din învățământul hunedorean, s-a subliniat că una dintre posibilitățile de a fluidiza și mai mult activitatea este aceea de a demara o nouă campanie de informare la nivelul unităților de învățământ cu scopul atragerii de noi membri (numărul membrilor C.A.R. la finalul anului precedent era de 2643, ceea ce, raportat la numărul membrilor de sindicat, reprezintă puțin peste jumătate dintre aceștia).
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 27 martie 2024, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 146 lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare martie 2024; Situație statistică privind numărul membrilor de sindicat S.I.P. Județul Hunedoara; Situații financiare februarie 2024; Redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit; Formular 230; Programul de loialitate MOL România; Excursie SIP Tour – Nisipurile de aur.
Alături de problemele cuprinse în cadrul informării scrise, prezentate și discutate în cadrul ședințelor, s-a insistat și pe următoarele aspecte:
1. Etapele de mobilitate aflate în curs de desfășurare – s-au oferit lămuriri suplimentare privind etapele de pretransfer și continuitate de către doamna Maria Ștefănie, inspector școlar general, și doamna Camelia Beșleagă, inspector școlar pentru managementul resurselor umane (prezente în prima parte a ședinței);
2. Distribuirea cardurilor de carieră didactică și a cardurilor profesionale – în ultima perioadă au fost corectate și retransmise listele cu cei îndreptățiți să beneficieze de aceste programe, dar care până la ora actuală nu au primit cardurile respective sau acestea nu au fost alimentate cu sumele cuvenite; problema a fost ridicată inclusiv la nivelul Ministerului Educației și al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene;
3. Alocarea sprijinului financiar pentru membrii de sindicat – sumele ce urmează a fi alocate sprijinului financiar destinat membrilor de sindicat în acest an vor fi acordate în două etape, prima dintre acestea cu ocazia Sărbătorilor Pascale, fiecare membru de sindicat urmând a primi cu această ocazie tichete sociale în valoare de 100 lei;
4. Calitatea de membru de sindicat și reținerea cotizației legale și statutare – realizarea dosarelor de instanță pentru calculul corect al indemnizației de concediu a presupus și presupune o verificare a calității de membru de sindicat, în cadrul acestei activități fiind descoperite o serie de „anomalii”, inclusiv unele care depășesc cadrul legal; astfel, sunt de semnalat:
- situația colegilor care din diferite motive au întrerupt o anumită perioadă activitatea, la reluarea acesteia serviciile contabilitate/secretariat omițând reactivarea reținerii cotizației de sindicat;
- situația colegilor cărora cererile de intrare în sindicat și reținere a cotizației nu au fost operate de către serviciile contabilitate/secretariat din unitățile școlare;
- situația colegilor care activează în mai multe unități de învățământ, indiferent de forma de încadrare, dar care nu sunt membri decât în unele dintre acestea;
- situația colegilor membri de sindicat cărora, prin decizii arbitrare în afara cadrului legal, li se reține o cotizație diminuată.
Având în vedere aceste situații, s-a subliniat:
a. Cuantumul cotizației la nivelul S.I.P. Județul Hunedoara este de 0,75% din venitul brut, singurul organ abilitat să opereze modificări în acest sens fiind Conferința Județeană, cea care a decis acest nivel al cotizației, în conformitate cu prevederile statutare și legale – reținerea unui alt procent sau a unei sume fixe reprezintă încălcări ale legii și ale statutului S.I.P. Județul Hunedoara, fiind de încadrat din punct de vedere legal la abuz în serviciu;
b. Calitatea de membru de sindicat cu drepturi depline revine doar în măsura în care cotizația de sindicat este plătită la întregul venit brut realizat în baza contractelor individuale de muncă, indiferent de numărul de unități de învățământ în care se funcționează – reprezentarea, inclusiv juridică, nu se poate face decât în unitățile de învățământ în care se deține calitatea de membru de sindicat;
c. Calitatea de membru de sindicat implică și datoria fiecăruia dintre noi de a ne verifica lunar situația personală în ceea ce privește acest aspect (verificarea este deosebit de facilă prin intermediul fluturașului de salariu, atât în ceea ce privește reținerea efectivă a cotizației, cât și în ceea ce privește cuantumul acesteia).
Ca atare, s-a decis:
a. Suspendarea demersurilor de reprezentare în instanță pentru toți acei colegi cu un alt cuantum al cotizației decât cel corect sau care nu dețin calitatea de membru de sindicat în general sau la unele dintre școlile în care funcționează, deși au fost înaintate documente în acest sens – măsura este aplicabilă până la clarificarea/remedierea situației, după caz;
b. Înaintarea borderourilor lunare cu cotizația sindicală către S.I.P. Județul Hunedoara doar de către liderii de sindicat, după o verificare amănunțită a acestora și semnalarea tuturor erorilor/abaterilor constatate;
c. Beneficiază de ajutorul financiar care va fi acordat cu ocazia Sărbătorilor Pascale doar membrii de sindicat cu cotizația plătită la zi și în cuantum integral, doar în această măsură fiind respectate prevederile legale și statutare.
S-a reiterat că în contextul actual este important:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale.
Totodată, menținem următoarele solicitări adresate tuturor membrilor de sindicat:
- să respingă suplinirea colegilor aflați în concedii medicale pe bază de învoire colegială, legală fiind încheierea de contracte de muncă și plata muncii suplimentare;
- să solicite conducerii unității de învățământ demararea și finalizarea procedurilor pentru acordarea sporului pentru condiții de muncă, cu atât mai mult cu cât S.I.P. Județul Hunedoara a obținut prin sentință definitivă deblocarea EDUSAL pentru plata curentă a acestui spor;
- să sprijine activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2024.
