Dicționarele precizează în legătură cu acest termen că se enunță despre ceea ce are calitatea de a fi relevant, despre ceea ce iese în evidență, are însemnătate, o semnificație deosebită. Lăsând de o parte însă simpla semnificație de dicționar și apropiindu-ne de uzul său cotidian, vom constata destul de repede că a rosti cuvântul, mai ales pus în legătură cu sindicatul, fiindcă evident, în acest context, despre o astfel de abordare este vorba, va stârni imediat ba fiori (de dispreț?), ba furori (de adeziune?). Probabil că personalizarea este inevitabilă, deși extremele, lupta cu îndârjire întru condamnare, respectiv eroismul întru apărare, contestatari care aruncă cu ouă clocite, respectiv depuneri pioase de ofrande, nu prea par să-și găsească locul în normalitate.
Greu, dacă nu imposibil, să pui capăt disputelor stârnite mai ales când taberele cumva ajunse în vecinătate se cațără pe metereze, încredințați cu toții fie că poți muri din prea multă relevanță, fie că te poți asfixia în absența sa.
Indiferent despre care dintre tabere este vorba, ignoranța, voită sau nu, este însă aceeași: măsura în care nu este vorba despre cineva anume, eu sau tu sau el, o persoană, ci de grup, cel în care avem anumite roluri asumate iar prin prisma acestora interacționăm, în așa mod că se pot recunoaște cele fără de care ceva sau altceva, important pentru cea mai mare parte dintre membrii grupului, dacă nu pentru toți, nu s-ar fi realizat, nu ar fi existat.
Asta înseamnă însă că relevanța are nevoie de considerație, adică acceptare, evaluare obiectivă și recunoaștere. În absența acestora nu rămâne decât lupta din tranșee.
Acceptarea și recunoașterea țin destul de mult de cum suntem fiecare dintre noi, deși chiar și aici se pot gândi poziții rezonabile, adică poziții și judecăți raționale, cumpătate, dispuse la echidistanță, așa încât, mai ales atunci când ne raportăm la organizații și nu la un om anume, ceea ce rămâne la îndemână pentru a judeca pe cât se poate de bine relevanța este doar evaluarea obiectivă.
Ajungând însă aici, cel puțin prin prisma a ceea ce dorim să subliniem în articolul de față, lucrurile s-au simplificat brusc deosebit de mult în a aprecia relevanța, după cum probabil bine ați ghicit deja, organizațiilor sindicale.
Iar pentru a face acest lucru, ținând seama de faptul că una dintre solicitările curente este aceea de a verifica corectitudinea salarizării și încercând să rămânem la o perspectivă comună, adică una care nu ține seama de „umorile” personale, ne-am oprit asupra ultimei solicitări de acest gen.
Ce am constatat?
O diferență consistentă în ceea ce privește salariul de bază în mai puțin de un an de zile (mai exact, fiind vorba despre un profesor cu gradul I și o vechime de peste 25 de ani, o trecere de la 6872 lei la 9623 lei, cu perspectiva ca din iunie salariul să ajungă 10232), cu creșteri corespunzătoare ale sumelor cuvenite pentru, după caz, gradația de merit, dirigenție, predarea simultană, învățământ special sau control financiar preventiv.
Ne amintim: creșterile salariale au fost obținute numai datorită protestelor organizate de sindicate anul trecut, iar plata drepturilor amintite mai sus în raport cu salariul de bază aflat în plată, doar prin procesele derulate tot de sindicate și modificarea ulterioară a legislației la inițiativa acestora.
Educația este de altfel singurul domeniu în care astfel de drepturi sunt calculate în acest mod, în toate celelalte domenii ele fiind înghețate din 2018, cazul și în ceea ce ne privește, de exemplu, cu sporul de suprasolicitare.
Creșteri proporționale, desigur, și în ceea ce privește plata cu ora, totodată în ceea ce privește indemnizația de concediu, aceasta reflectând diferențele înregistrate, inclusiv prin includerea indemnizației de hrană în determinarea sa, rezultat tot al acțiunii sindicale care a reușit să impună modificarea legislației.
Iar aici ne-am reamintit că suntem la început de aprilie, chiar trecuți de „mai zglobiul întâi aprilie”, iar odată cu salariile din această lună vom primi și diferențele salariale rezultate din diferitele procese, în primul rând cele legate de drepturile cuvenite trecerii într-o altă tranșă de vechime (la vremea sa problemă împinsă și aceasta până la modificarea legislației) și cele privind drepturile salariale mai sus amintite. Sume care au început să devină „frumoase” ținând seama de cuantumul tranșelor aferente, viitorul urmând să adauge aici și drepturile cuvenite din recalcularea indemnizațiilor de concediu.
