La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Joi, 28 decembrie a.c., Executivul a aprobat Ordonanța de Urgență pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învățământ și alte sectoare de activitate bugetară. Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1197/29.XII.2023.
Referitor la salarizarea angajaților din învățământ pentru anul 2024, facem următoarele precizări:
1. Grilele de salarizare au fost întocmite ținând cont de faptul că bugetul destinat cheltuielilor de personal aferente salariaților din învățământ a fost suplimentat cu aproximativ 6 miliarde de lei pentru anul 2024.
2. Salariile se vor majora în 2 etape, prima fiind de la data de 01.01.2024, iar a doua de la 01.06.2024.
Procentele medii de majorare a salariilor în luna iunie 2024, comparativ cu cele din decembrie 2023, sunt:
- 20% pentru personalul didactic de predare;
- 15,55% pentru personalul didactic auxiliar;
- 15% pentru personalul administrativ.
3. Salariile personalului didactic de predare și ale personalului didactic auxiliar din anexa la Ordonanța menționată anterior sunt la gradația 0.
În cazul personalului administrativ/nedidactic din sistemul național de învățământ, majorarea se va acorda sub forma unei sume fixe brute, care se adaugă la salariul de bază la gradația 0, după cum urmează:
- 250 lei în luna ianuarie 2024, față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023
- 450 lei în luna iunie 2024, față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023
Facem precizarea că majorarea salarială din OUG nr. 57/2023 pentru personalul administrativ se va face tot prin raportare la salariile de bază la gradația 0.
De asemenea, menționăm și faptul că salariații din alte domenii de activitate din Anexa VIII (funcții comune în sistemul bugetar) a Legii nr.153/2017, cu excepția personalului administrativ din învățământ, vor primi în anul 2024 o majorare salarială de doar 5%.
4. În anexa la această ordonanță, au fost cuprinse toate funcțiile didactice și didactice auxiliare, atât cele din ordinele comune ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale și ale Ministerului Educației, inclusiv cele din inspectoratele școlare. Precizăm faptul că, după ce inițial asistenții medicali au fost cuprinși în anexă, ulterior nu s-a mai acceptat acest lucru, argumentul fiind acela că, începând cu 01.01.2024, aceștia vor fi preluați de Ministerul Sănătății, inclusiv în ceea ce privește salarizarea.
5. Prin Ordonanța care reglementează salarizarea personalului din învățământ în anul 2024, în urma susținerii și a insistențelor reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ, s-au eliminat și inechitățile salariale în ceea ce privește funcțiile de conducere, de îndrumare si control din învățământ.
De exemplu, salariul unui director adjunct va fi mai mare decât cel al unui profesor S, cu gradul I, peste 25 de ani, care are si dirigenție.
6. Odată cu acordarea celei de-a doua tranșe de majorare salarială din anul 2024, cuantumul total al creșterilor salariale ale personalului din învățământ la data de 01.06.2024, raportat la luna mai 2023, va fi de aproximativ 50%, lucru care nu s-ar fi întâmplat dacă federațiile și sindicatele reprezentative din sistemul salariații din învățământ nu ar fi deschis conflictul de muncă, iar membrii de sindicat nu ar fi participat la greva generală.
7. Așa cum este cunoscut, această majorare salarială pentru anul 2024 s-a obținut în condițiile în care viitoarea lege a salarizării nu este finalizată. S-a convenit cu ministrul muncii ca, în luna ianuarie a anului viitor, să înceapă discuțiile cu reprezentanții federațiilor sindicatelor reprezentative din învățământ pentru noua lege a salarizării în sistemul bugetar, obiectivul fiind acela de a obține o poziționare în grila de salarizare superioară celei din Legea nr.153/2017, lege care a fost impusă și nu negociată cu partenerii sociali.
8. Putem afirma că, până în acest moment, suntem în grafic în ceea ce privește salarizarea, dacă ne raportăm la grilele întocmite de reprezentanții federațiilor sindicale din învățământ, împreună cu cei ai Ministerului Educației, grile depuse la Ministerul Muncii și Protecției Sociale.
Documente atașate
Ordonanța de Urgența Nr. 128/28.12.2023 pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învățământ și alte sectoare de activitate bugetară
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 128 din 28 decembrie 2023
pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învățământ și alte sectoare de activitate bugetară |
281.386 | APPLICATION/PDF | 2023-12-30 14:20:07 |
2 | Salarii de bază pentru funcțiile didactice auxiliare din învăţământul preuniversitar - 01.01.2024 | 205.458 | APPLICATION/PDF | 2023-12-30 14:33:50 |
3 | Salarii de bază pentru funcțiile didactice de predare din învăţământul preuniversitar - 01.01.2024 | 131.338 | APPLICATION/PDF | 2023-12-30 14:30:28 |