Recent a fost adoptată de către Senat, în calitate de cameră decizională, Legea privind măsurile de protecÈ›ie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare È™i control din învățământul preuniversitar în îndeplinirea atribuÈ›iilor specifice funcÈ›iei.
FederaÈ›ia Sindicatelor din EducaÈ›ie „SPIRU HARET” nu s-a opus NICIODATÄ‚ demersurilor legislative de natură să vină, în mod real È™i eficient, în sprijinul salariaÈ›ilor din învățământ. Pe cale de consecință, nu am avut niciodată obiecÈ›ii privind instituirea de pedepse majorate pentru infracÈ›iunile îndreptate împotriva personalului din învățământ.
ObiecÈ›iile noastre au vizat alte texte din cuprinsul Legii privind măsurile de protecÈ›ie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare È™i control din învățământul preuniversitar în îndeplinirea atribuÈ›iilor specifice funcÈ›iei, între care:
„Art. 2. În aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare ÅŸi control se bucură de: (...)
c) autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să menÅ£ină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-evaluare, dar ÅŸi pe parcursul desfășurării de activități extraÈ™colare;”
F.S.E. „SPIRU HARET” consideră că È™i acum cadrele didactice iau decizii oportune - a reglementa expres acest aspect echivalează cu afirmarea faptului că în prezent nu se iau decizii oportune, ceea ce nu se poate accepta.
„e) dreptul de a aplica sancÅ£iuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare ÅŸi funcÅ£ionare al unităţii de învăţământ;”
Acest drept există È™i în prezent reglementat în ROFUIP È™i Statutul elevului. Să înÈ›elegem că, până acum, sancÈ›ionarea disciplinară a elevilor nu s-a realizat?
„h) beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel naÅ£ional ÅŸi local, de către autorităţile administraÅ£iei publice, pentru creÅŸterea consideraÅ£iei ÅŸi prestigiului social.”
Ce înseamnă „beneficiul campaniilor”? Ce fel de campanii? Publicitare? Comerciale? Strângere de fonduri?
„Art. 4. - În cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, în scris, de personalul didactic, de conducere, de îndrumare ÅŸi control, în exercitarea atribuÅ£iilor specifice funcÅ£iei, se bucură de prezumÈ›ie relativă de veridicitate, până la proba contrară.”
PrezumÈ›ia relativă de veridicitate o regăsim reglementată È™i recunoscută ca atare (inclusiv în practica instanÈ›elor de judecată È™i a CEDO) doar în ceea ce priveÈ™te procesele verbale de constatare a contravenÈ›iilor (emise de ITM, PoliÈ›ie etc.), acte emanând de la o autoritate în materie. A acorda acest statut unei simple sesizări nu este în regulă.
În practică, am întâlnit numeroase situaÈ›ii în care personalul didactic face sesizări îndreptate împotriva propriilor colegi - uneori chiar împotriva întregului consiliu profesoral. O atare sesizare se prezumă că este reală, efect al dispoziÈ›iilor mai sus citate. Pe cale de consecință, cadrele didactice împotriva cărora s-a făcut sesizarea trebuie să îÈ™i demonstreze nevinovăția.
Cu alte cuvinte, un cadru didactic reclamat de un coleg nu mai este „nevinovat până la proba contrarie”, ci „vinovat până la proba contrarie”. Se încalcă astfel un drept fundamental al persoanei, acela de a fi considerat nevinovat până i se demonstrează vinovăția.
„Art. 6. - Directorii unităților de învățământ precum È™i orice persoană ce exercită o funcÈ›ie de conducere, de îndrumare È™i control care, în exercitarea atribuÅ£iilor lor, au luat cunoÅŸtinţă de săvârÅŸirea unei infracÅ£iuni împotriva personalului didactic, a personalului didactic de conducere, de îndrumare ÅŸi control, sunt obligate să sesizeze de îndată organul de urmărire penală ÅŸi să ia măsuri pentru ca urmele infracÅ£iunii, corpurile delicte ÅŸi orice alte mijloace de probă să nu dispară.”
Au directorii/ inspectorii competențe de asigurare a dovezilor (sunt criminaliști/ polițiști) sau posibilitatea legală de a interzice părăsirea unei incinte, reținerea unei persoane sau confiscarea unor obiecte (corpuri delicte și mijloace de probe) - care se pot dispune doar de judecător, procuror?
Ce se va întâmpla cu directorii care nu pot/reuÈ™esc să conserve probele È™i corpurile delicte? Vor răspunde disciplinar, pentru nerespectarea obligaÈ›iilor prevăzute într-o lege specială...
IMPORTANT: Această lege instituie dreptul personalului didactic de a se bucura de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică.
Aparent este în regulă, dar, de aici, mai este un pas până a se institui È™i OBLIGAÈšIILE specifice funcÈ›iilor de autoritate publică [exemple, potrivit specialiÈ™tilor în drept: 8 ore/zi prestate efectiv pe termen mediu È™i lung; incompatibilitățile specifice funcÈ›iilor de autoritate publică; limitarea autonomiei profesionale - îngrădirea libertății academice (acum se poate spune că elevii au note mici pentru că nu au învățat - versus au note mici pentru profesorul nu È™i-a îndeplinit atribuÈ›iile È™i nu a atins obiectivele impuse de statutul de autoritate publică); răspunderea pentru propriile fapte este mult mai mare, deoarece orice face, face în exerciÈ›iul funcÈ›iei de autoritate publică].