Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
Miercuri, 22.01.2020, la sediul Ministerului EducaÈ›iei È™i Cercetării, începând cu orele 8.00, a avut loc o videoconferință prezidată de doamna Anisie, ministru al educaÈ›iei, È™i domnul Costache, ministru al sănătății, la care au participat, alături de secretari de stat din cele două ministere, conducerile inspectoratelor È™colare judeÈ›ene, preÈ™edinÈ›ii federaÈ›iilor sindicale din educaÈ›ie, reprezentanÈ›ii organizaÈ›iilor sindicale judeÈ›ene, precum È™i reprezentaÈ›i ai organizaÈ›iilor de părinÈ›i.
Pe ordinea de zi a acestei videoconferințe, au fost precizate, inițial, două probleme:
- frecvenÈ›a cu care apar la nivelul unităților de învățământ intoxicaÈ›ii cauzate de operaÈ›iunile de dezinsecÈ›ie È™i dezinfecÈ›ie;
- premisele unei epidemii de gripă È™i măsurile care trebuie adoptate în gestionarea unei astfel de situaÈ›ii.
IntervenÈ›iile efective, în special din partea doamnei ministru È™i a reprezentaÈ›ilor organizaÈ›iilor sindicale, au depășit cadrul temelor comunicate.
Din intervențiile participanților la videoconferință, pe temele comunicate, sunt de subliniat:
1. Doamna ministru Anisie:
- acordarea unei atenÈ›ii deosebite situaÈ›iilor în care se realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, mergând până la inspectarea spaÈ›iilor care au fost supuse unor astfel de proceduri de către medicii de la cabinetele medicale È™colare È™i menÈ›inerea unui contact permanent cu DirecÈ›ia de Sănătate Publică;
- realizarea triajului copiilor, în vederea preîntâmpinării factorilor favorizanÈ›i pentru declanÈ™area unei epidemii de gripă, de către personal medical de specialitate, fără a se omite faptul că părinÈ›ii nu trebuie să-È™i aducă copii bolnavi în colectivele È™colare;
- identificarea de către ministerul sănătății a soluÈ›iilor care ar permite ca fiecare unitate È™colară să aibă arondat personal de specialitate (această idee a fost formulată ca „provocare” pentru ministrul sănătății);
2. Domnul ministru Costache:
- cu privire la firmele care realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, s-a operat modificarea legislaÈ›iei, astfel încât a fost instituită o procedură strictă de avizare a acestora, iar în ceea ce priveÈ™te firmele care funcÈ›ionează deja vor fi demarate controale ale DSP la toate acestea;
- structurile teritoriale sunt pregătite în eventualitatea declanșării unei epidemii de gripă, urmând ca în cel mai scurt timp să fie finalizată o procedură comună a celor două ministere cu privire la modalitățile de gestionare a unor situaÈ›ii specifice.
Din intervențiile celorlalți participanți la videoconferință, semnalăm următoarele:
3. Domnul preÈ™edinte Marius Nistor (F.S.E. „Spiru Haret”):
- înainte de videoconferință, îÈ™i propusese să critice ministerul pornind de la ideea vehiculată de presă potrivit căreia cadrele didactice ar trebui să realizeze triajul copiilor, dar È›inând cont de cele discutate este evident că nu este rolul cadrelor didactice, doamna ministru confirmând că nu s-a cerut È™i nu s-a transmis aÈ™a ceva;
- nevoia de mai mulÈ›i medici È™colari nu este una nouă, în pofida importanÈ›ei prezenÈ›ei personalului de specialitate în unitățile de învățământ, dar până în prezent ea nu a fost rezolvată, chiar dimpotrivă (importanÈ›a „punerii pe picioare” a cabinetelor medicale È™colare a fost subliniată È™i de reprezentantul părinÈ›ilor);
- solicitarea de a fi luată în calcul, pe lângă epidemia de gripă È™i o altă ,,epidemie', respectiv cea care loveÈ™te elevii după finalizarea admiterii în învățământul liceal, o „epidemie” care este întreÈ›inută cu largul concurs al medicilor (domnul ministru Costache a recunoscut că problema există È™i în alte domenii, oferind ca exemplu epidemia de „concedii medicale”, în prezent lucrându-se la elaborarea unor mecanisme de control mai strict);
- stoparea măsurilor contradictorii legate de debirocratizare, procesul prin care au fost „tăiate” diferite hârtii fiind însoÈ›it de un altul, paralel, care accentuează birocraÈ›ia (epidemia de „hârtii”), un bun exemplu fiind implementarea unor măsuri privind preîntâmpinarea segregării în unitățile È™colare care, în ceea ce priveÈ™te cadrele didactice, presupune realizarea unei multitudini de activități suplimentare, „producerea” a tot felul de documente È™i urcarea acestora pe o platformă (doamna Anisie a promis că se va ocupa de această problemă);
- cele două ministere ar trebui să finalizeze lista și legislația cu privire la bolile care sunt incompatibile cu profesia didactică (domnul ministru Costache a apreciat că se va elabora un ordin comun);
- readucerea în discuÈ›ie È™i rezolvarea problemei relative la bolile profesionale specifice domeniului educaÈ›ional (problemă reiterată È™i de la nivelul judeÈ›ului IaÈ™i);
4. Domnul președinte Simion Hăncescu (F.S.L.I.):
- contractul colectiv de muncă prevede gratuitatea vaccinării cadrelor didactice, pe cheltuiala angajatorului (ministerului), ceea ce însemna că aceste sume trebuiau prinse în buget, lucru care nu s-a întâmplat, propunerea fiind de a identifica banii necesari È™i de a se realiza acest lucru;
- propunerea de organizare a unei alte videoconferinÈ›e în care să poată fi ridicate diferite probleme existente în sistemul educaÈ›ional (doamna ministru Anisie a precizat că va lua în calcul această propunere).
Doamna ministru Anisie, în afara ordinii de zi stabilite, a mai adus în discuÈ›ie alte câteva probleme:
- solicitarea ca în unitățile de învățământ care organizează învățământ seral È™i cu frecvență redusă cursurile să se realizeze cu adevărat, iar elevii care figurează înscriÈ™i la acestea să existe È™i fizic, trasând ca sarcină inspectoratelor È™colare verificarea acestor aspecte în perioada următoare;
- legat de această ultimă problemă, existenÈ›a unei corelaÈ›ii reale, pentru a preîntâmpina intervenÈ›ia È™i a altor organe de stat, între educabilii care figurează ca înscriÈ™i È™i deÈ›inerea în mod real a calității de elev trebuie avută la toate nivelurile de învățământ;
- în toate situaÈ›iile în care posturi din sistemul educaÈ›ional au fost ocupate prin detaÈ™are din alte domenii, iar aceste detașări au încetat, se pot organiza concursuri pentru ocuparea respectivelor posturi.