Sunt și „pierderi” (deși, din punct de vedere strict logic, nu prea ai cum să pierzi ceea ce nu ți se cuvine prin prisma legii): indemnizația de hrană și voucherele de vacanță de către colegii care au depășit nivelul de 8000 lei net la funcția de bază (excepție valabilă doar pentru învățământ, în toate celelalte domenii fiind luate în calcul toate veniturile, modificarea legislativă fiind tot rezultatul acțiunii sindicale), deși, chiar admițând „pierderea”, dacă am pune cifrele în calcul, am vedea că plusul rezultat este covârșitor în raport cu minusul suportat... Chiar adăugând la „pierdere”, după cum se mai obiectează, și creșterea corespunzătoare a cotizațiilor sindicale datorită succeselor de mai sus.
Am putea continua cu aspecte care nu sunt la fel de ușor cuantificabile, dar atunci credem că am cădea chiar în unul dintre „păcatele” de mai sus. Considerând însă fie doar și acestea apreciem că este facil de stabilit relevanța organizațiilor sindicale. Și nu pentru mine sau pentru tine, ci pentru noi toți.
În încheiere ar mai fi totuși de subliniat ceva: a recunoaște relevanța organizațiilor sindicale înseamnă a recunoaște relevanța fiecăruia dintre noi. Neexistând un personaj Sindicatul, deși mai toată lumea se raportează la organizația sindicală ca și cum acesta ar exista la propriu și i se pot pune în cârcă toate cele (avem aici un proces de personificare), sindicatul, indiferent cum apreciem această afirmație, este fiecare dintre noi, așa încât atât reușitele, cât și eșecurile, sunt ale noastre ale tuturor.
Cât despre ceilalți, cei adânciți în tranșee, „luptă sprâncenată”!
Astăzi, 03.04.2024, în organizarea Ministerului Educației, în intervalul orar 8.30-10.30, s-a derulat o videoconferință având ca temă modulul OUG 48 din programul de salarizare EDUSAL, respectiv plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021, dar și a drepturilor salariale recunoscute prin sentințe judecătorești sau alte acte normative.
Videoconferința, condusă de domnul Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, la care au putut participa reprezentanți din toate unitățile de învățământ din România, a fost susținută în cea mai mare parte de doamna Adriana Batovici, consilier în cadrul acestei instituții și totodată, din câte s-a putut desprinde, specialistul cel mai avizat în programul de salarizate EDUSAL.
Problematica detaliată pe parcursul a aproape două ore, sesiunea de întrebări având o durată de aproximativ 15 minute, a aprofundat la obiect și deosebit de clar modalitatea de lucru în acest modul (existând deja la dispoziția unităților de învățământ și un manual detaliat de operare), inclusiv prin oferirea de exemple particulare.
Astfel, oprindu-ne doar la cele mai relevante din problemele aduse în discuție, respectiv numeroasele recomandări făcute, fără a intra în detaliile procedurale, sunt de semnalat:
1. Solicitarea de a se elimina personificarea EDUSAL-ului („EDUSALUL a făcut...”, „așa a dat EDUSALUL...” etc.) – programul lucrează cu datele introduse din unitățile de învățământ, așa încât dacă acestea nu sunt corecte, nu vor fi corecte nici calculele, iar erorile vor fi inevitabile;
2. Plățile, inclusiv în ceea ce privește contribuțiile, banii alocați fiind acoperitori la nivel național (disponibili deja începând de azi la nivelul ISJ-urilor), se fac în ziua de plată, adică 14 ale lunii, după aceea sumele necheltuite întorcându-se la Ministerul Finanțelor (în conformitate cu legislația în vigoare) – procedura, valabilă la modul general, nu mai permite amânarea sau plata ulterioară prin state rectificative (de exemplu, există deja școli care au închis statele de plată pentru luna martie, fără diferențele salariale, intenția fiind probabil de a plăti în acest mod, deși o astfel de posibilitate nu mai există), aspect valabil și în ceea ce privește contribuțiile (anul trecut erau plătite contribuții pentru drepturi date în aprilie și prin luna august);
3. Modulul OUG 48 realizează corecții în raport cu tranșele plătite anterior (existând dorința de a încheia cu aceste corecții în acest moment), fiind numeroase cazurile în care sunt necesare astfel de corecții prin prisma calculelor făcute în școli și a sumelor transmise ca necesar (persoane cu sume primite până în prezent mai mici, dar și persoane cu sume primite mult mai mari);
