Sunt deja câteva zile de la debutul anului școlar 2024-2025, marcate acestea în primul rând de pregătirile pentru debutul efectiv al cursurilor, activități cu atât mai intense cu cât data începerii acestora, 9 septembrie, este devansată în raport cu tradiția sistemului educațional românesc. Dar cum ne-am obișnuit de mult cu incapacitatea decidenților de a oferi un cadru de stabilitate școlii românești, fie doar și printr-o structură a anului școlar care să prioritizeze nevoile educaționale, înainte de toate activitatea la catedră, ne vom opri în aceste rânduri nu atât la problemele educației, cât la așteptările care îi marchează debutul.
Desigur, având în vedere cine suntem, vom avea în vedere în primul rând așteptarea relativă la „calendarul” creșterilor salariale obținute în urma grevei generale de anul trecut. Onorată în integralitate până în prezent, creșterea veniturilor în educație presupune însă și o ultimă etapă, care ar trebui să fie onorată în orizontul anului 2025: apariția unei noi legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice și acordarea prin aceasta a salariilor de încadrare negociate în 2023 (diferența dintre salariile aflate în prezent în plată și maximul din viitoarea lege de salarizare).
Creșterilor salariale le urmează, prin impactul major pe care îl pot avea, estimările privind apariția unor noi planuri-cadru, cel puțin pentru învățământul liceal, iar corelat apariția unor noi programe școlare. Deși este greu de spus la acest moment care va fi „paradigma” acestora, mai ales ținând seama de predispoziția decidenților de a asculta mai pe toată lumea cu excepția celor de la catedră, având în vedere unele „scăpări”, este de estimat că ne așteaptă o luptă și în această privință.
Mai mult sau mai puțin vizibilă, dar devenită aproape permanentă, este și „lupta” pentru menținerea titularizării, atacurile la adresa acesteia fiind tot mai frecvente, chiar dacă este unul dintre puținele elemente de stabilitate pentru sistemul educațional românesc.
Am spune însă că ne-am obișnuit cu avalanșa de măsuri „luate după ureche” și că în haosul tot mai accentuat vom face tot ce se poate pentru ca, pe cât se poate, școala să-și vadă de scopul său major. Cu siguranță, definirea acestuia ar putea suscita polemici, dar rămânem convinși că acesta nu poate avea de-a face cu o „stare de bine” care pe zi ce trece aduce tot mai mult cu un „bunul plac” al orișicui...
Deși realitatea nu face decât să ne confirme modul de „operare” al decidenților, un bun exemplu fiind recentele decizii privind derularea examenelor naționale. Probe orale mutate la începutul anului (adică aproximativ două săptămâni în care activitatea școlară curentă va fi bulversată în multe dintre școli), câte o zi liberă după fiecare probă scrisă (într-o perioadă oricum supraaglomerată), vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestațiilor (măsură potențial generatoare a unui volum imens de activitate), sunt câteva exemple, fără a uita de „ajutorul” oferit de justiție în acest sens, ultimul exemplu fiind decizia menținerii notei mai mari în urma unei contestații (ceea ce va îndemna probabil pe fiecare candidat să depună contestație, neavând nimic de pierdut, iar de aici o recorectare a majorității lucrărilor).
În același sens al unui haos tot mai accentuat se înscrie și elaborarea recentă a profilului profesorului și a standardelor didactice (de către o comisie atinsă din plin de o presupusă extincție a celor de la catedră), confundată aceasta cu ideile aruncate prin media cu privire la o salarizare pe criterii de competență. Istericalele generate și mai ales susținute de diferiții actori cu precădere non-educaționali, iar aici ne gândim cu precădere la „sursa ta de informații din domeniul educațional”, dar fără să ignorăm la fel de dezinformatele rețele sociale, s-au dovedit fără acoperire, discuțiile pe această temă între actorii relevanți fiind încă departe de a fi demarat într-un mod cât de cât consistent...
Și am putea continua, dar ne-am învârti, având în minte avalanșa de măsuri preconizate (cam pe câte nu s-a reușit a fi implementate în ultimele trei decenii), în aceleași orizonturi ale nesiguranței... Dar poate că un lucru, prin prisma „festivalului” electoral care ne așteaptă în ultima parte a anului, este sigur: dincolo de „simpatiile” politice, dincolo de „adevărurile” care ne sunt oferite valuri-valuri pe toate canalele posibile și chiar dincolo de idiosincraziile personale, personalul de educație va trebui să meargă la vot și să-și acorde votul cu multă, cu foarte multă chibzuință. În rest, reiterăm urarea unui an școlar plin de satisfacții și împliniri!
