Adrian Curaj, ministrul propus la Educație - avizat favorabil
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
17.11.2015
Data ultimei actualizări:
18.04.2025
Numărul de vizualizări:
1850
Luni, 16 noiembrie, a avut loc ședința comună a comisiilor învățământ din Parlamentul României pentru audierea ministrului propus la Educație.
Adrian Curaj, ministrul propus la Educatie are 57 de ani, este profesor la Automatica - Politehnica Bucuresti, este director general al UEFISCDI, institutia care imparte pe baza de competitii banii alocati cercetarii de catre guvern, a fost consultant al Bancii Mondiale, UNESCO si Comisei Europene. El a fost avizat in unanimitate de catre cele doua comisii.
,,Va trebui sa corectam si sa operationalizam, dar pentru mine e extrem de importanta continuitatea. Angajamentul nostru este ca in decembrie sa venim cu masurile ce vor fi prezentate in detaliu, atunci cand vom avea si bugetul pe 2016, pentru a avea un plan realist.''
Adrian Curaj:
Respect legitimitatea Parlamentului si va asigur ca voi face tot ce trebuie pentru a pune in practica deciziile dvs
Voi fi prezent de cate ori ma solicitati.
Cercetarea, inovarea corelate cu antreprenoriatul reprezinta sansa ca Romania sa se aseze in randul tarilor dezvoltate
Este extrem de importanta continuitatea. Lucrurile majore s-au intamplat cand s-a respectat aceasta continuitate. Va trebui sa corectam si sa operationalizam, dar pentru mine e extrem de importanta continuitatea
Angajamentul nostru este ca in decembrie sa venim cu masurile ce vor fi prezentate in detaliu, atunci cand vom avea si bugetul pe 2016, pentru a avea un plan realist
Cred ca trebuie sa ascultam vocea cetatenilor
Educatia pentru sanatate, sportul il vom sustine impreuna, dar stau sa ma gandesc in ce masura vom vedea parte a diverselor materii, domenii. Ce frumos ar fi ca elevii sa poata sa asocieze fizica cu experimentele. Stiinta in scoala o vad facandu-se, nu invatand
Pentru universitar cred ca este cheie reforma curriculara si este vorba despre a continua un proces inceput
Este extrem de importanta formarea profesorilor si formarea initiala prin programe universitare: putem avea lucruri spectaculoase, dar sa nu avem cine sa le predea
Cred ca trebuie sa avem programe targetate de investitii in scoli, mai ales in scolile din rural
Cred ca trebuie neaparat sa aducem scolile la un standard minim de calitate
Increderea in transparenta si la date deschise este cheie, pentru mine
Datele sunt acolo, dar daca nu sunt vizibile, nu ne ajuta. Voi face totul ca ele sa fie disponibile
Acces si echitate pentru tineri si copii din medii dezavantajate: nu vom uita invatamantul anteprescolar si prescolar, pentru ca am doi nepoti, unul in Romania, altul in Germania
Cred ca trebuie sa continuam demersurile privind instrymentele care asigura accesul si echitatea in invatamantul superior. Am lucrat foarte mult cu experti straini, avem un portal absolut spectaculos si incercam sa il rostogolim in zona tarlor dunarene si trebuie sa spunem ca in Romania se poate lucra.
Nu vom vedea performanta internationala si universitatile acolo unde le este locul pana nu vom face reala autonomia universitara, asociata cu transparenta datelor
Cred ca daca nu gandim la corelarea invatamantului cu cerintele pietei muncii facem o mare greseala
Eu cred in performanta universitatilor romanesti si trebuie sa ne recapatam pozitia de leaderi Bologna
Pentru cercetare stiintifica, incep cu ce spune strategia: pana in 2020 Romania va fi competitiva regional si global. E o chestiune deja asumata.