4. Recomandarea ca recuperările să se facă pe seama diferențelor salariale cuvenite în acest an, decizia finală fiind însă a fiecărui angajator, în situația în care diferențele salariale cuvenite sunt mai mici decât sumele de recuperat „portița” sugerată fiind aceea de a recupera aceste sume anul viitor, din diferențele salariale aferente (decizia, s-a reiterat, este însă a angajatorului), în măsura în care vor exista (modulul permite o astfel de anticipare), altfel trebuind stabilite modalități concrete de recuperare;
5. Recuperările ulterioare acestui moment, până la plățile diferențelor salariale aferente anului viitor, se vor face prin state rectificative;
6. Situațiile în care se impune recuperarea trebuie în mod necesar discutate (cu recomandarea ca raportul global care se realizează să fie analizat în amănunt la nivelul unității de învățământ și verificate, cel puțin prin sondaj, toate datele introduse, calculele și rezultatele obținute), obligatoriu aduse la cunoștința persoanelor afectate, astfel încât să se decidă asumat în ceea ce privește modalitatea de recuperare;
7. Reținerea și virarea contribuțiilor, care se poate face doar în ziua plății, trebuie însoțită de depunerea declarațiilor aferente (sunt frecvente situațiile în care banii au fost reținuți, virați, dar nu au fost depuse declarațiile aferente, ceea ce, evident, generează erori);
8. Unitățile de învățământ nu trebuie să se ferească de asumarea responsabilității, iar toate persoanele care trebuie să beneficieze de restanțe salariale trebuie aduse în modul (s-a explicat în detaliu modalitatea în care se procedează inclusiv cu persoanele care au părăsit sistemul educațional, persoanele cu contractul de muncă suspendat, persoanele decedate etc., subliniindu-se că trebuie specificate toate detaliile pentru a evita apariția erorilor și a blocajelor);
9. Sumele care urmează a fi plătite nu trebuie „scăpate” în conturi neverificate (cu precădere în cazul celor care au părăsit sistemul educațional), fiind de preferat ca acolo unde nu există date certe cu privire la cont sumele să fie păstrate mai degrabă în numerar în casieria unității;
10. Calculul contribuțiilor se face prin respectarea întocmai a legislației în vigoare, clară în această privință (s-au semnalat situații în care acestea sunt determinate pe proceduri legale abrogate, de unde apariția unor erori și semnalarea „disfuncționalităților” programului de salarizare);
11. Modulul va genera și o Fișă a beneficiarului (o astfel de posibilitate existând și anul trecut, deși sunt suficient de multe situațiile în care acestea nu au fost aduse la cunoștința celor îndreptățiți), recomandarea fiind aceea de a comunica această fișă tuturor celor îndreptățiți (salariatului, după cum s-a reiterat de mai multe ori, trebuie să i se aducă la cunoștință toate aspectele legate de salarizarea sa, inclusiv în ceea ce privește diferențele salariale);
12. Răspunsul pentru erorile descoperite, în măsura în care s-au reverificat datele introduse, inclusiv printr-o nouă preluare a datelor, ținând seama de numărul foarte mare de beneficiari (peste 230.000), este unul singur: apelul la „Suport tehnic”.
În concluzie, după cum s-a subliniat inclusiv de secretarul de stat, se dorește ca toți oamenii să beneficieze de toate drepturile cuvenite înainte de Sărbătorile Pascale, existând banii necesari, dar acest lucru se poate realiza doar în măsura în care se acționează „corect și la timp”.
Luni, 8 aprilie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
Se aprobă reluarea procedurii referitor la demiterea directorului Școlii Gimnaziale nr. 6 Vulcan.
II. Diverse:
1. Se aprobă Procedura operațională privind acordarea indeminzației pentru titlul științific de doctor personalului din cadrul I.S.J. Hunedoara.
2. Se aprobă rapoartele depuse de către 5 inspectori școlari și 6 directori de unități de învățământ.
3. Se aprobă pensionarea anticipată a unui cadru didactic, începând cu data de 01.05.2024.
4. Se informează despre adresa D.S.P. Hunedoara referitor la ancheta alimentară desfășurată la Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” Deva și Colegiul Tehnic „Transilvania” Deva.
5. Se aprobă suma alocată pentru plata dobânzilor pentru anul 2024.
6. Se prezintă adresa ME nr. 274/M/04.04.2024, referitor la suma alocată SmartLab pentru 33 unități de învățământ din județ.
