Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
Miercuri, 6 aprilie 2022, începând cu ora 18.00, în format on-line, la aproape trei ani de la precedentul, s-a derulat Consiliul Național al F.S.E. „Spiru Haret”, fiind prezenți un număr de 81 delegați. S.I.P. Județul Hunedoara a participat la această ședință cu un număr de 5 delegați (președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți).
Ordinea de zi a Consiliului Național a fost una restrânsă, principalul scop al derulării sale fiind convocarea Conferinței Naționale de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret”, potrivit cu prevederile Statului, care stabilește mandate de patru ani pentru funcțiile de conducere ale federației.
Astfel, Conferința Națională de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret” a fost convocată pentru perioada 5-8 iunie 2022, norma de reprezentare la lucrările acesteia, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și desfășurare a Conferinței Naționale, urmând a fi de 1 delegat/500 membri de sindicat. Totodată a fost stabilită, în vederea unei bune derulări a acesteia, componența a trei comisii: Comisia de organizare, Comisia pentru elaborarea strategiei pe termen mediu și lung și Comisia pentru modificarea Statutului F.S.E. „Spiru Haret”.
Alături de deciziile adoptate pentru derularea Conferinței Naționale, în cadrul Consiliului Național au fost dezbătute probleme actuale, dintre cele care preocupă membrii de sindicat, fiind de semnalat:
1. Modificările structurii anului școlar:
- s-a subliniat că deciziile în această privință au fost luate în alte contexte decât cele ale Ministerului Educației, fără consultarea structurilor de dialog social (cărora li s-a prezentat, de altfel, o structură asemănătoare cu cea prezentă, nici măcar secretarii de stat neavând habar de modificările care urmau a fi anunțate);
- din partea S.I.P. Județul Hunedoara s-a înaintat propunerea de a încerca să se valorifice un proiect de lege mai vechi, trecut deja de Camera Deputaților și aflat la Senat, camera decizională, cu privire la o „standardizare” a anului școlar, astfel încât acesta să nu mai fie la cheremul fiecărui ministru.
2. Salarizarea personalului din învățământ:
- până în prezent instituțiile implicate nu au reușit să ofere răspunsuri clare în această privință, mai ales în ceea ce privește implementarea integrală a legii nr. 153/2017, amintindu-se diferite termene, dar fără a putea vorbi de o coerență a declarațiilor în această privință;
- proiectul de ordonanță de urgență elaborat de federațiile sindicale cu privire la diferențele salariale a ieșit din dezbaterea publică, a primit avizul favorabil al Ministerului Muncii, în prezent fiind înaintat spre avizare Ministerului de Finanțe;
- demersurile sindicale privind o salarizare decentă în educație, un prim pas reprezentându-l implementarea integrală a legii nr. 153/2017 continuă.
3. Amenințări profesionale și sindicale:
- sunt din ce în ce mai mari presiunile și solicitările venite din partea diferiților „specialiști în educație”, din partea organizațiilor non-guvernamentale cu interese în sistemul educațional și din partea unităților de învățământ private de a se elimina o serie de reglementări precum: titularizarea la nivelul sistemului de învățământ, actuala structură a sistemului educațional (5-4-4, multe propuneri vehiculând o structură 6-3-3), realizarea inspecției școlare de către inspectoratele școlare, inspectoratele școlare, anumite activități (care se doresc externalizate, cu corelatul eliminării anumitor funcții din unitățile școlare) etc.
- ținând cont de faptul că acestea sunt „adevăratele amenințări” la adresa personalului din educație, s-a subliniat că este nevoie să fim pregătiți pentru a reacționa la astfel de inițiative, pentru moment prin identificarea argumentelor favorabile menținerii unor astfel de reglementări;
- în acest context contează și atitudinea fiecărui salariat din cadrul sistemului educațional, atât prin ceea ce exprimă în spațiul public, în special pe rețelele de socializare, adesea intervențiile oferind un sprijin indirect celor care par să aibă drept scop o destructurare a sistemului educațional public (cu corelatul trecerii pe „persoană fizică” a cât mai multor aspecte ale acestuia), cât și prin atitudinea față de organizațiile sindicale, în realitate singurele care se pot mobiliza până la nivelul unei voci relevante pentru a apăra interesele personalului din educație;
- constrângerile legislative deosebit de dure în ceea ce privește posibilitatea declanșării unor forme de protest mai „extreme”, precum o grevă generală, aceasta condiționată totuși în primul rând de disponibilitatea membrilor de sindicat, în majoritatea lor, de a susține o astfel de inițiativă.
Încheiată undeva după ora 20.00, ședința de lucru a Consiliului Național F.S.E. „Spiru Haret” a reiterat, cu precădere în contextul „amenințărilor” care se schițează, nevoia de mobilizare și de urmărire a unor obiective comune de către toți membrii de sindicat.