Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
Joi, 28 decembrie a.c., Executivul a aprobat Ordonanța de Urgență pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învățământ și alte sectoare de activitate bugetară. Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1197/29.XII.2023.
Referitor la salarizarea angajaților din învățământ pentru anul 2024, facem următoarele precizări:
1. Grilele de salarizare au fost întocmite ținând cont de faptul că bugetul destinat cheltuielilor de personal aferente salariaților din învățământ a fost suplimentat cu aproximativ 6 miliarde de lei pentru anul 2024.
2. Salariile se vor majora în 2 etape, prima fiind de la data de 01.01.2024, iar a doua de la 01.06.2024.
Procentele medii de majorare a salariilor în luna iunie 2024, comparativ cu cele din decembrie 2023, sunt:
- 20% pentru personalul didactic de predare;
- 15,55% pentru personalul didactic auxiliar;
- 15% pentru personalul administrativ.
3. Salariile personalului didactic de predare și ale personalului didactic auxiliar din anexa la Ordonanța menționată anterior sunt la gradația 0.
În cazul personalului administrativ/nedidactic din sistemul național de învățământ, majorarea se va acorda sub forma unei sume fixe brute, care se adaugă la salariul de bază la gradația 0, după cum urmează:
- 250 lei în luna ianuarie 2024, față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023
- 450 lei în luna iunie 2024, față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023
Facem precizarea că majorarea salarială din OUG nr. 57/2023 pentru personalul administrativ se va face tot prin raportare la salariile de bază la gradația 0.
De asemenea, menționăm și faptul că salariații din alte domenii de activitate din Anexa VIII (funcții comune în sistemul bugetar) a Legii nr.153/2017, cu excepția personalului administrativ din învățământ, vor primi în anul 2024 o majorare salarială de doar 5%.
4. În anexa la această ordonanță, au fost cuprinse toate funcțiile didactice și didactice auxiliare, atât cele din ordinele comune ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale și ale Ministerului Educației, inclusiv cele din inspectoratele școlare. Precizăm faptul că, după ce inițial asistenții medicali au fost cuprinși în anexă, ulterior nu s-a mai acceptat acest lucru, argumentul fiind acela că, începând cu 01.01.2024, aceștia vor fi preluați de Ministerul Sănătății, inclusiv în ceea ce privește salarizarea.
5. Prin Ordonanța care reglementează salarizarea personalului din învățământ în anul 2024, în urma susținerii și a insistențelor reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ, s-au eliminat și inechitățile salariale în ceea ce privește funcțiile de conducere, de îndrumare si control din învățământ.
De exemplu, salariul unui director adjunct va fi mai mare decât cel al unui profesor S, cu gradul I, peste 25 de ani, care are si dirigenție.
6. Odată cu acordarea celei de-a doua tranșe de majorare salarială din anul 2024, cuantumul total al creșterilor salariale ale personalului din învățământ la data de 01.06.2024, raportat la luna mai 2023, va fi de aproximativ 50%, lucru care nu s-ar fi întâmplat dacă federațiile și sindicatele reprezentative din sistemul salariații din învățământ nu ar fi deschis conflictul de muncă, iar membrii de sindicat nu ar fi participat la greva generală.
7. Așa cum este cunoscut, această majorare salarială pentru anul 2024 s-a obținut în condițiile în care viitoarea lege a salarizării nu este finalizată. S-a convenit cu ministrul muncii ca, în luna ianuarie a anului viitor, să înceapă discuțiile cu reprezentanții federațiilor sindicatelor reprezentative din învățământ pentru noua lege a salarizării în sistemul bugetar, obiectivul fiind acela de a obține o poziționare în grila de salarizare superioară celei din Legea nr.153/2017, lege care a fost impusă și nu negociată cu partenerii sociali.
8. Putem afirma că, până în acest moment, suntem în grafic în ceea ce privește salarizarea, dacă ne raportăm la grilele întocmite de reprezentanții federațiilor sindicale din învățământ, împreună cu cei ai Ministerului Educației, grile depuse la Ministerul Muncii și Protecției Sociale.
Documente atașate
Ordonanța de Urgența Nr. 128/28.12.2023 pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învățământ și alte sectoare de activitate bugetară
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 128 din 28 decembrie 2023
pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învățământ și alte sectoare de activitate bugetară |
281.386 | APPLICATION/PDF | 2023-12-30 14:20:07 |
2 | Salarii de bază pentru funcțiile didactice auxiliare din învăţământul preuniversitar - 01.01.2024 | 205.458 | APPLICATION/PDF | 2023-12-30 14:33:50 |
3 | Salarii de bază pentru funcțiile didactice de predare din învăţământul preuniversitar - 01.01.2024 | 131.338 | APPLICATION/PDF | 2023-12-30 14:30:28 |