7. Se prezintă adresa Alianței părinților referitor la introducerea sistemelor de supraveghere video în școli.
8. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii:
a) Liceul Teoretic „Mircea Eliade” Lupeni - diplomă bacalaureat, promoția 1999.
9. Se aprobă modificarea graficului unic de inspecție la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani, în perioada 15-19.04.2024.
10. Se aprobă desemnarea centrului de înscriere pentru titularizare 2024 la Palatul Copiilor Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE
Astăzi, 19.01.2021, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, a avut loc Comisia de Dialog Social a județului Hunedoara. Ședința, convocată de Instituția Prefectului – județul Hunedoara, prin prefectul Călin Petru Marian, care a reunit reprezentații S.I.P. Județul Hunedoara (președintele organizației și 13 lideri de zonă) și ai confederațiilor sindicale, pe de o parte, ai I.S.J. Hunedoara și ai organizațiilor patronale, pe de altă parte, s-a derulat în sala „Spiru Haret” de la sediul I.S.J. Hunedoara.
Pe ordinea de zi a ședinței s-au regăsit, la solicitarea și propunerea S.I.P. Județul Hunedoara, următoarele probleme:
1. Exceptarea personalului din învățământ de la măsura înghețării salariilor în 2021;
2. Calculul și plata corecte, prin raportarea la salariul de bază în plată, a drepturilor salariale suplimentare reglementate de Legea-cadru nr. 153/2017;
3. Acordarea sporului pentru condiții de muncă în sistemul de învățământ;
4. Dotarea corespunzătoare a unităților de învățământ cu dispozitive și echipamente;
5. Punerea la dispoziția unităților de învățământ a unui număr suficient de teste rapide antigen COVID-19, atât pentru testarea săptămânală a salariaților, cât și pentru testarea educabililor;
6. Finalizarea punerii în aplicare a legii nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale;
7. Decontarea integral și la timp a cheltuielilor de naveta pentru personalul din învățământ;
8. Plata integrală și la termen a tranșelor din diferențele salariale stabilite prin hotărâri judecătorești, precum și plata integral și la timp a salariilor, inclusive în ceea ce privește calculul drepturilor salariale suplimentare prin raportarea la salariile actuale;
9. Modalitatea în care au fost operate numirile de noi directori ai unităților de învățământ;
10. Respectarea promisiunilor făcute în campania electorală: „fără penali în funcții publice”, „eliminarea politizării administrației publice”, „fără ordonanțe în justiție” etc.
Din derularea concretă a ședinței sunt de subliniat:
1. Prezentarea de către S.I.P. Județul Hunedoara, prin Paul Rusu, a problemelor care constituie la ora actuală, în sistemul educațional, motive de nemulțumire, drept pentru care s-a realizat și solicitarea de convocare a Comisiei de Dialog Social.
2. Călin Petru Marian, prefect al județului Hunedoara, în cuvântul luat după această prezentare, a punctat următoarele:
- Toate punctele de pe ordinea de zi i se par îndreptățite, DAR...
- având în vedere aceste momente nemaiîntâlnite nu crede că se poate altfel în ceea ce privește restanțele și creșterile salariale;
- Au fost făcute eforturi de dotare a unităților de învățământ, și de la nivel local și de la nivel central, trebuind „să ne bucurăm de ceea ce avem”, iar „timpul le va rezolva pe toate”;
- Se aștepta la o abordare mai amplă în privința vaccinării, în sensul că se aștepta ca mai mulți dintre profesori să dorească să se vaccineze;
- Poate că va exista o modalitate de testare, deși testele nu sunt încă nici în farmacii;
- În ceea ce îl privește este un adept al profesionalismului, fără a vedea altă cale decât profesionalismul și fără ca trecerea de la profesionalism la slugărnicie să fie Ok, putând fi un manager bun oricare, de la orice partid;
- Ceea ce ar trebui este ca viitorul concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere să fie un „examen pe bune”;
- Oricum, din ceea ce a văzut relativ la numirile pe funcții, apreciază că politicul nu a fost prea relevant, ci au fost privilegiate criteriile politice;
- Și poate că ar trebui ca sindicatele să se implice mai mult în problema numirilor pe funcții;
- Sloganurile din campanie țin de libertatea fiecăruia de a produce sloganuri, după cum lumea are libertatea de a le înțelege așa cum dorește;
- De altfel, în ceea ce privește penalii în funcții publice, unii dintre cei care au făcut o greșeală al un moment dat sunt pe cale de a se reabilita, iar iertarea trebuie să fie o șansă acordată acestor oameni;
- Este un om care crede că „nimic nu poate merge fără școală”, iar ceea ce se întâmplă rău în comunități se datorează nivelului redus de educație, așa că și-ar dori să „ținem stindardul sus”.