Atragerea si mentinerea talentelor, inclusiv talentul si expertiza diasporei
Trebuie sa sustinem coerenta inovarii in si prin mediul privat
Trebuie sa modernizam cercetarea publica
Avem laserul de la Magurele, Danubius, clusterul IT de la Cluj
Intrebari
Raluca Turcan:
Ma astept de la dvs sa militati in primul rand pentru un buget mai mare pentru cercetare, macar 1%, si unul mai mare pentru educatie per total. Sper sa nu repetati din neajunsurile predecesorilor si de aceea va rog sa respectati Legea Educatiei, atat cat a mai ramas din ea, pentru ca a fost modificata masiv.
Pentru ca veniti din acest domeniu universitar si cercetare o sa va rog foarte mult sa obtinem un acord politic pentru a defini si definitiva situatia unei institutii foarte importante pentru transparentizarea cheltuielilor in cercetare: UEFISCDI.
O alta prioritate pentru dvs, dincolo de cele mentionate, consider ca trebuie sa fie finalizarea procesului de clasificare a universitatilor, iar finantarea sa fie realizata in functie de clasificare
Am citit in programul dvs un lucru pentru care eu militez de foarte mult timp: ca va doriti sa cuplati educatia cu piata muncii. Trebuie definite iesirile din fiecare ciclu de invatamant, astfel incat acestea sa fie adaptate la piata muncii
In acest context, consider ca aveti sau trebuie sa aveti ca prioritate cateva proiecte legislative care urmaresc acest lucru: proiectul after school generalizat pentru elevii de pana in clasa a IV-a, masa la scoala si proiectele privind decontarea cheltuielilor profesorilor si elevilor navetisti
Principiile asumate de dvs. corespund viziunii PNL
Eficientizarea ARACS-ului, un alt obiectiv, o institutie cel putin politizata si ineficienta
Mihnea Costoiu:
Proiectul ELI - exista in prioritatea dvs? Am sa va rog sa definiti modul in care veti actiona
Veti sustine cresterile salariale aprobate de curand de guvern?
Stefan Baisanu:
Considerati finantarea per capita un lucru bun pentru inatamantul romanesc? Eu nu.
Considerati ca programele scolare din preuniversitar sunt cirect enuntate sau stufoase si ineficiente?
Sunteti de acord ca elevii de generala si liceu sa invete dupa-amiaza, tinand cont ca randamentul unui om matur este pana in maxim ora 14:00?
Care va fi metodologia de finantare a universitatilor, pentru ca universitatile nu au mai raportat date din 2011?
Care este viziunea privind cifra totala de scolarizare si modalitatea de distribuire a locurilor la bugetar?
Marko Bela:
Nu am intrebari, mai degraba doua sugestii. Ati facut referire la necesitatea stabilitatii legislative si sunt de acord cu dvs.
Avem o lege adoptata in 2011, modificata apoi cu o serie de OUG, dar necorelate de fapt cu aceste modificari si suntem intr-o situatie cand o serie de dispozitii ale acestei legi sau ale OUG care au urmat nu sunt aplicate, ceea ce inseamna ca cei care lucreaza in eductie nu au incredere in legislatie si nu exista predictibilitate
Sunt de parere ca in an electoral nu vom avea posiblitatea sa avem o alta lege a invatamantului, nici nu stiu daca e nevoie de asa ceva, dar de o corelare avem nevoie si ar fi o prima uregnta sa incercam sa impunem repsectarea legii
O a doua problema: v-ati referit la invatamantul in limba minoritatilor. Avem 6-7% din toata populatia scolara care invata limba materna in limba minoritatilor. Consider ca legislatia e satisfacatoare. In schimb, o serie de dispozitii nici pana azi nu au fost puse in aplicare si asa cum sufera tot invatamantul din cauza neaplicarii legii, sufera si mai mult invatamantul in limba minoritatilor.