Luni, 2 septembrie 2024, de la ora 09:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea I.S.J. Hunedoara au fost prezenți: d-na inspector școlar general Maria Ștefănie, d-na inspector școlar general adjunct Adriana Almășan, d-na inspector școlar general adjunct Zsofia Szasz, d-na contabil șef Mariana Miertoiu, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ: doctor Cecilia Birău - medic șef;
• DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI: Sav Gabriela - șef serviciu și Anca Gârz - inspector;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - CENTRUL DE PREVENIRE, EVALUARE ȘI CONSILIERE ANTIDROG HUNEDORA: Roxana Negrilă - inspector special de prevenire;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE POLIȚIE: comisar șef Corina Sicoe - șef birou siguranță școlară;
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ: locotenent colonel Daniel Alba și locotenent Bianca Negru;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE JANDARMI: maior Silviu Dumitru Ghilă;
• SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE: comisar șef de poliție Marius Popescu;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ÎMPOTRIVA TRAFICULUI DE PERSOANE - CENTRUL REGIONAL ALBA IULIA: comisar șef de poliție Anca Sava.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2024-2025;
- precizări din partea reprezentanților instituțiilor colaboratoare;
2. Prezentarea noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și a Statutului elevului;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- felicitări și mulțumiri pentru o serie de unități școlare;
- îndemnuri mobilizatoare pentru rezolvare problemelor de la începutul anului școlar.
• Reprezentanții instituțiilor colaboratoare:
- prezentarea atribuțiilor instituției;
- precizări specifice domeniului /instituției reprezentate de interes la deschiderea și în timpul anului școlar;
- activități de prevenție;
- activități comune, resurse etc.
• Zsofia Szasz, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări privind bursele școlare;
- prezentarea noutăților apărute în Statutul elevului.
• Luminița Hurgoiu, inspector școlar de specialitate la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea noului ROFUIP.
• Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări specifice domeniului management: componența și funcționarea consiliilor de administrație, mobilitatea personalului didactic de predare, ocuparea posturilor didactice de predare vacantate în timpul anului școlar (metodologie nouă).
• Mariana Miertoiu, contabil șef la I.S.J. HUNEDOARA:
- măsuri impuse de OUG pentru încadrarea în buget;
- activități finanțate de la buget în cadrul programului „Săptămâna verde”.
• Paul Rusu, președinte S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA:
- mesaj/urări la început de an școlar;
- calendarul creșterilor salariale este respectat până în prezent; următoarea etapă 1 ianuarie 2025;
- se lucrează „foarte discret” la noile planuri-cadru și programe școlare; predispoziția decidenților de a asculta pe toată lumea cu excepția celor de la catedră;
- ca în fiecare an, după examenele naționale, societatea civilă este foarte „interesată” de titulatura și salarizarea cadrelor didactice fără o cunoaștere relativă a sistemului educațional;
- avalanșa măsurilor (unii, mai răi decât noi, ar spune „luate după ureche”), modificările permanente ale actelor normative solicită eforturi suplimentare de adaptare, generează oboseală inutilă și împiedică predictibilitatea unor activități.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței. NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Prezentare ROFUIP;
- Prezentare Statutul elevului;
- Prezentare burse școlare 2024-2025;
- Prezentare compartiment management;
- Graficul inspecțiilor;
- Efective de elevi la clasă;
- Fișă monitorizare început de an școlar.
Acestea pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024 .
Marți, 17 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă revizuirea procedurilor operaționale privind efectuarea inspecțiilor școlare și selecția metodiștilor.
2. Se aprobă pensionarea unui cadru didactic în timpul anului școlar.
3. Se aprobă componența comisiei de etică de pe lângă Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, conform deciziei anexate.
4. Se aprobă/reconfirmă componența Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
5. Se acordă aviz proiectului Școlii Gimnaziale „Constantin Daicoviciu” Beriu privind transportul elevilor.
6. Se acordă aviz pentru funcționarea provizorie a unei școli private din Simeria.
7. Se aprobă plata cu ora pentru directorii și directorii adjuncți, conform anexei.
8. Se respinge cererea de transfer a unui elev din clasa a IX-a.
9. Se aprobă statul de funcții al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, valabil de la data de 1 octombrie 2024.
10. Se respinge cererea Fundației pentru tineret Timiș privind încheierea unui parteneriat, referitor la desfășurarea unei acțiuni de educație civică pentru alegeri cu elevii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Joi, 25 august, de la ora 14:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii coordonatori.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2022-2023;
- precizări din partea reprezentanților Inspectoratului de Poliție al Județului (I.P.J) Hunedoara, Inspectoratul de Jandarmi Județean (I.J.J.) „Decebal” Hunedoara, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (I.S.U.) „Iancu de Hunedoara” al Județului Hunedoara, Direcția se Sănătate Publică (D.S.P.) a Județului Hunedoara;
2. Noutăți legislative;
3. Raportul de analiză al execuției bugetare la 30 iunie 2022; măsuri privind încadrarea în buget a unităților de învățământ;
4. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților.
Andreea Feraru, comisar șef, I.P.J. Hunedoara:
- măsuri pentru reducerea violenței și a fenomenului de „bullying” în școli;
- insistă pe prevenție;
- prezintă disponibilitatea instituției pentru sprijinirea școlilor în întocmirea actelor/documentelor specifice;
- prezintă controalele tematice care vor fi efectuate.