3. Ilie Pârvan, inspector școlar general, cu o intervenție relativ scurtă:
- Sindicatul este un partener pentru I.S.J. Hunedoara;
- La nivel de inspectorat școlar în prezent sunt preocupați de problema încheierii situației școlare;
- Dotările au reprezentat o preocupare pentru I.S.J. Hunedoara, până în ziua respectivă fiind recepționate, din diferite surse și finanțări, 5.172 tablete;
- Vaccinarea reprezintă o preocupare, urmând să fie monitorizat procesul;
- Pe 2/3 din cele 102 funcții de conducere au fost reconfirmați ocupanții acelor posturi, schimbarea privind doar 1/3 din acestea, fiind drept că pe alocuri s-au înregistrat și reacții emoționale;
- Vor fi depuse eforturi pentru a pregăti o eventuală începere față în față a activității în semestrul al II-lea.
4. Miertoiu Mariana, contabil șef I.S.J. Hunedoara, cu trecerea în revistă a implicațiilor financiare ale solicitărilor sindicale:
- Exceptarea educației de la blocarea creșterilor salariale ar reprezenta o discriminare în raport cu celelalte categorii de bugetari;
- Recunoaște că sunt foarte multe procese pe rol, că există și sentințe, dar oamenii vor primi oricum banii, ba chiar cu indice de inflație și dobânzi penalizatoare;
- Se vor calcula drepturile salariale câștigate prin sentințe judecătorești, dar în ceea ce privește plata curentă a drepturilor salariale suplimentare, există un singur EDUSAL, așa încât nu este o problemă ce ține de I.S.J.;
- Eforturile de dotare au fost numeroase (a fost reluată enumerarea diferitelor programe derulate).
Ținând cont de cele precizate de reprezentanții patronatului, sindicatele au ținut să clarifice aspecte precum:
- „discriminarea” în ceea ce privește aplicarea legii salarizării există, dar în defavoarea salariaților din educație;
- Tabletele distribuite, în diferite moduri, la nivel național, și acestea cu mare greutate ținând cont de timpul trecut de la declanșarea pandemiei (între cele 5.172 de mai sus erau numărate și pachetele care se descărcau la I.S.J. Hunedoara chiar în acele momente) sunt total insuficiente în raport cu numărul elevilor și al cadrelor didactice;
- Infrastructura informațională (platforme în special) a fost complet neglijată;
- Scopul Comisiei de Dialog Social nu este acela ca I.S.J.-ul să încerce să găsească justificări;
- Evident că problemele precizate nu au cum să-și găsească rezolvarea la nivel județean, dar ele trebuie transmise întocmai Guvernului;
- Iar principala problemă, care trebuie din nou și din nou subliniată, este nevoia ca legea să fie respectată.
Convocarea Comisiei de Dialog Social a județului Hunedoara, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, se numără între acțiunile derulate la nivel național de către organizațiile sindicale din educație, scopul principal al acestora fiind o revenire asupra decizie de blocare a creșterilor salariale cuvenite potrivit legii-cadru nr. 154/2017.
Și câteva concluzii...
Evident, după cum se poate deduce ușor din cele amintite mai sus, solicitarea de convocare a acestei Comisii a avut un caracter preponderent formal, scopul principal fiind acela de a transmite și prin intermediul prefecturii către Guvern o serie de probleme cu care învățământul preuniversitar și cei care își desfășoară activitatea în acesta se confruntă.
La nivel local, chiar dacă patronatul dovedește o cunoaștere a problemelor, nu există disponibilitatea unei asumări responsabile a acestora, mai ales în ceea ce privește drepturile salariale lucrurile rezumându-se cel mai bine în „scăparea” ideii că a acorda creșteri salariale în educație ar fi ceva discriminatoriu, așa încât că „poate ar trebui, dar asta este” (cu alte cuvinte, un mare „NU”).
Astfel, cunoașterea problemelor de către patronat nu înseamnă și o recunoaștere a lor (mai ales relativ la politizare și la diferitele sloganuri asumate prin campania electorală), atât în luările de cuvânt ale acestuia, cât și în cele ale prefectului revenind monoton, după repetarea fiecărei probleme, același „DAR”, cu alte cuvinte respingerea veridicității lor.
AșaDAR, tot ceea ce ne rămâne de făcut, după „bifarea” și a acestui demers, este de a continua demersurile sindicale și juridice pentru a clinti lucrurile în sensul rezolvării, măcar în parte, a acestor probleme.