Anghel Stanciu:
Incep prin a remarca activitatea deosebita a dlui profesor Curaj pe care am vazut-o in CV-ul domniei sale
De asemeni, remarc disponibilitatea domniei sale de a fi prezent in cadrul comisiei si invitatia de a fi noi prezenti la minister. Tin sa il instiintez ca toti au promis, dar putini s-au tinut de aceasta promisiune, poate cu exceptia doamnei ministru care e si presedintele comisiei
Nu inteleg un lucru: la o prestatie buna a unui ministru, vine in fata noastra cu un program de guvernare in care nu am gasit niciun cuvant de cercetare. Poate mi-a scapat mie. Nu apare.
Avem 5 masuri la Educatie, o viziune foarte buna pe termen scurt, dar cu toata disponibilitatea mea, aceste 5 masuri sunt de nivelul planului de masuri la organizatia de baza, ceea ce este impardonabil pentru pregatirea dumneavoastra
Eu ii recomand sa vina in decembrie cu niste masuri la nivelul pregatirii domniei sale, pentru ca opinia mea e ca astea nu sunt scrise de domnia sa
Cristiana Anghel (PC):
Sunt scrise de Ciolos. E programul de guvernare a lui Ciolos
Anghel Stanciu (PSD):
Il rog sa lupte pentru pactul national pe educatie. De 6 ani tot prorogam cei 6% pentru educatie.
Dumneavoastra nu mai vreti un mandat, banuiesc, si atunci veti lupta sa avem 6%
Trebuie neaparat acest pact sa il aveti in vedere
Manifestul pentru educatie al Salvati copiii e mult mai bun decat acest program de guvernare, la fel si masurile consortiului Universitaria
Florica Chereches (PNL):
Am apreciat ca ne-ati prezentat mai mult decat era in scris
Exista lucruri bune incepute, exista insa lucruri rele care ar trebui oprite. As vrea sa cereti o analiza a concursurilor pentru ocuparea posturilor de director, inspector general si adjunct si noi am acuzat modul de organizare si desfasurare a acestor concursuri
As vrea sa va rog sa deblocati acordarea finantarii de baza pentru toti elevii din Romania, inclusiv pentru elevii din scolile confesionale
Am apreciat ca ati spus ca va intereseaza corelarea pietei muncii cu educatia. Prima masura pe care a luat-o ministrul dinaintea dvs a fost OUG 49/2014, in care era definit invatamantul profesional in sistem dual intr-un mod gresit, atingand in mod grav ceea ce incepuse sa mearga bine
Oprea Dumitru (PNL):
Prea multa autonomie a condus la faramitarea in vremea comunista a universitatilor.
Puteti sa introduceti burse pe discipline de studiu?
Cristian Dumitrescu (PSD):
Vestea buna e ca diagnoza pe care ati pus-o e corecta, acolo sunt punctele nodale. Vestea proasta e ca nu aveti decat un an pentru a realiza solutiile.
Nu aveti cum sa le rezolvati pe toate
Eu v-as propune ca de la profesor la profesor sa extrageti din aceste prioritati 2-3 lucruri, asa incat sa puteti spune la finalul mandatului: aceste lucruri au fost rezolvate
Se pare ca la intersectia urmatorilor 10-15 ani Romania va avea o mare problema cu competitivitatea fortei de munca, in raport cu cea europeana
Eu va ridic o intrebare: avem aprope 500.000 de tineri care nu au obtinut BAC-ul. Daca lucrurile vor continua, sa zicem ca Funeriu a fost cum a fost, dar de 5 ani se reproduce aceeasi situatie: 50% din absolventi nu iau BAC-ul. Daca se mai intampla sa fie inca 5 ani, compromiterea acelui obiectiv al agendei 2020 va fi cel mai mare handicap al Romaniei, dupa faptul ca avem 3 milioane de cetateni in strainatate.
Nechita-Adrian Oros (PNL):
Cum vedeti functionarea Consiliului National de Etica?