Oana Gheară, medic șef, D.S.P. Hunedoara:
- precizări/reguli ce trebuie respectate pentru prevenirea infecției cu SarsCov 2, ținând cont și de apropierea sezonului rece;
- controale tematice.
Marius Iosif, colonel, I.J.J. Hunedoara:
- arondarea reprezentanților instituției pentru fiecare unitate de învățământ; lipsa de personal impune o serie de modificări față de anul trecut;
- prezintă activitățile necesar a fi desfășurate în scop preventiv.
Bogdan Dănăiață, inspector șef prevenție, I.S.U. Hunedoara:
- precizări privind verificarea instalațiilor electrice și a mijloacelor de stingere a incendiilor;
- alte măsuri preventive.
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentare generală R.O.F.U.I.P.;
- structura anului școlar;
- precizări privind siguranța elevilor;
- alte precizări cu caracter general.
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J. Hunedoara:
- județul Hunedoara ocupă locul I la nivel național în depășirea bugetului pe primele două trimestre;
- măsuri pentru încadrarea în buget.
Mihaela Manolea, inspector pentru managementul instituțional, I.S.J. Hunedoara:
- constituirea consiliilor de administrație;
- obligația de catedră a directorilor și plata cu ora;
- evaluări ARACIP unde este cazul;
- alte precizări specifice domeniului management.
Paul Rusu, președinte, S.I.P. Județul Hunedoara:
- prea multe „controale tematice” din partea instituțiilor deconcentrate (în contextul aglomerării activităților la început de an școlar);
- atitudinea/comportamentul (constructiv) al sindicatelor în dezbaterea Legii învățământului preuniversitar; motivație;
- precizări privind elementele de noutate din proiectul Legii învățământului preuniversitar;
- elemente obținute prin negociere în proiectul Legii învățământului preuniversitar;
- necesitatea motivării profesorilor/personalului (moral și financiar) pentru o implicare mai bună în aplicarea legii menționate;
- încadrarea în buget trebuie să se facă prin măsuri legale sau prin regândirea finanțării.
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- modificări în structura echipei de la I.S.J. Hunedoara;
- încheierea ședinței.
Marta Mate, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- rezultatele obținute la simularea evaluărilor naționale;
- calendarul evaluării naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
- centrele de examen (16) și calendarul evaluării naționale la clasa a VIII-a;
- centrele de examen și centrele zonale de evaluare la bacalaureat (8+2);
- admiterea la clasele a V-a intensiv;
- încheierea situațiilor școlare;
Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- aspecte privind depunerea declarațiilor de avere și interese;
- gradația de merit 2022;
- proiectele CRED și PROF: prezentare generală și stadiul actual;
Claudia Vasiu, inspector școlar – managementul resurselor umane, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind calendarul mobilității personalului didactic;
- concursul național de titularizare: centrul de înscriere și de examen (Palatul Copiilor Deva); desfășurarea inspecțiilor la clasă;
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J Hunedoara:
- aspecte privind activitatea financiar contabilă din unitățile de învățământ;
- concluziile auditului extern (depășirea bugetului alocat anului 2021 cu 17%; consecință: monitorizarea trimestrială a județului Hunedoara;
- planificarea concediilor de odihnă; evitarea situațiilor de compensare în bani a concediilor neefectuate;
- ocuparea tuturor posturilor, inclusiv a celor temporar vacante, prin concurs;
- plata hotărârilor judecătorești
- voucherele de vacanță;
- alte clarificări se vor aduce în ședința cu personalul de specialitate (secretari, contabili).
Cristina Vlad, director, Centrul Județean de Excelență:
- apel la selectarea elevilor pentru Centrul Județean de Excelență;
- prezentarea rezultatelor obținute la faza națională a competițiilor pe discipline școlare;
Rusu Paul, președinte, SIP Hunedoara:
- informare privind plata diferențelor salariale (calcul drepturi salariale la salariul de bază în plată);
- demersuri pentru calculul salariului conform tranșei de vechime corecte;
- demersuri de rezolvare a sporului pentru condiții de muncă;
- acordarea voucherelor de vacanță pentru persoanele îndreptățite, dar care nu au primit în anii precedenți;
- demers ITM privind contractul colectiv de muncă la nivel de unitate;
- probleme generate de comunicarea sarcinilor de serviciu prin aplicația Whatsapp în afara programului normal de lucru;
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- mesaj de final.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Simularea examenelor naționale; organizarea examenelor naționale; încheierea anului școlar 2021-2022;
- Declarațiile de avere; gradația de merit 2022; proiectele CRED și PROF;
- Rezultate obținute la etapa națională a competițiilor pe discipline școlare 2021-2022;
- Evaluările Naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2021-2022 - sesiune de instruire.
Materialele pot fi descărcate/consultate aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3430&t=2022