La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 6 aprilie 2022, începând cu ora 18.00, în format on-line, la aproape trei ani de la precedentul, s-a derulat Consiliul Național al F.S.E. „Spiru Haret”, fiind prezenți un număr de 81 delegați. S.I.P. Județul Hunedoara a participat la această ședință cu un număr de 5 delegați (președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți).
Ordinea de zi a Consiliului Național a fost una restrânsă, principalul scop al derulării sale fiind convocarea Conferinței Naționale de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret”, potrivit cu prevederile Statului, care stabilește mandate de patru ani pentru funcțiile de conducere ale federației.
Astfel, Conferința Națională de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret” a fost convocată pentru perioada 5-8 iunie 2022, norma de reprezentare la lucrările acesteia, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și desfășurare a Conferinței Naționale, urmând a fi de 1 delegat/500 membri de sindicat. Totodată a fost stabilită, în vederea unei bune derulări a acesteia, componența a trei comisii: Comisia de organizare, Comisia pentru elaborarea strategiei pe termen mediu și lung și Comisia pentru modificarea Statutului F.S.E. „Spiru Haret”.
Alături de deciziile adoptate pentru derularea Conferinței Naționale, în cadrul Consiliului Național au fost dezbătute probleme actuale, dintre cele care preocupă membrii de sindicat, fiind de semnalat:
1. Modificările structurii anului școlar:
- s-a subliniat că deciziile în această privință au fost luate în alte contexte decât cele ale Ministerului Educației, fără consultarea structurilor de dialog social (cărora li s-a prezentat, de altfel, o structură asemănătoare cu cea prezentă, nici măcar secretarii de stat neavând habar de modificările care urmau a fi anunțate);
- din partea S.I.P. Județul Hunedoara s-a înaintat propunerea de a încerca să se valorifice un proiect de lege mai vechi, trecut deja de Camera Deputaților și aflat la Senat, camera decizională, cu privire la o „standardizare” a anului școlar, astfel încât acesta să nu mai fie la cheremul fiecărui ministru.
2. Salarizarea personalului din învățământ:
- până în prezent instituțiile implicate nu au reușit să ofere răspunsuri clare în această privință, mai ales în ceea ce privește implementarea integrală a legii nr. 153/2017, amintindu-se diferite termene, dar fără a putea vorbi de o coerență a declarațiilor în această privință;
- proiectul de ordonanță de urgență elaborat de federațiile sindicale cu privire la diferențele salariale a ieșit din dezbaterea publică, a primit avizul favorabil al Ministerului Muncii, în prezent fiind înaintat spre avizare Ministerului de Finanțe;
- demersurile sindicale privind o salarizare decentă în educație, un prim pas reprezentându-l implementarea integrală a legii nr. 153/2017 continuă.
3. Amenințări profesionale și sindicale:
- sunt din ce în ce mai mari presiunile și solicitările venite din partea diferiților „specialiști în educație”, din partea organizațiilor non-guvernamentale cu interese în sistemul educațional și din partea unităților de învățământ private de a se elimina o serie de reglementări precum: titularizarea la nivelul sistemului de învățământ, actuala structură a sistemului educațional (5-4-4, multe propuneri vehiculând o structură 6-3-3), realizarea inspecției școlare de către inspectoratele școlare, inspectoratele școlare, anumite activități (care se doresc externalizate, cu corelatul eliminării anumitor funcții din unitățile școlare) etc.
- ținând cont de faptul că acestea sunt „adevăratele amenințări” la adresa personalului din educație, s-a subliniat că este nevoie să fim pregătiți pentru a reacționa la astfel de inițiative, pentru moment prin identificarea argumentelor favorabile menținerii unor astfel de reglementări;
- în acest context contează și atitudinea fiecărui salariat din cadrul sistemului educațional, atât prin ceea ce exprimă în spațiul public, în special pe rețelele de socializare, adesea intervențiile oferind un sprijin indirect celor care par să aibă drept scop o destructurare a sistemului educațional public (cu corelatul trecerii pe „persoană fizică” a cât mai multor aspecte ale acestuia), cât și prin atitudinea față de organizațiile sindicale, în realitate singurele care se pot mobiliza până la nivelul unei voci relevante pentru a apăra interesele personalului din educație;
- constrângerile legislative deosebit de dure în ceea ce privește posibilitatea declanșării unor forme de protest mai „extreme”, precum o grevă generală, aceasta condiționată totuși în primul rând de disponibilitatea membrilor de sindicat, în majoritatea lor, de a susține o astfel de inițiativă.
Încheiată undeva după ora 20.00, ședința de lucru a Consiliului Național F.S.E. „Spiru Haret” a reiterat, cu precădere în contextul „amenințărilor” care se schițează, nevoia de mobilizare și de urmărire a unor obiective comune de către toți membrii de sindicat.