Am sa inchei cu speranta ca nu veti permite patrunderea un universitati a absolventilor de liceu fara Bacalaureat
Cristiana Anghel (PC):
A venit modest in fata noastra si ne-a spus ca va colabora, a multumit guvernului dinainte dovedind bun-simt. Ce pot sa-i spun este ca in cazul in care va veni cu initiative care sa vina pe placul competentei, va avea sustinerea mea
Trebuie sa aveti curaj
Odon Szabo (UDMR):
Trebuie o analiza serioasa a catedrelor pe judete
Petru Andea (PSD):
Sunt multe voci din invatamant care se declara sufocate de nivelul de birocratie. Va rog sa precizati cateva elemente pentru debirocratizare
Eu cu certitudine afirm ca dl Curaj este un tehnocrat cu rezultate notabile
Catalin Croitoru:
Am pasiunea a ceea ce este educatia. Ma bucur tare mult dle ministru ca ati facut o prezentare a unui proiect extrem de ambitios si de complet.
Sunteti un adept al continuitatii. Imi doresc tare mult pentru binele scolii romanesti ca cine vine dupa 2016 sa asigure continuitatea la Ministerul Educatiei si sa va pastreze
Adrian Curaj:
Voi lupta cat se poate, n-am termen, pentru un buget cu sens la cercetare. Faptul ca am suferit atat de tare ca oameni care au venit in tara a trebuit sa plece m-a durut foarte mult, m-a durut fizic
Am incercat sa debirocratizam la maxim informatia, sa fie online, fara stampile, si am vazut cat de multe talente am pierdut
Cred intr-o Romanie atractiva pentru toti si atunci cetatenii romani vor veni mai usor
Ma voi lupta cu toate armele posibile, si cu sufletul, si cu mainile, pentru un buget cu sens
Spuneam ca trebuie o crestere majora a bugetului de 0,24% a bugetului cercetarii. Poate 1% nu reusim sa facem anul asta, dar daca reusim sa atragem un plus de 0,12%, ceea ce inseamna un plus cu 50%
Am facut evaluarea internationala a 70 de universitati, nu am oprit clasificarea universitatilor, aproape impotriva...
Eu cred ca nu toti suntem la fel, nici ca oameni, nici ca institutii. Cred ca trebuie sa gasim instrumentele ca scoala sa puna in valoare ce are, la fel si noi trebuie sa punem la dispozitie instrmentele ca universitatile sa isi atinga posibilitatile
Cred in autonomie, pentru ca altfel nu poti lua nici decizii, ca altfel cauti scuze.
Sunt convins ca si ARACIS, dar si multe alte institutii trebuie sa treaca printr-un efort mare de transformare institutionala
Cred ca deschiderea spre transparenta, spre tehnologie conteaza foarte mult
Sunt obisnuit cu peer-review-ul. Suntem extrem de taiosi, dar ne respectam
ARACIS trebuie sa isi gaseasca forma de a creste si sunt convins ca va creste
Dar cred in simplificarea administrativa
ELI-NP este speciala. Suntem la frontiera stiintifica, nu avem voie sa ne jucam
Toti colegii au lucrat la acest proiect. Prima data in istoria fondurilor structurale, CE a acceptat sa finanteze o structura stiintifica majora.
Dar ce se asteapta toti? Ca povestea ELI sa duca la competitivtate, la locuri de munca. Si atunci pentru mine e importanta valea laserului
Mai avem un proiect: Danubius.
Sunt prea multe lucruri, dar unele se vor putea face, iar pentru altele o sa spun: cred ca trebuie sa punem ,,semintele de viitor''
Educatia duala este atat de importanta. O sa dialogam pentru a face ceea ce ii trebuie Romaniei. Ce s-ar putea intampla cu cei 500.000 in tertiar, e esential pentru piata fortei de munca
Ecaterina Andronescu:
Votul la Adrian Curaj: in unanimitate a primit votul celor doua comisii
(sursa: http://www.hotnews.ro/)