Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
În mass-media și pe rețelele de socializare a apărut o inițiativă a Consiliului National al Elevilor, inițiativă prin care aceștia ar urma să completeze la sfârșitul fiecărui semestru o fișă de feedback care să vizeze procesul de predare, învățare și evaluare.
Ca și în alte situații, lipsa unor informații corecte a creat o adevărată controversă în jurul acestui subiect. În confuzia creată, s-a dat de înțeles că elevii ar urma să „evalueze" activitatea profesorului, când, de fapt, este vorba despre un „chestionar de satisfacție” care să îi ofere cadrului didactic posibilitatea de a-și adapta procesul de predare functie de necesitățile elevilor.
Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret", Marius Nistor, a explicat pentru Ziare.com la ce se referă mai exact această inițiativă.
„Este pur și simplu deranjant în momentul de față că se face o confuzie între un lucru absolut normal, cum ar fi realizarea acestor feedback-uri vizavi de procesul de predare, evaluare și învățare și evaluarea activității cadrelor didactice.
Nu are elevul competența să facă evaluarea unui cadru didactic. Da, este importantă opinia lui în momentul în care eu ca și cadru didactic aș dori să îmi corectez sau să îmi calibrez anumite demersuri educaționale pe procesul de predare, învățare și evaluare, dar una este acordarea unor opinii, iar altceva este procesul de evaluare. Evaluarea se realizează de către comisii, de către directorii unităților de învățământ, de către consiliile de administrație, de către inspectorii de specialitate, adică acele persoane care au pregătire și competența necesară pentru a face evaluarea activității unui cadru didactic.
Cadrele didactice cereau feedback-ul din partea elevilor. Este vorba de opinii care sunt exprimate pe diferite formulare gândite la nivelul unităților de învățământ, la nivelul catedrelor sau gândite de către cadrele didactice, opinii anonime pentru a nu crea niciun efect asupra elevilor.
Lucrul acesta se întâmplă. În momentul de față se dorește să existe un chestionar care să fie standardizat la nivelul întregului sistem. Se practică, dar nu era o forma standardizată"
Poziția părinților
„Este un lucru absolut normal ceea ce se solicită cu atât mai mult cu cât era trecut în statutul elevului, deci era reglement. Când a apărut statutul elevului, acest formular de feedback trebuia să apară în anexă. Din păcate cele două asociații de elevi nu s-au înțeles și domnul ministru Pop, văzând că nu primește un formular care să fie agreat de ambele organizații, a publicat acest statut fără să mai apară formularul de feedback".
„Ar trebui să fie făcut de experți, să fie un formular de satisfacție și sub nicio forma o evaluare a profesorului la nivel academic. Dar un formular de feedback, astfel încât profesorul să își poată corecta modul în care interacționează cu elevii, eu cred că este bine venit".
„Dacă într-o sala de curs sunt 30 de elevi și ai 20 de elevi care spun că este o problemă cu modul în care se predă, asta nu înseamnă că profesorul nu predă în regulă, ci că trebuie să coboare la nivelul acelor copii astfel încât să îi ducă la un nivel de înțelegere. Atunci cu certitudine profesorul trebuie să acționeze în consecință și să vină în sprijinul elevilor".
(Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți)
Poziția elevilor
„Știu că în foarte puține unități de învățământ se utilizează acest feedback semestrial. Ar ajuta atât profesorul pentru că așa știe mai bine cum să abordeze clasa, la ce nivel se afla clasa, ce părere are clasa despre ora respectivă. Știe cum să formuleze mult mai bine ora astfel încât și elevul să învețe mai mult și să îi facă plăcere să stea la ora. Pe de altă parte ajută și elevii să își împărtășească opinia. Nu îl văd ca fiind un lucru rău, ci ca pe o comunicare mult mai facilă între elev și profesor".
(Ana Maria Groza, președinta Asociației Elevilor din București și Ilfov)
(Sursa: https://ziare.com/scoala/stiri-invatamant/fisa-feedback-profesori-elevi-1674566, Ce este controversata fișă de feedback pentru profesori. „Ar trebui să fie un formular de satisfacție și sub nicio formă o evaluare făcută de elevi", Andreea Ruxanda, Joi, 22 Aprilie 2021)